Prehlbujúca sa dlhová kríza najmä v krajinách eurozóny, neistota súvisiaca s jednotnou európskou menou a turbulentný vývoj na globálnych finančných trhoch poznamenali vývoj mnohých oblastí ekonomiky v celej Európe. Napriek týmto faktorom rok 2011 nadviazal na rok 2010 a mnohým firmám z rebríčka 500 najväčších spoločností regiónu strednej a juhovýchodnej Európy sa podarilo medziročne zvýšiť tržby v dvojciferných percentách. Ako celok dosiahli firmy z rebríčka tržby vyše 707 miliárd eur, čo predstavuje oproti predchádzajúcemu obdobiu nárast o takmer 13 percent. Medzi približne pätinu firiem z rebríčka, ktoré zaznamenali medziročný prepad predaja, patrili najmä výrobcovia elektrických zariadení a spotrebnej elektroniky, predovšetkým televízorov a mobilných telefónov.
Čelo rebríčka nezmenené
Sektorom s najväčšími tržbami zostal aj v roku 2011 ťažobný a energetický priemysel. Spoločnosti z tohto sektora si upevnili pozíciu v rebríčku, keď zaznamenali 17-percentný nárast tržieb a celkovo sa ich v rebríčku objavilo 152. Prvé miesto už tradične patrí najväčšej poľskej rafinérii PKN Orlen. Napriek vysokým cenám ropy, nízkym sektorovým maržiam či nepriaznivému vývoju zlotého k zahraničným menám spoločnosť dosiahla v roku 2011 rekordné objemy predaja, čo sa prejavilo aj v tržbách, ktoré vzrástli o necelú štvrtinu a dosiahli hodnotu takmer 26 miliárd eur. Na druhom mieste sa umiestnil maďarský ropný a plynárenský koncern MOL s tržbami 19 miliárd eur, čo predstavovalo medziročný nárast o takmer 23 percent. Najvýznamnejším dôvodom rastu tržieb maďarskej spoločnosti boli najmä vyššie ceny ropných produktov na odberateľských trhoch.
Tretiu priečku v rebríčku, rovnako ako minulý rok, obsadila spoločnosť Škoda Auto, ktorej tržby narástli o 1,6 miliardy eur (18 percent) a dosiahli hodnotu vyše 10 miliárd eur. Najväčší český výrobca automobilov zaznamenal rekordný rok z viacerých aspektov. Prekonal svoje maximá nielen v tržbách či zisku, ale s necelými 900 tisícmi aj v počte predaných vozidiel, o ktoré bol záujem najmä v regiónoch Ruska a Ázie.
Tak ako v roku 2010, aj v roku 2011 najväčší nárast tržieb zaznamenal sektor priemyselnej výroby, a to o viac ako 18 percent na hodnotu 173 miliárd eur. Významne k nemu prispel ukrajinský oceliarsky gigant Metinvest s ročnými tržbami vyše 10 miliárd eur, čo predstavovalo zvýšenie o tri miliardy eur. V absolútnych číslach tretie najväčšie po PKN Orlen a MOL. Hlavnými dôvodmi úspešného roka pre ukrajinskú spoločnosť bol najmä väčší objem predaja produktov z ocele a železnej rudy, pod čo sa podpísalo predovšetkým oživenie automobilového a stavebného priemyslu.
Rebríček uzatvára rumunský prevádzkovateľ mobilných a internetových služieb RCS & RDS s tržbami na úrovni 479 miliónov eur, čo znamená ďalší posun spodnej hranice rebríčka smerom nahor oproti predchádzajúcim rokom (405 miliónov eur v roku 2010 a len 358 miliónov v roku 2009).
Pozitívny vývoj tržieb sa prejavil aj na ziskovosti, keď čistý zisk spoločností umiestnených v rebríčku vzrástol v priemere o 20 percent. Firmám sa tak podarilo preniesť zvýšený objem predaja do marže čistého zisku. Priemerný počet zamestnancov najväčších spoločností regiónu dosiahol hodnotu 7 300, čo znamenalo medziročný nárast o 3,5 percenta.
Najväčšie zastúpenie podľa krajín zaznamenalo opäť Poľsko, ktorého zástupcovia tvorili tretinu rebríčka (167 spoločností). V pomyselnom rebríčku krajín sa za naším severným susedom umiestnili Česká republika s 85 a Maďarsko s 58 firmami. Počet slovenských firiem v rebríčku vzrástol z 28 na 31.
Posun aj na Slovensku
Tržby slovenských firiem v rebríčku dosiahli hodnotu 42 miliárd eur, čo prestavovalo šesťpercentný podiel na celkových tržbách spoločností Top 500. Tržby tuzemských spoločností vzrástli oproti roku 2010 o 12 percent, a teda mierne pod priemerom v porovnaní so zvyšnými spoločnosťami v rebríčku. Zvýšenými tržbami sa o to pričinili najmä automobilový a energetický a ťažobný priemysel, pričom významný podiel na raste mal zahraničný dopyt.
Zdroj: Maňo Štrauch
Najväčšou spoločnosťou aj v roku 2011 zostal bratislavský Volkswagen Slovakia s celkovými tržbami takmer 5,2 miliardy eur. Viac ako 28-percentným nárastom tržieb si firma upevnila postavenie na čele slovenskej časti rebríčka. V regionálnom hodnotení to znamenalo posun o štyri priečky nahor na 17. miesto. Nárast bol spôsobený predovšetkým zvýšeným objemom výroby, keď výrobné linky opustilo vyše 210-tisíc vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o viac ako 45 percent. V roku 2012 plánuje Volkswagen Slovakia ďalšie dobudovanie liniek a technológií a opäť by mal atakovať popredné priečky slovenského rebríčka.
