História internetového obchodu Alza siaha až do roku 1994, keď fungoval pod hlavičkou fyzickej osoby. Významné postavenie na českom trhu si začal budovať od roku 1998, pričom za 22 rokov sa z neho stal jeden z najväčších e-shopov na česko-slovenskom trhu.
Alza počas pandémie nového koronavírusu ukázala, že sa vie veľmi rýchlo prispôsobiť novým podmienkam. Aj preto vlani zaznamenala výrazný nárast obratu. Šéf Alzy Tomáš Havryluk si myslí, že rastový potenciál je neobmedzený a v najbližších rokoch sa môže z Alzy stať európsky Amazon. Pre TREND hovorí aj o aktuálnych trendoch v oblasti e-commerce či o zámeroch expanzie.
- V rozhovore sa tiež dozviete:
- Aký je rozdiel medzi Slovenskom a Českom
- Prečo Alza neexpandovala mimo Európu
- Aký je rastový spoločnosti Alza
- Ako vychádza so zakladateľom Alešom Zavoralom
Minulý rok bol poznačený pandémiou nového koronavírusu. Aký bol z pohľadu Alzy?
Keď zhrniem všetky za a proti, rok 2020 môžeme hodnotiť ako dobrý rok. Pandémia znamenala prísun veľkého množstva ľudí z offline prostredia do digitálu. Znamenalo to pre nás vyšší než obvyklý 25-percentný nárast obratu, čo bolo najciteľnejšie počas prvej vlny, keď sme sa v niektorých dňoch dostávali aj na dvojnásobky bežných tržieb. Na Slovensku sme oproti predvlaňajšku vyrástli o 41 percent. Najlepší deň bol začiatok Black Friday, kedy sme za jeden deň dosiahli tržby vo výške viac ako 1,5 milióna eur.
Aké mínusy alebo slabé stránky ste počas tohto náporu zistili?
Našťastie sme nedostali podpásovku. Skôr nám do chrbta začal fúkať veľmi silný vietor. Tým sa zdôraznili slabé stránky, ktoré sme vnímali už predtým, ako napríklad schopnosť dostatočne rýchlo naberať seniorných ľudí, správne komunikovať víziu, misiu či stratégiu alebo schopnosť rýchlejšieho vývoja. To neznamená, že by sme v tom boli slabí. V porovnaní s trhom sme v tom veľmi silní, no vidím v tých veciach potenciál, ktorý vyťažíme vtedy, keď sa v nich dokážeme zlepšiť.
Dnes je už celkom veľký problém nájsť kvalitných seniornych ľudí.
Cítime to aj my. Myslím si, že štáty robia obrovskú chybu v tom, že dostatočne neinvestujú do kvalitného vzdelávania, kritického uvažovania či transparentnosti fungovania štátnej správy. Keď sa pozrieme na Česko a Slovensko, nemáme nerastné bohatstvo ani more, aby sme žili z cestovného ruchu. Musíme pracovať rozumom. Je veľká škoda, že sa nedostáva väčšej pozornosti vzdelávanie napríklad oblasti digitalizácie, pretože tá by mohla byť budúcnosťou oboch krajín.
Minulý rok bol pre e-commerce veľmi dobrý. Naopak, kamenné obchody utrpeli. Ako sa bude vyvíjať nákupné správanie ľudí?
Pandémia zrýchlila plošnú digitalizáciu. Prejavuje sa to takmer vo všetkých oblastiach. Prejavilo sa to v e-commerce, v reštauračnom odvetví tým, že si objednávame jedlo na diaľku a vzniká tak jedna platforma za druhou, rovnako v školstve, ktoré prešlo na online vzdelávanie v podstate v priebehu dvoch víkendov. Myslím si, že to čaká aj zdravotníctvo a možno mnoho ďalších oblastí, ako napríklad stavebníctvo. Nemyslím si však, že sa blížime k stavu, keď bude všetko stopercentne digitálne. Zároveň som si istý, že svet už nebude nikdy taký, aký bol pred pandémiou. To znamená, že ak bola reštaurácia nútená využívať počas pandémie nejakú platformu na objednávanie jedla, po skončení pandémie ju nebude rušiť.
Trendy v e-commerce: Veľké e-shopy budú silnieť, tie menšie stoja pred dilemou
Malé e-shopy majú na výber
Pre e-shopy sú dôležité technológie. Museli ste do nich počas koronakrízy investovať?
Základom je náš informačný systém, ktorý riadi skladové hospodárstvo, účtovníctvo či skladové a prevádzkové procesy. V tomto prípade ide o naše riešenie. Naším front endom je mobilná aplikácia aj webová aplikácia, teda e-shop, pričom obe platformy si takisto vyvíjame sami. Keď sa pozrieme na veľké svetové spoločnosti alebo na e-commerce v Číne, často ide o digitálne firmy. A na ich čele často nie sú obchodníci, ale ľudia z IT prostredia.
