Technológie, médiá a telekomunikácie (TMT) predstavujú rýchlo sa meniace odvetvie, charakteristické ešte kratšou životnosťou produktov, prudkými technologickými zmenami a dravým konkurenčným prostredím. Prečo sa teda poradie spoločností v tomto sektore v strednej Európe mení za posledné roky len tak málo? V roku 2007 bolo poradie takmer rovnaké ako v predchádzajúcom roku a medzi vedúcimi spoločnosťami nedošlo k žiadnej zmene.
Čiastočným dôvodom je, že zoznamu na vrcholných priečkach dominujú veľké, prosperujúce telekomunikačné spoločnosti. Prakticky všetky rástli mierne a podobným tempom. Tieto spoločnosti pochádzajú z najväčších ekonomík regiónu, meraných podľa celkového hrubého domáceho produktu (HDP), ako sú Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Rumunsko.
Navyše, v roku 2007 nedošlo medzi hlavnými hráčmi v sektore telekomunikácií k žiadnej konsolidácii. Všetky tieto spoločnosti vlastnia koniec koncov strategickí investori mimo strednej Európy, preto ich stratégie cezhraničnej expanzie výrazne určujú ich materské spoločnosti. Tie presadzujú vlastné akvizičné stratégie, pričom stredoeurópskym dcérskym spoločnostiam prenechávajú na expandovanie v zahraničí len obmedzený priestor.
- NEPREHLIADNITE REBRÍČEK:
- /08doku/DCE_500_2008.xls target=blank>Najväčšie podniky v strednej a východnej Európe v roku 2007
(rebríček na stiahnutie, vo formáte .xls) - Oficiálny rebríček Deloitte CE TOP 500
Dobrým príkladom je spoločnosť Magyar Telekom. Išlo o prvú spoločnosť v strednej Európe, ktorú získal Deutsche Telekom (DT). Ten pokračoval v kúpe významných spoločností na Slovensku, v Chorvátsku, Českej republike a najnovšie aj v Poľsku.
To ponecháva spoločnosti Magyar Telekom obmedzený počet cieľových krajín. Jej priestor na manévrovanie sa bude aj naďalej zmenšovať, keďže DT kupuje podiel v spoločnosti OTE, poprednom gréckom telekomunikačnom operátorovi, ktorý má silné postavenie v juhovýchodnej Európe.
Bližší pohľad na prognózy rastu sektora telekomunikácií ukazuje, že severná časť regiónu sa vyvíja v súlade so západnou Európou, s nízkym zvyšovaním celkových výnosov z telekomunikácií, keďže zväčšujúce sa využívanie a prenikanie z veľkej časti vyrovnáva znižovanie cien mobilnými operátormi a ponuka širokopásmového internetu.
Telekomunikačný sektor však zaznamenáva rast v menej rozvinutých častiach regiónu, kde využívanie pevných liniek bolo vždy slabšie ako vo vyspelejších oblastiach Európy. Rast používania mobilov a širokopásmového internetu prináša nové významné výnosy. Telekomunikačné spoločnosti, ako sú Telecom Serbia, BTC v Bulharsku a BH Telecom v Bosne, sú v rebríčku považované za budúce rýchlo postupujúce spoločnosti.
V zozname sa nachádza len niekoľko lokálnych súkromných spoločností, ktoré sú z podsektora médií a technológií. Aj tie však patria k najrýchlejšie rastúcim spoločnostiam v zozname TMT.
Pôsobia v dynamickom prostredí, nakoľko výdavky na reklamu a IT predbiehajú miery rastu HDP v regióne. Zvyčajne majú aj aktívne stratégie rastu, keďže tlak zo strany akcionárov na rast ich núti hľadať cieľové spoločnosti na akvizíciu.
Dobrým príkladom hnacej sily konsolidácie je fúzia dvoch vedúcich poľských IT spoločností Asseco a Prokom v roku 2007, kedy dvaja významní poľskí poskytovatelia IT služieb spojili svoje sily. Najväčšie lokálne mediálne skupiny v Poľsku ako ITI, Polsat a Agora sa tiež snažia nájsť nové oblasti rastu, a to nielen na svojom domácom trhu, ale aj mimo neho.
Ďalším spoločným znakom najväčších lokálne vlastnených spoločností je, že sú často kótované na jednej z regionálnych búrz cenných papierov. Financovanie prostredníctvom verejných kapitálových trhov im pomáha zrýchľovať expanziu a posúva tieto podniky do hlavnej ligy korporácií v strednej Európe.
Vznik výrobného sektora svetovej triedy poháňaný premiestňovaním výrobných prevádzok nadnárodných spoločností do strednej Európy patril za uplynulých pár rokov medzi najvýznamnejšie úspechy tohto regiónu. Trend sa odráža v zozname, v ktorom sa objavilo niekoľko nadnárodných telekomunikačných spoločností a výrobcov IT zariadení, akými sú Nokia, Siemens a HP.
V budúcnosti možno očakávať, že po určitú dobu budú v zozname naďalej dominovať veľké národné telekomunikačné spoločnosti. Tento obraz sa však začína meniť, a to vďaka postupnému rozvoju lokálne vlastnených súkromných spoločností. Vychádzajúc z vlastných skúseností, predpokladáme, že existuje zvyšujúci sa počet takýchto dynamických stredne veľkých spoločností, ktoré majú šancu zaujať za pár rokov popredné priečky na zozname presadzovaním stratégie agresívneho regionálneho rastu. Často vstupujú na trhy mimo regiónu, pričom financie na expanziu získavajú na trhoch private equity a na verejných trhoch.
Činnosti private equity sa javia pre tieto druhy podnikania ako obzvlášť nádejné. Uvedený druh financovania sa stáva v regióne široko prístupný, čo prináša vyhliadky zaujímavého rastu a silného manažmentu.
Zvyšuje sa aj počet aktívnych private equity subjektov a trh sa čoraz viac zdokonaľuje. Financovanie zo súkromných zdrojov nepredstavuje žiadne obmedzenia rastu. Veľkosť trhu verejných ponúk (IPO) je predovšetkým obmedzovaný skôr počtom nových atraktívnych ponúk, než prístupnosťou kapitálu. Rýchlorastúce regionálne spoločnosti majú preto čoraz menej problémov s prístupom ku kapitálu, v porovnaní s podobnými spoločnosťami vo vyspelých krajinách sveta.
Uplynie však ešte určitý čas, kým vytlačia z vedenia subjekty, ktoré sú v súčasnosti na čele poradia. A to je irónia odvetvia, ktoré sa považuje za najrýchlejšie sa meniace odvetvie v regióne.
Autor je riaditeľ, Finančné poradenstvo – regionálny TMT líder Deloitte Central Europe.