Po tom, čo v septembri súd v Nemecku fungovanie služby Uber zakázal s tým, že ide o nekalú konkurenciu pre bežné taxislužby, prichádzajú zákazy aj z ďalších európskych krajín.
Španielsko zaujalo najnovšie rovnaký názor, keď súd v Madride v utorok s okamžitou platnosťou zastavil fungovanie služby. Stalo sa tak po sérii protestov zo strany taxikárov, ktorých Uber oberal o zisk. Podobne ako v Nemecku sudca rozhodol, že americká firma viedla nekalú súťaž, keď jej šoféri nepotrebovali žiadnu licenciu.
Alternatívna taxislužba, o ktorej plánoch vstúpiť aj na slovenský trh ako prvý informoval TREND.sk, tak dostáva jednu ranu za druhou. Okrem krajín, kde ju už zakázali, silnie odpor aj v ďalších. Proti jej prevádzkovaniu protestujú aj taxikári v Londýne jazdiaci na typických čiernych black cabs.
Holandský obchodný súd ešte v pondelok zakázal taxislužbe ponúkať službu UberPop, ktorú firma označuje za sprostredkovanie spolujazdy. Servis podľa doteraz neprávoplatného rozhodnutia súdu porušuje zákon, pretože jeho vodiči vyberajú platby za jazdu bez licencie.
Súd sa tak postavil na stranu ministerstva dopravy, ktoré označilo servis UberPop za nelegálny, pretože porušuje súčasný zákon o taxislužbe. Uber sa proti tomu odvolal na súd a žiadal ho, aby bol UberPop povolený, kým o ňom súdy definitívne nerozhodnú. To súd odmietol. Vláda teraz pripravuje novelu legislatívy týkajúcu sa taxislužby, uviedla agentúra AP.
Za neuposlúchnutie verdiktu hrozia firme sankcia až do výšky 100-tisíc eur a jednotliví vodiči môžu dostať pokutu až 10-tisíc eur. Služba Uber, ktorá využíva licencovaných taxikárov, zostáva v Holandsku povolená, rovnako ako firmou organizované ponuky spolujazdy bez stanovenej odplaty.
Stopka po znásilnení
Uber sa snažia vytlačiť nie len z Európy. Aj úrady v Thajsku dospeli k názoru, že firma podniká v rozpore so zákonom a vyzvali ju na ukončenie činnosti.
Najnovšie nemôže podnikať ani v indickej metropole Dillí. Nedoplatila však na sťažnosti klasických taxi služieb či na zákon, ktorý by jej neumožňoval prevádzkovať službu bez potrebnej licencie, ako je tomu v iných krajinách.
Indické úrady ju hodili do jedného vreca s ďalšími neregistrovanými internetovými taxislužbami po tom, čo bol jeden z jej vodičov obvinený zo znásilnenia mladej pasažierky. Služba sa ocitla v centre kritiky okrem iného preto, že prijala do svojich radov zamestnanca, ktorý bol pred tromi rokmi zatknutý za sexuálne motivovaný útok.
Server BBC News ale upozornil, že firma naďalej prijíma objednávky prostredníctvom aplikácie v mobilných telefónoch a zatiaľ nie je jasné, ako bude dodržiavanie nariadenia vymáhané. Autá firmy Uber totiž nenesú žiadne viditeľné označenie. Spoločnosť už v pondelok dala prísľub, že pomôže pri vyšetrovaní prípadu. Zároveň však oznámila, že o zákaze činnosti nebola oficiálne upovedomená.
Ako napísala agentúra Reuters, prípad ukázal neschopnosť indických úradov regulovať rýchlo sa rozvíjajúci trh online taxislužieb v krajine. Podľa správ indických médií by pre zákaz činnosti taxislužieb mohli teraz v Dillí prísť o prácu tisíce vodičov.
Téma sexuálnych útokov na ženy sa ocitla v Indii v centre pozornosti pred dvoma rokmi po brutálnom hromadnom znásilnení mladej študentky v autobuse v Dillí, ktoré sa skončilo smrťou obete. Na protest vtedy vyšli do ulíc státisíce ľudí. Ich hnev prinútil vládu k zmene zákonov, ktoré teraz prísnejšie trestajú páchateľov znásilnenia.
Uber funguje už päť rokov
Firma Uber, ktorá bola založená v San Franciscu v roku 2009, zažila v poslednom čase obrovský rozmach a jej trhová hodnota sa vyšplhala už na 40 miliárd dolárov. Aplikácia umožňuje zákazníkom, ktorí si ju stiahnu do mobilného telefónu, spojiť sa priamo s registrovanými vodičmi, ktorí ich odvezú na určené miesto. Aplikácia slúži aj ako taxameter a platobný nástroj.
Proti službe sa vo svete zdvihla vlna odporu medzi tradičnými taxikári, ktorí sa sťažujú, že ich lacnejší konkurenti nemusia na rozdiel od nich platiť licencie a robiť si skúšky. V Nemecku súd v septembri fungovania služby Uber zakázal s tým, že sa jedná o nekalú konkurenciu pre bežnú taxislužbu.