Toto je jeden z fenoménov, ktorý sa odohráva, a to preto, že IT je mladý odbor a postupne sa dostáva do ďalších, pričom katalyzuje dianie v nich. Príkladom sú sociálne siete, inzercie a rôzne novovznikajúce platformy, ako napríklad Uber či Airbnb, ktoré nevlastnia ani jedno auto či nehnuteľnosť. Pomocou informačných technológií sa podarilo vytvoriť nový disrupčný ekonomický model, ktorý priniesol takú zásadnú pridanú hodnotu, že klasicky založená firma mu nemá šancu konkurovať.
Aká je budúcnosť malých e-shopov?
Myslím si, že si musia povedať, v čom sú dobrí a v čom majú konkurenčnú výhodu. Prevádzkovanie e-shopu je spojenie oblastí obchodu, riadenia a technológií. Pokiaľ chce niekto mať dospelý, samostatný stredne veľký až veľký e-shop, musí zvládať všetky tieto oblasti, lebo pre fungovanie sú veľmi dôležité. Pokiaľ ide o menší e-shop, môže si vybrať, ktorú z tých oblastí pokryje sám a ktorú bude outsourcovať, napríklad tým, že bude súčasťou niektorej platformy.
Tu dochádza k tomu, že jednotlivé e-shopy sa začínajú prepojovať v takzvaných marketplaceoch, teda trhoviskách. Alza už dávno naštartovala projekt dropshippingu a konkurentom alebo dodávateľom tak de facto umožňuje uvádzať svoju ponuku priamo v našom e-shope, zviditeľniť svoju skladovú zásobu a venovať sa tak iným veciam, v ktorých sú dobrí. Vďaka tomu sa nám podarilo takmer za noc spustiť segmenty ako predaj kníh, alkoholu či oblečenia.
- Čo je Dropshipment?
Dropshipment alebo tiež Dropshipping je obchodný model z USA, v ktorom maloobchodný predajca ponúka tovar svojho veľkoobchodného dodávateľa či priameho výrobcu. Tento tovar však fyzicky nenakupuje do svojho skladu. Objednávky od zákazníkov totiž priamo smeruje na svojho dodávateľa či výrobcu, aby ich vybavil a dopravil zákazníkovi. Predajca týmto získava výhodu, že nakupuje za veľkoobchodné ceny a po každej transakcii mu ostáva rozdiel medzi maloobchodnou a veľkoobchodnou cenou.
Aké máte očakávanie od trhoviska v Alze?
Za posledné roky sa nám v Alze podarilo vytvoriť jednu z najrobustnejších platforiem v strednej Európe, ktorá dokáže jednoducho škálovať. V škálovaní však nie sú jednoduché ďalšie oblasti fungovania ako tovaroznalectvo, schopnosť držať tovar v sklade, nakúpiť ho či vytvoriť obchodnú časť produktu. Povedali sme si, že dáva zmysel otvoriť túto platformu všetkým ľuďom.
Nemôže sa týmto spôsobom stať, že veľkí hráči časom „zjedia“ tých malých a ovládnu celý trh e-commerce?
To je model Amazonu. Keď máme trhovisko a ostatných obchodníkov máme v nájme, tak ich „zjeme“ alebo s nimi budeme žiť v synergii. My sa snažíme nájsť win-win riešenie. Každý z obchodníkov, pokiaľ si trúfa, má možnosť svoju technickú platformu a značku budovať sám. Dá sa to trochu prirovnať k obchodným centrám, v ktorých mám množstvo obchodníkov a tí vedia nakúpiť tovar a vyrobiť ponuku. Obchodné centrum dokáže zaistiť infraštruktúru vrátane parkovania či toaliet, ale aj prilákať zákazníkov. Dôležité je dostať všetky komponenty na jedno miesto tak, aby dokázali fungovať v zoskupení, ktoré je výhodné pre obe strany.
Najcenejšie čo firma má sú ľudia
Trendy v oblasti e-commerce sa neustále vyvíjajú. Aké trendy v oblasti digitalizácie retailu a e-commerce môžeme očakávať tento rok?
Prvá vec je masívny odliv zákazníkov z webových prehliadačov do mobilných aplikácií. Mnohé spoločnosti, ktoré fungovali online, dnes iba štartujú webové stránky a k téme mobilných aplikácií sa ešte ani len nedostali. Druhá vec je, že aplikácie pre e-commerce sa transformujú z katalógov produktov do niečoho, čo rieši zákaznícky problém. Čo sa týka výziev a trendov v e-commerce, sú to doručovacie boxy, čo je oblasť v ktorej sme minulý rok začali výrazne napredovať.
V Česku sme spustili viac ako 600 boxov a tento rok plánujeme ich počet minimálne zdvojnásobiť, no skôr zniekoľkonásobiť. Zákazník získa prístup k tovaru 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Zároveň plánujeme túto platformu, ktorú budujeme, dať k dispozícii ďalším hráčom. Nevieme si predstaviť, že by napríklad na jednom sídlisku bolo množstvo boxov od rôznych predajcov. Začali sme prví, sieť máme najďalej a tým, že ju otvoríme, dúfame, že sa ostatní pripoja.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?