Slovensko získalo do svojho priemyslu piatu automobilku a pre tunajší automobilový sektor ide po dlhom čase o pozitívnu správu. Vlaňajší rok totiž nebol pre najväčší priemyselný segment vôbec najplynulejší, čo potvrdili hospodárske výsledky mnohých firiem, pri ktorých sme doteraz boli zvyknutí na medziročné rekordy.
Pre viaceré firmy bol minulý rok sklamaním, pretože sa im nepodarilo zvládnuť nástrahy lockdownov či prepady v predaji áut, iné vlaňajšok prežili so cťou. Medzi také patrila väčšina etablovaných firiem z prvej desiatky najväčších.
Zo zverejnených hospodárskych výsledkov vyplýva, že tržby v sektore za rok 2021 vzrástli voči minulému roku o 7 percent a zisky narástli o 30 percent. Odraz z krízového roku je zrejmý.
Darilo sa spoločnostiam Kia Slovakia, trnavskému Stellantisu, SAS Automotivu či nemeckému špecialistovi na výrobu komponentov ZF Slovakia. Ten v automobilovom priemysle plánuje využiť existujúce skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu rozšíril svoj výskum a vývoj v Trnave.
Slovensko opäť pocítilo, ako výrazne je závislé od dobrých výsledkov veľkých firiem a čo v hutnom dodávateľskom reťazci dokážu spôsobiť problémy s dodávkami komponentov a neisté zákazky.
Dnes možno predpovedať, že najhoršie z pandémie má tunajší autopriemysel za sebou, ale nepriame dôsledky, ako sú stále chýbajúce čipy, môže pociťovať ešte dlhé mesiace.
Skokan roka
Náplastí na minulé rany nie je mnoho. Jednou z nich môže byť obnovený dopyt po chýbajúcich, ale čoraz drahších autách. Kľúčové pre slovenské firmy vo svetle tohtoročných udalostí bude to, ako dokážu na opäť rozbehnutý biznis nadviazať.
Nemecký dodávateľ ZF Slovakia sa postupne začína čoraz viac orientovať na výskum a vývoj. Spoločnosť vlani oznámila kľúčové zmeny. Dlhoročný predseda predstavenstva firmy Peter Doll odišiel do dôchodku po 26 rokoch pôsobenia na Slovensku.
Za jeho éry lokálna spoločnosť narástla z malého joint venture s ročným obratom osem miliónov eur na podnik s viac ako polmiliardovými tržbami. Tie Nemci potvrdili aj v minulom roku, keď dosiahli tržby takmer 570 miliónov eur a takmer jedenásťmiliónový zisk, ktorý navyše medziročne narástol o úctyhodných 740 percent, čo nemeckého dodávateľa favorizuje na skokana roka v raste zisku.
Špecialista na výrobu autokomponentov v súčasnosti pre svetových lídrov produkuje spojky, automatické prevodovky či tlmiče. Firma úspešne pôsobí na Slovensku už od roku 1993 a v Leviciach má dokonca najväčšiu výrobu tlmičov na svete. Vo svojich radoch Nemci zamestnávajú takmer štyritisíc ľudí v šiestich lokalitách na Slovensku.
Okrem trnavského závodu vlastnia závod v Leviciach a tri menšie satelitné závody v Šahách, Detve a Komárne. Najvýraznejšia vývojová zmena v ZF Slovakia je od vlaňajška spojená s transformáciou automotivu a s prechodom na elektromobilitu. Spoločnosť preto plánuje využiť skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu aktuálne rozširuje svoje výskumno-vývojové tímy v Trnave.
O tri roky by skupina chcela zriadiť veľký hub so zameraním na e-mobilitu, digitálnu transformáciu a digitalizačné projekty. Cieľom je nielen znižovať emisie, ale aj zvyšovať účinnosti konvenčných prevodoviek. Výskumný a vývojový tím v Trnave už vyvíja produkty pre výrobcov originálnych komponentov po celom svete. Ide o technológie ako napríklad elektronické motory a elektronické nápravy.
Kia s dvojnásobným ziskom
Po bezprecedentných zmenách na trhu, ktoré sa ešte stále dejú, je dnes zrejmé, že efektívnejšia výroba, prispôsobenie ponuky modelov reálnym potrebám ľudí a zvládnutá logistika v dodávkach čipov vlani rozhodli o úspešných firmách.
Platí to aj o druhej najväčšej automobilke v krajine – žilinskej Kii Slovakia. Tá vlani zmenila názov, logo a pustila sa do novej stratégie. Doteraz jediný európsky podnik juhokórejskej automobilovej skupiny vlani neevidoval takmer žiadne výpadky na výrobných linkách. Žilinská Kia sa pritom neženie bezhlavo do elektromobility, hoci jej portfólio je takmer plne elektrifikované, čo znamená, že každý model je k dispozícii aj v elektrifikovanej verzii.
Podnik stihol v ostatných dvoch rokoch investovať zhruba 80 miliónov eur do novej motorárne, uviedol ďalšiu generáciu najpredávanejšieho modelu Sportage a podľa najnovších informácií vlani dokonca výrazne zlepšil aj svoje hospodárenie. Navyše Kii sa podľa slov šéfa spoločnosti Seok Bong Kima podarilo medziročne zvýšiť výrobu vozidiel takmer na 308-tisíc kusov, čo predstavuje medziročný nárast zhruba o pätnásť percent, čím mierne prekročila aj obchodný plán.
Úspech v Žiline ťažil práve z modifikácie, ktorá sa uskutočnila na jeseň minulého roka, odkedy je podnik schopný vyrábať benzínové agregáty novej generácie. Jediný podnik Kia v Európe, ktorý zamestnáva viac ako štyritisíc ľudí, preto napredoval vo všetkých smeroch a v tržbách sa vrátil prinajmenšom na úroveň spred pandémie. Vlani dosiahol tržby 5,54 miliardy eur, čo je až o pätinu viac než v roku 2020.
Úspešný rok však podčiarkuje viac ako dvojnásobný čistý zisk, ktorý prekonal 221 miliónov eur, čo je v porovnaní s predvlaňajškom až o 110 percent viac. Čísla naznačujú, že podnik má súčasnú výrobnú a obchodnou stratégiu v Európe nastavenú dobre. Vďaka modelom Ceed a Sportage, vyrábaným v Tepličke nad Váhom, sa značke vlani podarilo zvýšiť svoj trhový podiel v Európe na rekordných 4,3 percenta.
Investície ich potiahnu vyššie
Optimizmus tunajších priemyselných firiem je však naďalej krehký. Mnohí dodávatelia najväčšieho priemyselného segmentu, napríklad spoločnosti Coba Automotive, Bourbon Automotive Plastics či Howe Slovensko, dokázali výraznejšie zlepšiť svoje hospodárenie. Najnovšie sa k nim pridal automobilový gigant SAS Automotive. Spoločnosť s kumulatívnymi tržbami pravidelne prekračujúcimi miliardu eur prekvapila najmä ziskom.
Gigant slovenského automotivu vlani dosiahol tržby nižšie zhruba o päť percent, na úrovni 792 miliónov eur, kumulatívne firma zaevidovala tržby 1,35 miliardy eur. Čo je však dôležitejšie, v roku 2021 viac ako zdvojnásobila zisk o 122 percent, na 10,6 milióna eur. Tunajší podnik už od roku 2001 dodáva prístrojové dosky primárne najväčšiemu výrobcovi áut v krajine – Volkswagenu Slovakia.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?