Lacné ázijské online trhoviská ako Shein či Temu vstúpili do Európskej únie a zaplavili aj slovenský e-commerce. Do veľkej miery za to môže ich agresívny marketing, do ktorého investujú desiatky miliónov dolárov. To im umožňuje zviditeľniť sa naprieč marketingovými kanálmi, čo dostáva do pozoru ostatných tuzemských hráčov.

Výhody, ale aj nevýhody a riziká

Do boja o zákazníka sa však dostávajú aj ďalšie online trhoviská. Na trhu pôsobí so svojím trhoviskom napríklad Kaufland, ktorý je však z pohľadu marketingu zatiaľ zdržanlivejší. Len nedávno ohlásilo vstup na slovenský trh poľské Allegro, ktoré v roku 2021 kúpilo Mall za 23 miliárd českých korún. Odvtedy má celá Mall Group približne tretinovú hodnotu, informuje E15.

Na trhu ešte pôsobia stabilné značky Alza či Heureka, ktoré síce majú takzvaný marketplace vybudovaný, no ani zďaleka nedosahujú veľkosť ich konkurencie. Predajcovia ako Zalando či AboutYou sa navyše sústreďujú primárne len na módu a doplnky. K týmto hráčom sa už čoskoro pridá aj turecký Trendyol, ktorý ohlásil masívnu expanziu do východnej Európy vrátane Slovenska či Česka. Zaujímavosťou je, že v súčasnosti drží vo firme 86-percentný podiel čínska skupina Alibaba známeho čínskeho podnikateľa Jacka Maa.

Najmä čínske trhoviská cielia svojimi produktami na zákazníkov, pre ktorých je hlavným kritériom extrémne nízka cena. Aj z toho dôvodu sú ich primárnym konkurentom najmä veľkí online predajcovia. Ohrozujú však menších a stredne veľkých podnikateľov. Okrem toho, že sa im vďaka miliónovým investíciám zo strany čínskych hráčov výrazne predražuje reklama, objavilo sa aj niekoľko prípadov, keď ich produkty boli skopírované.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa