TREND +Malé a stredné podniky
Zdroj: Lukas

Mohlo by sa zdať, že Slovensko je krajina, kde láska medzi malými a strednými podnikmi a bankami prekvitá. Polovica podnikov už niekedy využila bankové financovanie a tri štvrtiny oň pre rozvoj biznisu v budúcnosti plánujú požiadať. To prezrádzajú výsledky prieskumu, ktorý organizovala Európska komisia vlani na jeseň s cieľom zistiť prístup malých a stredných podnikov k financovaniu.

Na Slovensku tvoria 99,9 percenta všetkých podnikov a zamestnávajú 72 percent ľudí. Nie náhodou ich finančné domy považujú za klientelu budúcnosti. Realitou však zostáva, že aby banky boli ochotné pustiť euro, chcú podnikateľa poznať, vedieť o ňom aspoň krátku históriu a mať zmapované odberateľsko-dodávateľské vzťahy. Lebo je to predsa len rizikový segment. Podľa štatistík informačnej spoločnosti SIMS, skrachuje už v prvom roku podnikania zhruba šesť percent firiem. Na druhej strane aj malé a stredné firmy sú schopné vytvoriť zisk, ktorý dokáže vložené peniaze zhodnotiť. Takže slovenské firmy zháňajú peniaze na biznis aj inde než v bankách, keď im nestačí história. Hľadajú finančných investorov, ktorí sú však tiež veľmi opatrní. Najčastejšie do začínajúcich firiem vstupujú so svojim kapitálom súčasní a bývalí podnikatelia. Pred pár rokmi na Slovensku pojem biznis anjeli bol ešte neznámy. Dnes síce už sú, ale kvalitných projektov, ktoré by mohli financovať a podporiť, je zatiaľ málo.

Špeciál TREND +Malé a stredné podniky je súčasťou TRENDU 19/2012 a prináša tieto články:

Partner projektu

TREND +Malé a stredné podniky