Otázka, ako prežiť v prostredí, ktoré je mimoriadne konkurenčné, sa stáva pre obchodníkov v strednej Európe čoraz naliehavejšou. Za posledné roky sa trh na Slovensku a v Českej republike výrazne zmenil, odišlo z neho niekoľko kľúčových hráčov, naopak príchody ďalších sa očakávajú.
Čo vedie v týchto podmienkach k úspechu, na to hľadal odpovede aj pražský medzinárodný seminár o obchode Retail Summit 2007. Jeho účastníci sa v diskusiách zhodli na tom, že spôsob, ako možno v maloobchode prežiť a byť úspešný, je v súčasnosti len jeden – poznať (a ešte lepšie predvídať) trendy, ktoré hýbu súčasným obchodom, a riadiť sa nimi.
Rozhodujúce trendy
Ten najdôležitejší je, že priemerná nákupná sila zákazníkov stále rastie, ale súčasne sa veľmi diferencuje nákupné správanie kupujúcich. Vzniká množstvo skupín, ktoré sa správajú úplne inak.
Zákazníci sú tí, ktorí preberajú kontrolu, stávajú sa náročnejšími, vedia, čo chcú, a tiež vedia, že trh vo vysoko konkurenčnom prostredí im to musí zabezpečiť. Podľa Tomáša Drtinu, konateľa spoločnosti Incoma Research, sa dá v súčasnosti hovoriť o niekoľkých rozhodujúcich trendoch v obchode a správaní kupujúcich.
Spoznávať zákazníkov
Nick Chiarelli z londýnskej spoločnosti GfK Roper Consulting radí výrobcom a obchodníkom: aby pochopili zákazníka, musia sa oň zaujímať ako o človeka. O to, aké má záujmy, ciele, ako trávi alebo ako by chcel tráviť čas a čo potrebuje, aby bol jeho život ľahší a zábavnejší. „Potreby zákazníkov sa rýchlo menia a to sa musí prejaviť aj v premene výrobkov a služieb, ktoré mu ponúkate,“ konštatoval na Retail Summite.
Život spotrebiteľa sa podľa neho riadi mnohými aspektmi, ale niektoré z nich nie sú také jednoznačné ako v minulosti a na to by mali výrobcovia aj obchodníci reagovať. Napríklad starnutie populácie by ich malo nútiť zamyslieť sa, pretože starší ľudia sa v súčasnosti v mnohých smeroch správajú rovnako ako mladší. Na druhej strane majú svoje špecifiká. Preto je na výrobcoch a obchodníkoch vymyslieť, aké služby a produkty im majú ponúknuť. Veď táto skupina sa stále zväčšuje.
Ďalší trend je život na pochode a na druhej strane snaha o hedonizmus. Ľudia ťažko pracujú, sú stále „v pokluse“, preto požadujú výrobky, ktoré vyhovujú tomuto životnému štýlu. Napríklad kvalitné a chutné hotové jedlá, obchody, kde sa dá nakúpiť rýchlo a pohodlne. Tiež sa chcú za ťažkú prácu odmeniť kvalitnými službami a produktmi. Mnohí chcú výrobky na mieru.
„Spotrebiteľ je čoraz náročnejší, a jedine pochopenie, ako sa cíti a čo chce, pomôže obchodníkom udržať si pozíciu na trhu,“ je presvedčený N. Chiarelli.