Pôvodne prišla švajčiarska Sky Media na Slovensko vyrábať CD a DVD. No najzaujímavejším biznisom, ktorému sa naplno venuje dcérska fabrika Universal Media Corporation /Slovakia/ v Novom Meste nad Váhom, sa stala montáž LCD televízorov. Kým v minulosti zásobovala najmä trh Veľkej Británie niekoľkými desiatkami tisíc kusov ročne, dnes chystá plány na milióny televízorov. A aj keď v minulosti nemala so slovenským investičným prostredím zďaleka dobré skúsenosti, snaží sa nalákať do svojho okolia dodávateľov, najmä z Číny.
Tiene z minulosti
Od roku 2004 pôsobí v Novom Meste nad Váhom UMC, dcéra švajčiarskej Sky Media Manufacturing, ktorú zasa vlastnila luxemburská Skytec group. Universal Media Corporation (UMC) bola na Slovensku neznáma firma, ktorá svojím biznis plánom presvedčila Ministerstvo hospodárstva SR na investičné stimuly. Prvé problémy so štátom začala mať krátko po spustení výroby v prenajatých priestoroch, pretože nevyrábala CD a DVD podľa investičnej zmluvy o štátnej pomoci. Iba ich tu upravovali a potláčali. Sklz v nábehu samotnej výroby bol podľa konateľa Aslana Khablieva spôsobený meškaním viacerých povolení od štátnych a miestnych orgánov. Chybu na strane štátnych orgánov uznali nedávno aj kontrolóri z ministerstva hospodárstva a Najvyššieho kontrolného úradu. „Navyše, počas toho obdobia Európska únia nezaviedla antidumpingové clo na lacné čínske CD a DVD,“ vysvetľuje, prečo nakoniec upustili od diskov a vrhli sa na LCD televízory. Dodáva, že iné CD a DVD fabriky v Európe postihol horší osud – boli zrušené.
Časť investičnej pomoci investor nečerpal, keďže pre meškajúce stavebné povolenie nemohol stavať fabriku. Že fabrika nestojí, si všimli aj na ministerstve hospodárstva a po kontrolách si pre nedodržiavanie zmluvy začali nárokovať na vrátenie časti investičnej pomoci vo výške okolo dvoch miliónov eur. Ďalšia investičná pomoc, na ktorú má UMC podľa V. Khablieva právny nárok, bola zablokovaná. A to celých 2,5 milióna eur na rekvalifikáciu a tréningy zamestnancov. Kým Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR tento nárok UMC potvrdilo a je pripravené pomoc poskytnúť, ministerstvo hospodárstva, ktorému UMC dlhuje 2 milióny, chce síce vzájomný zápočet týchto súm, ale trvá to veľmi dlho.
Kríza-nekríza
„Ľudia v kríze preferujú naše výrobky pre nízku cenu a porovnateľnú kvalitu so svetovými značkami,“ myslí si A. Khabliev. A vyťahuje výrobný plán na tento rok. Kým minulý rok vyrobili okolo pol milióna televízorov, tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou prekonajú milión. Najmä v značkách obchodných reťazcov otvárajú nové trhy – Nemecko, Taliansko, Španielsko, krajiny Beneluxu, Česká republika a ďalšie. Podľa prieskumu GfK má UMC podiel na európskom LCD trhu okolo ôsmich percent v kategórii malých televízorov – s uhlopriečkou do 66 centimetrov. To bola aj stratégia firmy od začiatku výroby. Preraziť na trhu malých formátov, ktorý bol pre veľké svetové značky iba okrajovým záujmom. Stratégia sa osvedčila na solventných trhoch, napríklad vo Veľkej Británii, kde si menšie televízory kupujú rodiny do kuchýň, spální, detských izieb, ale objavia sa aj v niektorých malých obývačkách. UMC vyrába aj inovatívne modely televízorov so vstavanou DVD mechanikou alebo DVBS tunerom či licencované iPod televízory, na ktoré sa dá pripojiť a prehrávať filmy cez iPod.
