Koniec švédskej automobilky Saab sa nezadržateľne blíži. Po tom, ako jej americká matka neúspešne skončila už druhý pokus o predaj švédskej značky, sa General Motors (GM) rozhodol postupne Saab uzatvoriť.
Nestihli audit
Americká firma hľadá kupca pre problémovú švédsku dcéru už od januára. Budúcnosť relatívne malej značky vyzerala nádejne ešte v auguste, keď GM podpísal predbežnú dohodu o predaji tejto značky švédskemu výrobcovi luxusných áut Koenigsegg.
Keď dohoda o predaji v novembri padla, na scéne sa objavil holandský záchranca Spyker Cars. Ani tento výrobca luxusných športových vozov nakoniec záchranu nepriniesol. „Boli sme neuveriteľne blízko. Nemám slov,“ okomentoval pre agentúru Bloomberg neúspešný obchod generálny riaditeľ Spykeru Victor Muller. O niečo výrečnejšia bola americká matka problémovej švédskej firmy. „Napriek najväčšej snahe všetkých zúčastnených sa ukázalo, že hĺbkový audit nevyhnutný na dokončenie tejto komplexnej transakcie sa nebude dať uskutočniť v prijateľnom čase,“ povedal prezident GM Europe Nick Reilly. Podľa neho Saab potreboval rýchle riešenie, ak mal byť schopný zachovať svoju činnosť.
Stratovú švédsku značku teraz čaká postupné ukončenie výroby a rozpustenie distribučného kanála. Prezident európskej divízie GM očakáva, že Saab splatí všetky svoje dlhy, vrátane platieb dodávateľom.
Čínsky nákup
Koniec neohrozí podľa manažmentu GM predaj časti duševného vlastníctva Saabu čínskej firme Beijing Automotive Industry Holdings, o ktorom informovala americká automobilka v pondelok. Podľa agentúry ČTK má čínska firma získať technológie týkajúcej sa výroby sedanov Saab 9-3 a 9-5 i časť vybavenia na výrobu týchto modelov. Ďalšie detaily, ani hodnotu transakcie, účastníci obchodu nezverejnili.
Americký GM kúpil polovičný podiel v Saabe v roku 1990. O desaťročie neskôr získal zvyšok. Väčšinu tohto času bol Saab stratový. To prispelo k rozhodnutiu americkej matky, ktorá prešla v tomto roku kvôli vysokým stratám a zadlženiu reštrukturalizáciou, zbaviť sa Saabu. Podobný osud postihol aj ďalšie značky - Saturn, Pontiac a Hummer.
Napriek pôvodne avizovanému zámeru predať aj nemecký Opel a britský Vauxhall, sa General Motors nakoniec rozhodol si tieto európske aktivity nechať. Z amerických značiek vidí GM budúcnosť len pre štvoricu Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC.
Foto na titulke - Flickr.com