Rovnaké ambície má aj žilinská automobilka Kia Motors Slovakia, ktorá predstihla spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel (SPP) aj galantskú Samsung Electronics Slovakia a s tržbami 3,3 miliardy eur v ňom obsadila tretie miesto (36. miesto v regióne). Spoločnosť v roku 2011 rozšírila kapacity na výrobu motorov a spolu vyprodukovala viac ako 252-tisíc vozidiel a 359-tisíc motorov.
Medzi dvoma najväčšími slovenskými automobilkami sa na druhom mieste (20. miesto v regióne) umiestnila bratislavská rafinéria Slovnaft, ktorej konsolidované tržby dosiahli úroveň 4,7 miliardy eur. Tržby spoločnosti patriacej do maďarskej skupiny MOL vzrástli o takmer 35 percent najmä ako dôsledok vyšších kótovaných cien rafinérskych výrobkov.
Spoločnosť SPP dosiahla v roku 2011 päťpercentný nárast tržieb na hodnotu 3,2 miliardy eur, čo ju zaradilo na štvrté miesto v rámci Slovenska a 38. miesto v regióne strednej a východnej Európy. Rok 2011 bol na trhu s plynom na Slovensku i v celej Európe ovplyvnený nadbytkom ponuky voči dopytu, nestálosťou v oblasti vývoja cien energií a volatilitou na devízovom trhu.
Tržby spoločnosti Samsung Electronics Slovakia opäť mierne klesli (o tri percentá) a dosiahli úroveň 3,2 miliardy eur. Galantského výrobcu LCD a LED televízorov pokles dopytu po jeho produktoch a horšie výsledky odsunuli na piate miesto medzi slovenskými spoločnosťami (celkovo 39. miesto).
Pohyb tradičných hráčov
Miesta v rebríčku si v porovnaní s rokom 2010 vymenili Slovenské elektrárne (48.) a U.S. Steel Košice (58.) s tržbami 2,9, respektíve 2,4 miliardy eur. Za nimi sa umiestnila trnavská automobilka PCA Slovakia (106.), ktorá ako jediná z troch slovenských výrobcov automobilov zaznamenala mierny pokles tržieb (o 0,7 percenta na 1,6 miliardy eur).
Najväčší medziročný prepad tržieb, až o 27 percent zaznamenala nitrianska spoločnosť Foxconn Slovakia (193.), ktorá rovnako ako Samsung Electronics Slovakia doplatila na slabý dopyt po LCD televízoroch. Naopak, najvýraznejší rast tržieb vykázali Samsung Electronics LCD Slovakia, voderadský producent LCD modulov (73 percent) a púchovské gumárenské závody Continental Matador Rubber (54 percent) a Continental Matador Truck Tires (46 percent), ktoré dokázali ťažiť z oživenia automobilového odvetvia. Do rebríčka sa po niekoľkých rokoch vrátila spoločnosť Železiarne Podbrezová (494.), ktorá pretavila zvýšený dopyt po produktoch zo železnej rudy do vyšších tržieb. Napriek tomu sa jej však nepodarilo dosiahnuť hodnoty z rekordného roku 2008.
Na úrovni čistého zisku boli v roku 2011 najúspešnejšie spoločnosti SPP so ziskom 564 miliónov eur a tiež Slovenské elektrárne so ziskom 453 miliónov eur. Slovenské elektrárne zaznamenali aj najvýraznejší prepad oproti roku 2010 (o 867 miliónov eur), keďže precenenie dlhodobého hmotného majetku v roku 2010 zvýšilo hospodársky výsledok spoločnosti o 936 miliónov eur.
Do červených čísel sa prepadol Slovnaft (strata 26,4 milióna eur) najmä dôsledkom externých faktorov a nižšieho veľkoobchodného a maloobchodného predaja. Neúspešný rok z ekonomického hľadiska zaznamenal aj U.S. Steel Košice (strata 2,1 milióna eur), čo bolo spôsobené predovšetkým vyššími nákladmi na nerastné suroviny a energie a znížením hodnoty emisných kvót z dôvodu poklesu ich trhovej ceny. Najväčším zamestnávateľom v roku 2011 boli Železnice SR s takmer 16-tisíc zamestnancami.
Signály tohto roku
Z 500 korporácií v rebríčku sa podarilo vyzbierať od 144 z nich i kvartálne čísla. Priemerné tržby týchto spoločností v prvom štvrťroku 2012 narástli v priemere o dve percentá oproti rovnakému obdobiu 2011. Z týchto spoločností až 90 zaznamenalo nárast tržieb za prvý kvartál roku, čo by mohlo signalizovať ďalšie oživenie hospodárstva v regióne strednej a juhovýchodnej Európy. Neistota v eurozóne a na medzinárodných trhoch však bráni vyslovovať akékoľvek závery týkajúce sa budúceho vývoja.
Rebríček 500 najväčších spoločností strednej a juhovýchodnej Európy už šiesty rok zostavila poradenská a audítorská spoločnosť Deloitte. Zahŕňa údaje o spoločnostiach z 18 krajín regiónu zoradených podľa konsolidovaných tržieb.
Autor je prezident spoločnosti Deloitte Slovensko.
Ilustračné foto - Maňo Štrauch