Samoobslužné pokladne v predajniach veľkých reťazcov pribúdajú vo veľkom. Niektoré reťazce ich budú mať už začiatkom roka 2025 v každej predajni. Argumentujú lepšou priepustnosťou pokladničných zón a znížením potreby pracovnej sily, respektíve možnosťou jej alokácie pre iné činnosti. V niektorých prípadoch sa to však pokladňami nekončí a jeden z reťazcov ide ešte ďalej.

Všetci veľkí predajcovia volia podobnú stratégiu – samoobslužné pokladne kombinujú s klasickými. Ako hlavný dôvod uvádzajú možnosť výberu, keďže samoobslužné platby mnohým nemusia vyhovovať.

Samoobslužné pokladne (SCO), mali byť najskôr len alternatívou pre zákazníkov realizujúcich menší nákup, ale postoj zákazníkov sa postupne mení. Podľa hovorcu reťazca Billa Mareka Kravjara sa preukázateľne zvyšuje hodnota košíka zaplateného na SCO pokladniach. Naďalej pritom platí, že na týchto pokladniach platia zákazníci vo väčšej miere kartou než hotovosťou.

Vyhnúť sa predavačovi

Billa má v súčasnosti takmer 170 predajní a v priebehu budúceho roka chce mať nainštalované samoobslužné pokladne v polovici z nich. „Inštalácie prebiehajú priebežne spolu s rekonštrukciami predajní a automaticky ich inštalujeme do nových predajní,“ uviedol M. Kravjar. Za minulý rok prešlo v Bille samoobslužnými pokladňami takmer 50 percent transakcií.

Lidl
Neprehliadnite

Obchodné reťazce zvyšujú tržby. Výsledky už zverejnil aj Lidl a prvý krát prekonal dve miliardy

Podobný podiel transakcií uskutočnených cez samoobslužné pokladne majú aj Kaufland a Tesco. V predajniach reťazca Lidl presiahol tento podiel 40 percent. Uvedené údaje viac-menej odzrkadľujú celkový trend v maloobchode s potravinami. Podľa výsledkov prieskumu spoločnosti Ipsos platí 40 percent Slovákov pri samoobslužnej pokladni aspoň raz týždenne. Takmer 30 percent zákazníkov pritom tvrdí, že sa chce vyhnúť kontaktu s predavačom.

Samoobslužné pokladne pribúdajú expresne rýchlo predovšetkým v predajniach Lidlu. Začiatkom tohto roka nimi disponovala menej než polovica zo 165 predajní reťazca, no v súčasnosti to je už 85 percent z nich. Do konca februára 2025 sa počíta so stopercentným pokrytím. O niečo skôr chce mať SCO pokladne vo všetkých 81 predajniach Kaufland – podľa hovorkyne Lucie Vargovej sa tak má stať do konca aktuálneho roka.

Najväčšia domáca predajná sieť Coop Jednota s takmer dvomi tisíckami predajní má samoobslužné pokladne predovšetkým vo väčších prevádzkach. Doposiaľ ich nainštalovala vo viac než 50 predajniach. Podľa hovorkyne Jany Kuklovej bude sieť v inštalácii pokračovať aj v budúcom roku, no nebude to robiť masovo. Coop Jednota má totiž veľké množstvo malých predajní na vidieku, kde ľudia často uprednostňujú klasické pokladne s personálom.

Zatiaľ len Jednota

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa