1. Automotive je zdravšie ako sa čakalo

Najnovšia štúdia poradenskej spoločnosti EY naznačuje, že výroba vozidiel vo svete nie je na tom najhoršie. Tento segment priemyslu síce čelí v tomto roku problémom s nedostatkom čipov a elektronických komponentov, napriek tomu sa mu vlani podarilo zvládnuť aj globálnu koronakrízu.

Ondřej Tomek  12.8.2009, Image: 213654584, License: Rights-managed, Restrictions: Při použití tohoto snímku povinnost uvést kredit ve formě: Jan Schejbal / Empresa Media / Profimedia., Model Release: no, Credit line: Jan Schejbal / Empresa Media / Profimedia
Neprehliadnite

Český top investor Tomek: Vlani sme veľa investovali a veľa zarobili. Tesla už tak neporastie

Podľa štúdie je globálny autopriemysel už na úrovni pred pandémiou. Zisk najväčších automobiliek bol totiž v 1. štvrťroku podľa očistených údajov oproti predchádzajúcej dekáde dokonca najvyšší.

V mnohom ale podľa analytikov išlo najmä o výsledky úsporných opatrení, ktoré vyplynuli z potreby obmedziť produkciu vo svete. Navyše mnohé obmedzenia sa ponechali alebo sa ešte rozšírili.

EY naznačila, že kvartálne hospodárske výsledky 16 najväčších svetových automobiliek predstavovali v sumáre objem tržieb na úrovni 403 miliárd eur. To je medziročne o 35 miliárd viac a len o 5,8 miliardy menej oproti rekordnému roku 2018.

Electric Car Charging Stations - London
Zdroj: John Walton - PA Images

Potvrdil to aj vysoký zisk automobiliek a lídrov tohto segmentu. Pre ďalší vývoj bude ale v tomto segmente, podobne ako mnohých iných, kľúčové, ako sa vyvinie situácia s dodávkami čipov.

Štatistiky ale naďalej kazí počet predaných áut, ktorý sa stále nedostal na predpandemické úrovne. Svetový odbyt sa síce v 1. kvartáli zvýšil o 15 percent, keď sa evidovalo necelých 17 miliónov nových registrácií, je to však stále o 9 percent menej ako v prvých troch mesiacoch roku 2019.

2. Nový Sportage dostane európsku verziu

Najpredávanejší model kórejskej značky Kia v Európe, ktorý sa vyrába v žilinskom podniku Kia Slovakia, získa nový dizajn. Model Sportage sa tak vo svojej už piatej generácii zmení takmer na nepoznanie. Zároveň ho automobilka plánuje predstaviť už v júli v Kórei a európsky variant dorazí na trhy v septembri.

Uviedla to vo svojom vyhlásení automobilka. Sportage bol najpredávanejším modelom Kia v Európe aj za prvé štyri mesiace tohto roka s predajom 29 295 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 21 percent. Vyplýva to z údajov spoločnosti JATO Dynamics.

Staronové SUV dostane nový dizajnový jazyk, ktorý je podľa automobilky inšpirovaný „jednoduchosťou prírody“. Navyše k tomu Kia označuje nový Sportage ako „svalnatý z exteriéru a inovatívny v interiéri“.

Nová Kia Sportage
Zdroj: Kia
Nová Kia Sportage

Kia tiež tvrdí, že bude novým štandardom v segmente vozidiel s technológiou konektivity. „S novým Sportage sme nechceli len urobiť krok vpred, ale posunúť sa na úplne inú úroveň v rámci triedy SUV,“ uviedol vo vyhlásení Karim Habib, šéf dizajnu spoločnosti Kia.

Automobilka ale zatiaľ nešpecifikovala, v čom presne sa bude európska verzia Sportage líšiť od verzií pre iné svetové trhy. Uviedla, že v najbližších týždňoch odhalí ďalšie podrobnosti o dizajnových vlastnostiach, vrátane tých pre európsky model.

3. Doplatok pre bývalého šéf Volkswagenu

Bývalý šéf nemeckej automobilky Volkswagen Martin Winterkorn musí zaplatiť 10 miliónov eur ako kompenzáciu za škody, ktoré nemecká automobilka Volkswagen pod jeho vedením utrpela v dôsledku emisného škandálu.

Ako uviedol server Business Insider, dohoda medzi automobilkou, Winterkornom a ďalšími bývalými predstaviteľmi firmy by mohla byť podpísaná tento týždeň. Podľa agentúry Reuters malo k tejto dohode dôjsť po prerokovaní dozornou radou Volkswagenu počas víkendu.

