Dva roky pandémie priniesli výrazné zmeny v oblasti digitalizácie. Progresívnym firmám, ktoré prešli digitálnou transformáciou, sa darí a stali sa vyzývateľmi mnohých tradičných spoločností. O tom, čo zahŕňa digitálna transformácia a čo môže firmám priniesť, sa TREND rozprával s Ivom Doležalom, vedúcim partnerom konzultingu PwC na Slovensku.

V rozhovore sa dozviete:
  • čo všetko zahŕňa digitálna transformácia vo firme,
  • ako dokáže zvýšiť finančný výkon firmy,
  • aké úspory prináša upskilling zamestnancov,
  • ako sa dnes mení úloha IT oddelení,
  • a iné.

Počas pandémie investovali do digitalizácie zrejme všetky firmy, ale len niektoré sa stali víťazmi. V čom bol rozdiel?

S digitálnymi technológiami sa síce pohrával každý, ale nie všetci si uvedomili komplexnosť tejto výzvy. Rozdiel medzi víťazmi a porazenými je v tom, že tí prví používali systematický prístup, zamerali sa na prioritné oblasti a riešili ich komplexne. Nie jedným technickým riešením, nie implementáciou jedného softvéru.

Čo boli prioritné oblasti, ktoré spomínate?

Tie sa líšili podľa odvetvia aj fázy, v ktorej sa firmy nachádzali. Niektoré neboli pripravené na prácu z domu. Iné túto základnú digitálnu infraštruktúru mali. Vždy však záleží na tom, kde sa nachádza najväčšia príležitosť. A tá je spravidla na strane zákazníka, obchodu, teda tam, kde sa dajú získať peniaze a pridané hodnota. Na tieto oblasti sa treba zamerať.

Uplynulá transformácia bola vyvolaná externými okolnosťami, ale transformovať treba zrejme stále.

Problémy by sa mali riešiť prevenciou. Ale tú mnohé firmy zanedbávajú a dokážu sa utopiť v dennej operatíve a nevšimnúť si, že trh sa mení a prichádzajú naň noví konkurenti s inováciami, v dôsledku čoho chcú od nich aj ich zákazníci nové veci. To, čo poskytovali pred niekoľkými rokmi, už nie je relevantné. Dôležité je neustále sa prispôsobovať výzvam a zmenám.

Neprehliadnite

Firmy by mali presunúť fokus zo zberu dát na ich analýzu a návrh riešení, hovorí partner PwC

Čo sú hlavné motívy, ktoré chcú firmy digitálnou transformáciou dosiahnuť?

Hlavné ciele digitálnej transformácie sú rovnaké ako pri iných transformáciách. Tento proces by mal zlepšiť finančné výsledky, čo môže dosiahnuť buď znížením nákladov, alebo zvýšením výnosov. Samozrejme digitálne nástroje umožňujú zefektívnenie procesov, môžeme robiť veci efektívnejšie s menej ľuďmi či menšími nákladmi alebo môžeme zlepšovať zákaznícku spokojnosť. Ľudia už nechcú mať iba väčší výber, ale chcú sa k produktu či službe dostať rýchlo. A chcú inovácie.

Digitálna transformácia sa netýka len IT oddelenia, ale ide naprieč firmou. Uvedomujú si to riaditelia?

Vedenie firiem býva často z generácie, ktorá nevyrastala s digitálnymi technológiami. Je však dôležité, aby si uvedomili všetky ich možnosti. Digitálna transformácia totiž nie je len implementáciou IT systémov. Ak sa sústredíte len na to, ale nezmeníte stratégiu, procesy, nastavenie ľudí, nedosiahnete prínosy.

Môžete uviesť príklad?

Ak máte analógový proces, keď boli ľudia zvyknutí pracovať s papierovými objednávkami, tak iba ich zadávanie do systému úsporu neprinesie. My musíme začať premýšľať, čo nám umožňuje ten IT systém, aby sme proces zefektívnili. Je dôležité, aby ľudia mali digitálne schopnosti a vedeli pracovať s dátami. Tým, že je dnes všetko v systéme, máme k dispozícii omnoho viac informácií. Vieme plánovať presnejšie a to kedykoľvek, keď to potrebujeme.

Hovoríte, že bežní zamestnanci by mali byť schopní pracovať s dátami?

Aj to je súčasťou zmeny paradigmy. Historicky sme mali vo firmách biznisová oddelenia a IT oddelenie. Prví dávali požiadavky, druhí vytvárali nástroje. Digitálna transformácia je o zmene nastavenia kultúry firmy. Biznisoví užívatelia by mali vedieť, aké sú k dispozícii nástroje a sami by si ich mali proaktívne vyhľadávať, aby im pomohli. Začína to vyškolením ľudí, aby premýšľali a iniciovali zmeny. Tak, aby rozumeli procesom a vedeli, kde sa dá ušetriť čas a pridať hodnota zákazníkovi.

Nie každý však má technické schopnosti.

