Celý minulý rok mátali nielen Slovákov rastúce ceny potravín či zvyšovanie ďalších životných nákladov. Hoci niektorí vidia vzdialené svetlo na konci tunela, ďalší ho považujú zatiaľ buď za fatamorgánu, alebo upozorňujú na to, že nie je také jasné, ako by si väčšina želala.
Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič na tlačovej besede začiatkom marca povedal, že spotrebiteľské ceny v sieťach združených v aliancii narástli v roku 2022 o 16,2 percenta. V celoslovenskom meradle pritom platí, že od prepuknutia konfliktu na Ukrajine narástli ceny o 19,3 percenta. „To znamená, že v mnohých prípadoch obchodníci nezapočítali do spotrebiteľských cien nielen vlastné zvýšené náklady, ale nepremietli zákazníkom ani celý nárast cien od svojich dodávateľov,“ konštatuje SAMO.
M. Krajčovič v zásade zhrnul príčiny rastu nákladov obchodníkov do štyroch hlavných bodov. Patria k nim prudký nárast cien energií, tlak výrobcov a dodávateľov na zvyšovanie odbytových cien produktov, rast cien dodávateľských služieb, obalov a ďalších komodít a nárast ceny práce. Náklady na energie sa členom SAMO priemerne zvýšili o 32,3 percenta, čo zodpovedá 26,5 miliónu eur. Nákupné ceny tovarov stúpli o 17,5 percenta a mzdové náklady o 11,2 percenta.
Reťazce konsolidujú
SAMO združuje reťazce Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Terno, Tesco a dm drogerie markt. Šéf aliancie skonštatoval, že rast cien v týchto sieťach bol nižší vďaka tomu, že do cien investovali a uskutočnili viaceré konsolidačné opatrenia.
Marketingový manažér siete Terno Marek Koštrna hovorí, že už niekoľko mesiacov pracujú na zefektívnení prevádzky predajní a na znížení nákladov. „Nárast cien energií spôsobil, že prevádzky s menším obratom dotujeme, aby mohli naďalej fungovať,“ uviedol pre TREND.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?