Práve v týchto týždňoch začínajú v UMC s výrobou väčších formátov od 81 centimetrov, ktoré sú v Európe najpopulárnejšie. Obchodné reťazce chcú od UMC rozšírenie sortimentu pre ich značky smerom k väčším a predávanejším uhlopriečkam. Preto sa dá očakávať, že výroba väčších formátov čoskoro prerastie výrobu malých. Do piatich rokov plánuje manažment zvýšiť podiel na európskom trhu s malými televízormi na vyše pätnásť percent a vo veľkých formátoch držať desatinu trhu.
„Do piatich rokov budeme vyrábať okolo päť miliónov televízorov ročne,“ plánuje A. Khabliev. Tento počet je viac, ako momentálne vyrába na Slovensku Samsung alebo Sony, pre ktoré je Nitra najväčšou televíznou fabrikou na svete. Preto budú potrebovať prijať v Novom Meste ďalších až tisíc ľudí k terajšej päťstovke. Navyše, musia dokúpiť nové montážne linky za približne 10 miliónov eur.
Vice versa
UMC pripravuje zásadné zmeny vo fungovaní svojho biznisu. Doteraz v Novom Meste nad Váhom vyvíjali televízory a montovali ich zo súčiastok z Ázie. Od budúceho roka plánujú prejsť na domácich dodávateľov, ktorí by do dvoch rokov mali dodávať väčšinu súčiastok. „Pre väčšie formáty televízorov to bude viac ako 80 percent, ale pri malých televízoroch to bude maximálne 40 percent. V Európe sa na tieto veľkosti nevyrábajú súčiastky,“ hovorí A. Khabliev. UMC chce urýchliť dodávky do fabriky v systéme just- -in-time a usporiť dopravné náklady. A. Khabliev tvrdí, že ušetria aj na cle – okolo dvoch-troch percent celkových nákladov na materiál. Niektoré časti televízora totiž Európska únia zaťažuje clom, aby chránila domácich výrobcov.
Ďalší konateľ Vladislav Khabliev vníma, že dodávky zo Slovenska alebo z Európy sú drahšie ako tie čínske. Veria, že zvýšené náklady do veľkej miery vykompenzujú spomínané logistické a colné efekty. „V najhoršom scenári rátame s miernym zvýšením celkových nákladov,“ dodáva A. Khabliev. Zákazníkmi, pre ktorých UMC vyrába LCD televízory, sú väčšinou veľké obchodné reťazce ako napríklad britské Tesco. V UMC sú presvedčení, že odberatelia akceptujú o niečo zvýšenú cenu, keď budú mať dodávky „pred dverami“ o štyri týždne namiesto doterajších dvanásť. Budú môcť lepšie manažovať svoje zásoby, čo im zasa ušetrí nemalé peniaze.
Číňania na Slovensko
Hneď dve firmy z Číny, ktoré produkujú plastové kryty na televízory a elektronické vybavenie televízorov, uvažujú o stavbe svojich fabrík blízko UMC. Slovenská firma im dala možnosť pokračovať v dodávkach pre výrobu, ak si postavia fabriky na Slovensku. A. Khabliev zatiaľ spoločnosti nechce menovať, iba zdôrazňuje, že sú to kľúčoví dodávatelia. Vraj ak pôjde všetko dobre, spomínané dve čínske firmy by mali rozbehnúť prevádzky na Slovensku koncom budúceho roka. Lokalita nových fabrík, ktoré spolu zamestnajú okolo tisícky ľudí, zatiaľ nie je známa. Pravdepodobne sa usadia v blízkosti UMC v Novom Meste nad Váhom.
Najväčšiu hodnotu, 50 až 70 percent, LCD televízora majú LC panely, teda obrazovky. Tieto do Nového Mesta vozia už teraz zo Samsungu vo Voderadoch a menšie formáty z Kórey a Číny. So Samsungom má novo mestská fabrika strategické partnerstvo. Spolu s rastom počtu televízorov s väčšou uhlopriečkou by mali prevažovať dodávky z Voderadov. UMC dokonca tento rok uvažuje o spustení vlastnej výroby obrazoviek v spolupráci s týmto kórejským gigantom. Ročne by ich mohlo byť okolo dvoch miliónov. V. Khabliev vysvetľuje, že priestory na rozbeh výroby displejov by mali, musia ich však premeniť na superčisté prostredie.