Nikoho zrejme neprekvapí, že okrem supermarketovej chladenej či mrazenej hydiny ani tá, ktorá sa v rôznej forme podáva vo fast-foodoch, nepochádza z ekologických chovov s voľným výbehom zvierat. Určite sa tým však McDonald's či iný popredný predajca chváliť nebude.
Záber z dokumentu BBC o KFC Zdroj: BBC
Presne opačný postup zvolil reťazec, ktorý sa špecializuje práve na pokrmy z hydiny - KFC. Umožnil štábu BBC, aby nazrel k jeho britským dodávateľom a natočil o živote "prekliato dobrých kuriat" dokument. KFC v Británii odoberá kurence zo stoviek fariem a ročne ich spotrebuje až 23 miliónov kusov. Každú minútu sa v krajine predá v KFC až 400 kusov kureniec.
Šokujúce? Už ani nie
Zistenia nie sú v žiadnom smere šokujúce pre niekoho, kto sa aspoň raz zaujímal o podmienky, v akých operence vo veľkochovoch zvyčajne prežívajú. Možno prekvapivým zistením, ktoré prebrali mnohé médiá, je, že ich v záplave trusu nechajú dožiť len 35 dní. Po takej dobe sú usmrtené elektrickým výbojom či plynom a následne mechanicky spracované. Celý automatizovaný proces sa začína odseknutím hlavy.
Z prvej časti trojdielneho dokumentu BBC Billion Dollar Chicken Shop vyplýva, že kurence žijú vo veľkých skladoch, v stiesnených podmienkach a v truse. Ochranári podľa denníka The Independent vyhodnotili podmienky ako skľučujúce.
Nežijú podľa nich zmysluplný život a upozorňujú na to, že veľký počet z nich umiera hladom či na dehydratáciu. V krajine je v halách chovaných ročne až 900 miliónov kureniec a údajne až vyše 30 miliónov ich tam aj umrie skôr, ako sa dočkajú porážky.
KFC považuje podmienky, v akých zvieratá žijú, za dobré a sú údajne nevyhnutné pre vznik kvalitných potravín, ktoré tvrdí, že predáva. „Budeme spolupracovať iba s dôveryhodnými a zabehnutými dodávateľmi, ktorí spĺňajú normy platné vo Veľkej Británii či EÚ,“ uviedol hovorca reťazca.
KFC sa v minulosti nevyhlo protestom proti nedôstojnému životu kureniec u jeho dodávateľov Zdroj: SITA / AP
V jednej z hál s niekoľkými oknami, kam sa filmári dostali, ich naraz chovali až 34-tisíc pod dobu len o pár dní dlhšiu ako mesiac. Kurence sú potom nasekané na deväť kusov, následne transportované do skladov, odkiaľ sú distribuované do pobočiek KFC po celej krajine.
Druhá epizóda dokumentu, ktorý BBC vysiela večer v hlavnom vysielacom čase, bude zameraná na samotné fungovanie reťazca a zloženie jeho zamestnancov. Väčšina z nich má menej ako 25 rokov. V záverečnej časti sa dokumentaristi venovali postaveniu reťazca zameraného na hydinu na fastfoodovom, silne konkurenčnom trhu.
Obrovský risk či premyslený ťah
Projekt je unikátny tým, že fastfoodové reťazce nerady nechajú verejnosť nakuknúť pod pokrievku. Aj v prípade KFC je to prvýkrát, čo pustila na svoje farmy televízne kamery.
Otázkou ostáva, prečo sa KFC do takto riskantného projektu pustil. Zákazníci síce môžu oceniť férový prístup reťazca a jeho snahu nechať konzumentov nazrieť aj za oponu, môže sa mu to však aj vypomstiť.
Kuracie kúsky KFC Zdroj: SITA / AP / KFC
Mark Lang, potravinový marketingový expert, označil pre agentúru Bloomberg Vysielanie dokumentu ako veľmi veľký hazard. Tvrdí, že z jeho zistení vyplýva, že väčšina konzumentov nechce poznať podrobnosti o tom, odkiaľ ich jedlo pochádza. „Nechcú si pripomínať, že to boli kedysi živé zvieratá,“ uviedol.
Podľa vyjadrenia reťazca súhlasili s natáčaním z toho dôvodu, že sú presvedčení o vysokej kultúre a kvalite prevádzkovania svojho biznisu v Británii. Označili to za vzácnu príležitosť otvoriť dvere a zdieľať svoj príbeh s verejnosťou.
Kamery videli len čo mali vidieť
Povolenie natočiť dokument filmárom KFC mohol udeliť aj v snahe nakloniť si pošramotenú verejnú mienku na svoju stranu. Reťazec sa nevyhol v posledných mesiacoch škandálom spojeným so svojimi dodávateľmi.
Úrady v Číne odhalili, že v kuracom mäse na dvoch farmách, z ktorých ho nakupovalo KFC, sa našli vyššie ako prípustné hladiny antibiotík. Neskôr zas unikli amatérske zábery od jedného z dodávateľov, na ktorých zamestnanci púšťajú do reťazcov, okrem iného do KFC, pokazené a znehodnotené mäso.
Napriek tomu, že na prvý pohľad môžu vyzerať zábery ako nie dobrá reklama pre reťazec, v skutočnosti môže ísť o premyslený marketing. BBC síce tvrdí, že od KFC dostala unikátny prístup na miesta natáčania, našli sa však aj skeptici. „Z mojich 20-ročných skúseností v televízii môžem potvrdiť, že išli presne tam, kam KFC chcelo, aby išli,“ cituje Bloomberg bývalého novinára Stephena Jardinea, ktorý v súčasnosti pracuje ako konzultant pre oblasť potravín a nápojov v Škótsku.