Martin Winterkorn, bývalý predseda predstavenstva koncernu Volkswagen. Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Martin Winterkorn, bývalý predseda predstavenstva koncernu Volkswagen. Zdroj: TASR

Sankciu ale ešte musí potvrdiť výročné valné zhromaždenie akcionárov. Emisná kauza sa rieši už viac než päť rokov. V septembri 2015 Americký úrad na ochranu životného prostredia oznámil, že Volkswagen do státisícov naftových áut v Spojených štátoch nainštaloval softvér, ktorý umožňoval maskovať skutočné hodnoty emisií.

VW neskôr priznal, že po svete jazdí zhruba 11 miliónov áut s problematickým softvérom, čo automobilku do dnešných dní stálo viac než 32 miliárd eur. Winterkorn krátko na to rezignoval.

Volkswagen v marci informoval, že kvôli kauze bude od bývalého šéfa požadovať odškodné, keďže po dlhoročnom vyšetrovaní dospel k záveru, že Winterkorn porušil svoje povinnosti. Napriek tomu bývalý šéf odmietol, že by bol za emisný škandál zodpovedný.

4. Rusi spúšťajú výrobu vlastného  „rollsu“

Začiatkom tohto týždňa sa v Rusku začala výroba luxusného sedanu Aurus Senat, ktorý propagoval prezident Vladimir Putin.

Rusko predstavilo plány pre sériu automobilov Aurus ešte v roku 2013 a prezident V. Putin prispel k propagácii tohto modelu počas inaugurácie v roku 2018.

Aurus Senat Limousine
Zdroj: Filip Kadlečík
Aurus Senat Limousine

Analytici a médiá neočakávajú, že by výroba sedanu mala v blízkej budúcnosti významný vplyv na ruský automobilový priemysel. Tento rok sa totiž vyrobí len približne 300 automobilov, informovali tamojšie médiá.

Automobil by mal v základnej verzii stáť 245-tisíc dolárov, čo je približne 18 miliónov rubľov. Rusko sa tým snaží znížiť svoju závislosť na importe a technológiách.

Aurus je nová ruská spoločnosť, ktorá dúfa, že bude môcť konkurovať značkám ako Bentley a Rolls-Royce, ktoré patria k lídrom trhu s luxusnými vozidlami. Značku vlastní ruský automobilový výskumný inštitút v spolupráci s ruskou automobilkou Sollers, ktorá v Rusku spolupracuje aj s Fordom.

5. Autosalóny neskončili. Dostanú však novú podobu

Nové technológie, online svet a dychberúce digitálne prezentácie. Aj tak bude po pandémii nového koronavírusu vyzerať budúcnosť autosalónov. Nasvedčujú tomu najnovšie plány Ženevského autosalónu na rok 2022.

Jeho organizátori totiž najnovšie uviedli, že tento event sa uskutoční už na budúci február a registrovať sa bude možné už počas tohto leta.

Autosalón
Zdroj: Volkswagen

Automobilky boli v ostatnom období nútené prejsť na online prezentácie a priame prenosy, aby dokázali odprezentovať svoje novinky a zdá sa, že tento spôsob by mohol pokračovať aj v budúcich rokoch. Tento trend ale urýchľuje a ohrozuje obchodný model autosalónov, ktoré pre zúčastnené spoločnosti rátajú s veľkými investíciami.

Napriek tomu, niečo z pôvodných autosalónov zostane, hoci je ešte mnoho nezodpovedaných otázok. Ako uviedol v stanovisku šéf spoločnosti Gims, ktorá stojí za ženevským autosalónom, Sandro Mesquita: „Nevieme aká bude situácia vo februári, ale veríme, že budeme môcť zorganizovať šou“.

Potvrdil však, že plánujú využiť digitálne nástroje na rozšírenie dosahu podujatia a poskytnutie nových zážitkov, ktoré spájajú virtuálny svet s fyzickým.

IAA 2019 - Lamborghini
Neprehliadnite

Hra s Lamborghini sa začala. Inovatívni žraloci v ňom cítia nový biznis

V roku 2019 navštívilo autosalón v Ženeve 660-tisíc návštevníkov, čo prinieslo tržby na úrovni 250 miliónov dolárov. Pandémia následne donútila organizátorov minulý ročník vynechať.