Nové technológie sú dnes užívateľsky čoraz prívetivejšie, ľudia už nepotrebujú vedieť programovať a písať kódy. Dnes je to omnoho jednoduchšie bez toho, aby sme boli programátori, stačí aby sme boli dátoví analytici. Keď sa začne realizovať digital upskilling program, je treba vytypovať ľudí, ktorí majú najväčší potenciál pre využitie technológií, pričom je dôležité to robiť naprieč firmou, teda na každom oddelení niekoho nájsť.

Ivo Doležal, PwC
Zdroj: PwC
Ivo Doležal, PwC

Rola IT oddelenia sa tým pádom zrejme zmení?

Historicky IT oddelenie vyvíjalo a spúšťalo tie nástroje, ktoré si budú vedieť oddelenia urobiť sami. Pre IT však prichádzajú nové výzvy. Mali by byť základným poskytovateľom infraštruktúry. Veľa riešení totiž vyžaduje veľké objemy dát, ktoré treba zachytiť, zaznamenať, udržovať, spracovať, na čo treba výpočtový výkon, ale aj ochraňovať. To znamená kybernetickú bezpečnosť. Neposielať nezabezpečené dáta o klientoch do verejného nezabezpečeného cloudu, kde by sa k nim mohla dostať konkurencia. Rola IT sa teda pretvára, ale ostáva dôležitá – ako podpora či kontrola.

Upskilling zamestnancov má v čase nedostatku kvalifikovaných ľudí zrejme viacero výhod.

Firma síce dokáže prilákať niekoľko špecialistov, ale nedokáže vymeniť všetkých ľudí. Musí pracovať s tým, čo má. Tí, čo prichádzajú zvonku, môžu mať skúsenosti s novými digitálnymi nástrojmi, ale nerozumejú chodu firmy. Vždy je dobrá kombinácia existujúcich aj nových ľudí. Okrem toho ak chceme prilákať ľudí, musíme im zaplatiť vyšší plat, čo však vytvára tlak na platy existujúcich zamestnancov. Ak vieme ľudí preškoliť, aj takto ušetrené zdroje treba započítať do pridanej hodnoty upskillingu.

Transformácie zvyknú trvať pol roka až rok. Ako je to pri tej digitálej?

Vždy ide o to, ako ten komplexný transformačný program štrukturovať. Je dôležité, aby mal určité prvky, ktoré prinesú výsledky čo najrýchlejšie, aby bolo vidno, že to ide správnym smerom. V niektorých digitálnych oblastiach dokážem človeka vyškoliť za pár dní až týždňov. A behom týždňov je schopný vytvoriť nástroje, ktoré zautomatizujú prácu kolegom. Ak sa bavíme o komplexnejších riešeniach – lepšie plánovať výrobu či organizovať logistiku, to si už vyžaduje náročnejšie nástroje a certifikované školenia. Tam trvá implementácia aj niekoľko mesiacov než to začne generovať prínosy.

Aké finančné prínosy môže mať digitálna transformácia?

Záleží to, prirodzene, od firmy. My sa snažíme dostať v projektoch, ktoré robíme k zvýšeniu finančnej výkonnosti o dvadsať až tridsať percent. Naša skúsenosť je, že do desiatich percent sa to dá urobiť organizačnými zmenami, rezervami, ale ak sa potrebujeme dostať na viac percent, chce to zložitejšie zásahy, komplexnú zmenu naprieč oddeleniami, vyškolenie ľudí, prípravu rôznych nástrojov.

Ivo Doležal

Je vedúcim partnerom PwC na Slovensku na oddelené konzultingu. V spoločnosti pritom pracuje vyše dvadsať rokov. Vyštudoval Vysokú školu Ekonomickú v Prahe.

Ako je to s návratnosťou investície do digitalizácie?

Mala by byť v horizonte jedného až dvoch rokov, lebo situácia sa rýchlo vyvíja. Ak by to malo trvať päť rokov, je tam riziko, že situácia na trhu bude úplne iná a plánovaný prínos sa nedosiahne. Dnes sa prechádza na agilné riešenia a delenie masívnych úloh na menšie, to robí proces efektívnejším a rýchlejšie sa dosahujú výnosy.

Kde dnes vidíte najväčší posun v oblasti digitalizácie?

Najviac ovplyvňuje marketing a predaj. Marketingová komunikácia išla dopredu. Cez digitálny marketing, sociálne siete a optimalizáciu vieme presnejšie zasahovať cieľové skupiny a prispôsobovať obsah komunikácie. To isté platí pre predaj. To, čo je dnes v e-shopoch, by sa nezmestilo ani do tých najväčších showroomov. A človek je za to ochotný aj viac zaplatiť.

Kde bude digitalizácia o desať rokov?

Umelá inteligencia je už dnes schopná robiť mnohé úkony lepšie než človek, takže toto bude podľa mňa vec, ktoré odstráni rutinné činnosti. A to prinesie revolucionalizáciu určitých odvetví.

Ďalšie dôležité správy