Rokovania v žilinskej Kii a bratislavskom Volkswagene sa naopak komplikujú, keď v obidvoch prípadoch skončili pred sprostredkovateľmi. 

V Trnave kompromis

Trnavská automobilka PSA Groupe sa s odbormi po piatich mesiacoch dohodla, že mzdy budú najvýraznejšie rásť lojálnym zamestnancom. Tým, ktorí odpracovali v závode viac ako desať rokov, sa od februára zvýši mesačná mzda o pevnú čiastku 53 eur. Po zohľadnení nových pravidiel flexibility si môžu mesačne prilepšiť celkovo až o 94 eur. V prípade zamestnancov, ktorí odpracovali osem až 10 rokov, sa pevná mesačná čiastka zvyšuje o 43 eur a ostatným pracovníkom vrátane novonastupujúcim sa zvýši o 33 eur.

V trnavskom závode odborári pôvodne žiadali rast tarifných platov na úrovni desať percent. Nakoniec sa aj vzhľadom na zmeny vo flexikonte dohodli na kompromise. Automobilka bude aj v nasledujúcich dvoch rokoch vyplácať podiel na zisku do maximálnej výšky 480 eur. Priemerná mesačná mzda trnavskej PSA dosiahla vlani bez započítania manažmentu úroveň 1 395 eur vrátane prémií a príplatkov. Medziročne sa zvýšila o 64 eur. Priemerná mesačná mzda vo výrobe dosiahla tisíc eur aj s prémiami a príplatkami.

Vlani vyrobil PSA Groupe Slovakia rekordný počet automobilov a tento rok má produkcia opäť rásť. Od januára začala v automobilke fungovať štvrtá víkendová zmena. Z celkovo osemsto nových pracovných miest sa firme podarilo obsadiť väčšinu, keď ostáva ešte pol stovka pozícii.

V Kii s problémami

Krušnejšie chvíle zažíva žilinská Kia Motors Slovakia. Odborári požadujú na tento rok rast tarifných miezd o desať percent vo výrobe a sedem percent v administratíve. Podľa šéfa tamojších odborov Miroslava Chládeka pri tohtoročných rokovaniach odmietli zo svojich nárokov spustiť. Vedenie automobilky im totiž ponúklo rast tarifných miezd len na úrovni 3,5 percent.

Budúci týždeň preto do kolektívneho vyjednávania v Žiline vstúpi sprostredkovateľ dosadený rezortom práce. Ak ani ten nenájde kompromisné riešenie, môžu odbory v Kii pristúpiť k nátlakovým akciám, na ktorých konci je aj prerušenie výroby a štrajk. Aktuálny dodatok ku kolektívnej zmluve je v Žiline platný do konca apríla tohto roku.

Sporné podporné zhromaždenie

„Počas aktuálneho kolektívneho vyjednávania prejavila spoločnosť Kia Motors opakovane ústretový prístup a v priebehu doterajších piatich kôl viedla rokovania o dodatku ku kolektívnej zmluve konštruktívne. Aktuálna ponuka spoločnosti už v tejto fáze vyjednávania prevyšuje výsledok, ktorý bol dosiahnutý počas kolektívneho vyjednávania minulý rok. Na základe poslednej ponuky by si výrobný zamestnanec polepšil v priemere o 58 EUR mesačne,“ uvádza hovorca automobilky Jozef Bačé.

V trnavskej automobilke platy porastú, v Kii a VW sa rokovania komplikujú

Závod Kia Motors Slovakia v Žiline Zdroj: Kia Motors Slovakia

Odbory v Kii na stredu zvolali aj podporné zhromaždenie v areáli automobilky, kde chceli svojich členov informovať o postupe v kolektívnom vyjednávaní. Vedenie automobilky však upozorňovalo, že na túto aktivitu nedalo súhlas. Podľa M. Chládeka sa zhromaždenie nakoniec uskutočnilo, no nepodávali na ňom informácie o vyjednávaní.

Vo Volkswagene sa hádajú odbory

Vo Volkswagene vstúpil do kolektívneho vyjednávania taktiež sprostredkovateľ. Na rozdiel od Kii však nerieši nezhody medzi automobilkou a odbormi, ale medzi dvoma odborovými zväzmi.

Nové Moderné odbory Volkswagen sa sporia s miestnou organizáciou OZ Kovo o počte členov. Práve počet členov je totiž pri vyjednávaní kľúčový. Ak vo firme pôsobia dve odborové organizácie, podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní môžu obe postupovať spoločne. V prípade, ak sa nedohodnú, je zamestnávateľ oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s odborovou organizáciou s najväčším počtom členov.

Aktuálne tak zamestnanci najväčšej domácej automobilky Volkswagen Slovakia musia nanovo podávať odhlášky z odborov, kde musia presne špecifikovať, z ktorej organizácie sa odhlasujú.