Pandémia prinieslo mnoho zmien v rámci celej ekonomiky. Niektorých odvetví sa dotkla viac, iných o niečo menej. Aj kníhkupectvá sa museli neustále prispôsobovať novým podmienkam, pravidlám a nariadeniam.

„Naši kníhkupci sa museli naučiť zvládať oveľa širšie spektrum zručností, než aké potrebovali v minulosti a v prípade baristov a čašníkov z našich kaviarní Foxford išlo často o úplnú zmenu náplne práce,“ uvádza marketingový manažér kníhkupectva Martinus Juraj Šlesar.

Kľúčové boli aj dobré vzťahy s vydavateľmi, ktorí kníhkupcom vychádzali v ústrety so splatnosťou či rabatovými podmienkami.

Online predaj kníh síce rástol, no straty to nenahradilo

Pandémia koronavírusu jednoznačne znásobila objem nákupov kníh na internete. Podľa J. Golianovej na začiatku pandémie mnohí čitatelia s nákupom kníh vyčkávali a verili, že čoskoro si zájdu fyzicky do kníhkupectva. Postupom času však aj čitatelia, ktorí bežne nakupujú v kníhkupectvách, začali nakupovať cez e-shop a predaj online vzrástol. „Ani to však, bohužiaľ, nenahradilo objem predajov v kníhkupectvách,“ dopĺňa.

S rastúcim objemom internetových objednávok sa kníhkupci museli obzvlášť rýchlo vyrovnať a zabezpečiť fungovanie logistiky, či prispôsobiť sa obmedzeným priestorom. „Naše logistické centrum muselo dlhodobo zvládať záťaž, akú zvyčajne zažíva len na Vianoce a práve tento nápor urýchlil jeho presťahovanie do nových priestorov,“ dopĺňa J. Šlesar.

Jednou z výziev pre Knihcentrum.sk bolo aj premeniť predajňu na expedičné miesto. „V kníhkupectve máme študijnú literatúru, ktorú si bežne študenti nakupovali osobne, ale počas zatvorenia prevádzok sme ju museli sprístupniť na objednávanie online formou,“ hovorí manažérska e-shopu Jana Golianová.

Na snímke logistické centrum kníhkupectva Martinus v novozrekonštruovanej hale v bývalom areáli ZŤS Martin 17. októbra 2021. FOTO TASR - Erika Ďurčová
Zdroj: Erika Ïurèová
Na snímke logistické centrum kníhkupectva Martinus v novozrekonštruovanej hale v bývalom areáli ZŤS Martin 17. októbra 2021. FOTO TASR - Erika Ďurčová

Zároveň sa preto z malého kníhkupectva stalo nielen predajné miesto, ale aj miesto na prípravu objednávok, čo bolo v malých priestoroch náročné.

Po prvej vlne pandémie zaznamenalo mierny nárast predaja kníh v e-shope aj Leštáchovo kníhkupectvo. Neskôr však začal predaj klesať, preto o vyrovnaní straty zo zavretých obchodov nemožno hovoriť ani v tomto prípade.

Situácia bola u niektorých natoľko kritická, že sa nezaobišli bez prepúšťania svojich zamestnancov. „Z desiatich až dvanástich stálych zamestnancov nám zostali už len traja,“ informuje kníhkupec Dušan Leštách.

„Budúcnosť je však neistá. Internet majú obsadený veľkí hráči. Všetko závisí od toho, či bude mať štát záujem pomáhať malým predajcom.“
Jaroslav Štubňa z kníhkupectva Pohoda

Väčšiu šancu zvládnuť náročné časy mali najmä tí, ktorí už pred pandémiou mali rozbehnuté internetové obchody. „Napriek tomu, pri nákladoch spojených s udržaním pracovných miest a predajní nám to len sčasti pokrylo straty,“ informuje majiteľ kníhkupectva Knihy pre každého Róbert Horváth.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa