Sygic stále patrí medzi najrelevantnejších konkurentov pre najväčších hráčov v oblasti navigácií. Generálny riaditeľ spoločnosti Martin Strigač však tvrdí, že kvôli gigantom ako Google či Apple sa firma nachádza v neférovej konkurenčnej nevýhode. Vlani spoločnosť prvýkrát v histórii zásadne zmenila svoj biznisový model a aj napriek vplyvu pandémie neprestala s investíciami.

Spoločnosť podľa slov jej CEO pracuje na revolučnom riešení, ktoré ešte nikto minimálne v Európe neuskutočnil a aj preto je čoraz aktívnejšia v oblasti umelej inteligencie. V rozhovore pre TREND M. Strigač tiež prezradil, čo je najväčším trendom v navigačnom biznise, ako sa firma vyrovnáva s nedostatkom špecialistov či prečo sa jej nepodaril vstup na čínsky trh.

Ako hodnotíte uplynulý rok vo vašej spoločnosti?

Na výsledky Sygicu mala v roku 2021 vplyv pandémia. Prvýkrát v histórii sme sa rozhodli zásadne zmeniť biznisový model pri retailových zákazníkoch. Skončili sme s predajom jednorazovo zakúpiteľných doživotných licencií, ktorý je dlhodobo neudržateľný a dnes sa pri porovnateľných službách nevyskytuje už nikde na svete.

Prešli sme na model predplatného a ten samozrejme so sebou nesie dočasný výpadok príjmov, pretože sa výnosy rozložia v čase. Potiahli nás riešenia pre B2B, teda pre profesionálnu dopravu, a každý rok tu kontinuálne rastieme. Celý segment sa vyvíja veľmi pozitívne.

Myslím si, že sme celosvetovo dominantným hráčom a túto pozíciu v navigačnom segmente pre profesionálnych vodičov si úspešne obhajujeme. Stále prinášame aj inovácie a zároveň máme zaujímavé výsledky aj za segment automotive, v ktorom sme za posledné roky oveľa aktívnejší ako predtým.

Čo sa týka vojny na Ukrajine, v prvom kvartáli sme obmedzili predaj v Rusku a Bielorusku, čo malo vplyv na čísla, ale nie signifikantný. Skôr cítime dosah na celkovú ekonomickú situáciu vyplývajúcu zo sankcií a zo zmien na trhu spojených s infláciou.

Samotná vojna nás až tak neovplyvňuje. Na hospodársky výsledok aj celkové čísla sa treba pozerať len ako na časť celku, pretože sme súčasťou veľkej skupiny Eurowag, ktorá čísla konsoliduje. Mnohé veci už riešime spoločne.

Ktorý trh je momentálne pre vás najsilnejší?

Za celú históriu to bola Európa a druhá bola Severná Amerika. V Európe dlhodobo vždy región DACH, teda Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko. Potom je to veľmi pekne diverzifikované a máme veľa silných trhov. Dokonca aj Blízky východ, prípadne Južnú Afriku, Brazíliu či Austráliu.

Máme to celkom dobre pokryté a nehrozí, že ak má jedna krajina nejaký problém, tak nám to zásadným spôsobom ovplyvní čísla. Preto asi jediný krát v histórii, keď nám zásadným spôsobom začali klesať tržby, bolo počas pandémie, ktorá bola naozaj globálna. Celosvetovo zasiahla práve cestovateľský segment a mobility segment.

Kto patrí v súčasnosti medzi vašich najvýznamnejších zákazníkov?

Nie sme závislí od dvoch či troch veľkých zákazníkov. Portfólio máme veľmi dobre diverzifikované a to aj geograficky. Predávame na piatich kontinentoch. Keby som na to išiel segmentáciou, tak asi najväčší zdroj príjmu plynie z profesionálnej dopravy, čiže z kamiónov, ale máme veľa zákazníkov napríklad aj z elektrární alebo zo záchranných zložiek, ako sú polícia či hasiči.

Tam sme opäť dominantným hráčom, ktorý má pre nich veľmi špecifické funkčnosti. Využíva ich nielen nemecká či dubajská polícia, ale aj všetky sanitky či hasiči na Slovensku a v ďalších krajinách. Druhým najväčším zdrojom príjmu pre samotný Sygic je asi stále retail, ale ten veľmi rýchlo dobieha práve automotive.

Väčšina investícií do uberizácie

V roku 2019 ste spojili vaše sily so spoločnosťou Eurowag. Ako s odstupom času hodnotíte toto partnerstvo?

Sygic patrí do skupiny Eurowag, kde spolu s materskou firmou a ďalšími firmami v skupine už teraz pracujeme na riešeniach, ktoré zmenia podobu dopravy v budúcnosti. Naše strategické partnerstvo vzniklo práve z dôvodu, že sme cítili, že spoločnými silami dokážeme priniesť revolúciu do priemyslu medzinárodnej kamiónovej dopravy.

Eurowag prichádza z fintechového prostredia so špecifickým know-how a špecifickými riešeniami a samozrejme s užívateľskou bázou a reputáciou. Sygic prichádza skôr z technologického sveta s inováciami z pohľadu mobility. Zároveň do skupiny už medzičasom patria aj ďalšie spoločnosti, ktoré nám v portfóliu chýbali, a ďalšie určite ešte pribudnú, aby sme mali čo najlepšie predpoklady dosiahnuť v Európe naše ciele.

Keby som to prirovnal k bankovníctvu, ktoré pred pätnástimi rokmi začalo prechádzať digitálnou revolúciou, najskôr prinieslo internet banking, potom mobilný banking a dnes už je to smart banking. Doprava je ešte len niekde na začiatku svojej transformácie a snažíme sa tam byť čo najrelevantnejším hráčom.

Prečo vám od roku 2019 klesajú tržby?

Sú za tým veľké investície do budúcnosti, ktoré v rámci celej skupiny vynakladáme na takzvanú uberizáciu nákladnej kamiónovej dopravy. Ide o revolučné zmeny, ktoré ešte nikto neuskutočnil, najmä nie v Európe, a majú obrovský význam nielen z hľadiska efektivity odvetvia, ale aj zníženia uhlíkovej stopy.

Spomenuli ste akvizície. Aké spoločnosti sú pre vás zo strategického hľadiska zaujímavé?

Akvizície sa dejú na skupinovej úrovni. Poslednou akvizíciou je maďarská firma WebEye, telematická IT mobility firma a jednotka na maďarskom trhu s 300 zamestnancami. Do skupiny Eurowag prinášajú ďalšie rozšírenie našich tímov v IT a nové inovácie, technológie a možnosti ďalšieho rastu. Tímy sa postupne premiešavajú a medzi sebou spolupracujú.

Do čoho najviac investujete?

Sme čisto softvérová firma, takže investujeme do vývoja nového riešenia, ktoré však riešime na skupinovej úrovni. Investície sa za samotný Sygic hýbu v miliónoch eur a väčšina z nich smeruje do uberizácie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa