Vedenie automobilky v Trnave sa nedokázalo ani v ďalšom kole rokovaní o novej kolektívnej zmluve dohodnúť s odborármi. Rozhodovať preto bude tretia strana.
Cieľom francúzskeho producenta je dlhodobo zvyšovať efektivitu podniku a znižovať režijné náklady. Napriek tomu navrhuje aj zvýšenia v oblasti odmeňovania, ktoré však umožnia udržať celkové mzdové náklady pod kontrolou, uvádza automobilka.
Zamestnanci trnavskej PSA si prilepšia. Len vďaka rekordným ziskom z vlaňajška
Potrebujú nový model
Za rozkolom, ktorý trvá už niekoľko mesiacov, je podľa odborárov fakt, že automobilka musela prepustiť viac ako stovku zamestnancov a údajne zvyšuje tlak na zamestnancov avizovaním potreby optimalizovať a znižovať náklady či zavádzať nadčasy.
Automobilka Groupe PSA Slovakia vo vyhlásení pre médiá uvádza, že jej budúcnosť v Trnave je pod tlakom veľmi náročnej a nepredvídateľnej situácie v automobilovom priemysle.
Podľa producenta stále neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom. „Musím, žiaľ, skonštatovať, že požiadavky odborov sú v rozpore s realitou, v ktorej sa nachádza automobilový priemysel a ekonomika aj v dôsledku krízy spôsobenej covidom,” povedal zástupca generálneho riaditeľa a riaditeľ výroby Martin Dzama.
Aktuálne podľa neho majú dostatok objednávok, ale musia myslieť na budúcnosť. Pohľad odborov podľa M. Dzamu neberie do úvahy nutnosť zvyšovať konkurencieschopnosť podniku.
Chcú zvýšiť odmeny
Vedenie trnavskej automobilky absolvovalo od zaslania prvého návrhu 21. mája 2020 sedem kôl kolektívneho vyjednávania s odborármi.
Vo štvrtok 17. septembra sa rokovania dostali do bodu, v ktorom nebolo možné nájsť zhodu. Bol vyhlásený spor v kolektívnom vyjednávaní, následne bude vyjednávanie pokračovať za účasti sprostredkovateľa, ktorého určí ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny.
Podľa podniku je v rokoch 2021 a 2022 priestor na ocenenie individuálneho výkonu najmä zvýšením mesačných prémií a pokračovaním individuálneho zvyšovania miezd.
Zároveň navrhuje, s ohľadom na počet odpracovaných rokov, postupne zaviesť štrnásty plat a pre roky 2023 až 2024 uvažuje o všeobecnom zvýšení miezd za predpokladu, že sa nájde zhoda aj v ostatných oblastiach.
V rámci flexibility je potrebné podľa automobilky brať do úvahy celkový ekonomický kontext a nevyhnutnosť transformácie na nové technológie. „Neistota z toho vyplývajúca nás núti byť pripravený na rôzne scenáre – na vysoký dopyt ako aj na pokles objednávok a preto navrhujeme flexibilitu do plusu aj do mínusu pre všetky pracovné zmeny,” tvrdí M. Dzama.
„Konkurencieschopnosť trnavskej automobilky je podmienkou pre ochranu budúcnosti závodu a jeho zamestnancov, zabezpečenie jeho udržateľnosti a umožnenie získania ďalšieho potenciálneho produktu,” uzatvára riaditeľ výroby.
Šéf Volkswagenu: Zamestnanci majú dobré nápady, treba im načúvať
Kolektívna dohoda s platnosťou na roky 2019-2020 bola podpísaná ešte v decembri 2018. Vďaka nej priemerná mzda operátorov výroby vyplatená v roku 2019 dosiahla 1 291 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov). Celková priemerná mesačná mzda bez manažmentu dosiahla v roku 2019 výšku 1 632 eur pred zdanením.