1. Maďari získali megainvestíciu
Čínsky výrobca batérií, spoločnosť CATL, postaví v Maďarsku ďalšiu vlastnú továreň, pričom by mala byť najväčšia v Európe. CATL v nej preinvestuje 7,3 miliardy eur. Producent sa tak pripravuje na uspokojenie rastúceho dopytu globálnych výrobcov automobilov, uviedla agentúra Reuters.
Najväčší svetový výrobca batérií pre elektrické vozidlá potvrdil, že gigafabrika s kapacitou sto gigawatthodín (GWh) bude stáť vo východomaďarskom meste Debrecín. Výstavba sa začne ešte v tomto roku a nemala by trvať dlhšie ako päť a pol roka.
Po vybudovaní sa nová gigafabrika stane najväčším závodom na výrobu batérií v Európe a druhým závodom CATL v regióne. Zameria sa na výrobu akumulátorových článkov a modulov pre výrobcov automobilov, a to vrátane Mercedes-Benz, BMW, Stellantis a Audi, dcérskej automobilky skupiny Volkswagen.
Expanzia CATL prichádza v čase, keď európski výrobcovia automobilov zrýchľujú prechod na elektrické vozidlá na domácich trhoch, čo vedie k prudkému nárastu dopytu po batériách od miestnych dodávateľov a veľkému záujmu o zabezpečenie dodávok, aby sa vyhli problémom vo výrobe.
Volkswagen, Mercedes-Benz a Tesla už oznámili, respektíve začali uskutočňovať plány na expanziu v oblasti batérií v Európe.
Čínska spoločnosť presadzuje aj plány na výrobu batérií pre klientov v Severnej Amerike do roku 2026, vrátane Ford Motor, aj napriek napätiu medzi Pekingom a Washingtonom.
Investícia je kľúčová aj pre Maďarsko, ktoré sa stáva hlavným uzlom pre elektromobily a batérie v Európe. V Debrecíne stavia vlastný závod BMW, zatiaľ čo Audi má továreň v Györi a Mercedes-Benz prevádzkuje závod v Kecskeméte v centrálnej časti krajiny.