Japonská automobilka Toyota definitívne potvrdila rozsah škôd spôsobených inštaláciou chybných plynových pedálov. Celosvetovo sa tento problém týka zhruba ôsmich miliónov áut, z toho približne 1,8 milióna pripadá na európsky trh.
Viac problémov
Po sérii niekoľkých dopravných nehôd v dôsledku chybnej súčiastky spustila Toyota bezplatný servisný program. Ten zahŕňa opravu chybného plynového pedála. Viacerí analytici sa zhodujú na tom, že ide o najväčší hromadný povýrobný servis v histórii automobilového priemyslu. Navzdory tomu, podľa portálu TopNews počíta spoločnosť tento rok s čistým ziskom za celú skupinu vo výške takmer 890 miliónov dolárov.
Aj keď by si Toyota pomyslela, že už má najhoršie za sebou, podľa amerického portálu MarketWatch sa jej problémy zďaleka nekončia. Hybridný model automobilky známy pod značkou Prius eviduje viac ako stovku sťažností na brzdový systém. Ten v niekoľkých prípadoch zaznamenal problémy na klzkej či hrboľatej ceste, keď dočasne nefungoval. Veľká väčšina problémových automobilov bola vyrobená ešte minulý rok.
Toyota dnes priznala, že za problémami Priusu bola softvérová chyba brzdového systému, ktorú už automobilka odstránila.
Hriešnikov pribúda
Ďalšia japonská automobilka, Honda čelí kritike za chybný výrobný komponent. Informovali o tom viaceré internetové portály, medzi nimi aj spravodajská agentúra Euronews. V tomto prípade ide o takmer 650-tisíc vozidiel typu Fit, Jazz a City. Chyba spočíva v automatickom systéme otvárania okien, ktorý môže pri infiltrácii vody, zrejme v dôsledku skratu, začať samovoľne horieť. Podobný servisný program, aký ohlásila Toyota, by mala Honda spustiť koncom februára.
Do tretice šťastie nepraje ani francúzskemu koncernu PSA Peugeot Citroën. Ten podľa agentúry Euronews vypustil z českej výrobnej linky v Kolíne približne 100–tisíc chybných modelov Peugeot 107 a Citroën C1. Na rovnakej výrobnej linke sa pritom montujú aj modely Toyota Aygo.
Tržby rástli
Napriek problémom môžu byť viacerí výrobcovia osobných automobilov v prvom mesiaci nového roka spokojní. Tržby im v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka rástli, informovala CNN. Porsche zaznamenal na americkom trhu v januári rast tržieb o osem percent. Za posledných šesť mesiacov je to ďalší medziročný nárast za sebou. Najviac sa pritom predával luxusný model SUV Cayenne.
Ford, Nissan aj kórejský Hyundai zaznamenali v januári zvýšený predaj svojich modelov. Naopak pohoršili si Honda a Toyota, ktoré čelia spomínaným problémom na výrobnej linke. Ani Chrysler nezaznamenal začiatkom roka pozitívny trend. General Motors (GM) je momentálne postihnutý turbulentným obdobím, keďže sa nachádza v obchodnom rokovaníohľadom predaja značiek Saab a Hummer. Zvyšné portfólio GM, kam patria známe americké značky Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac, medziročne vzrástlo o tri percentá.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com