Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že rok 2011 uzavrú so stratou 113 miliónov eur. V porovnaní s pôvodne plánovanou stratou 193 miliónov eur je to o 80 miliónov eur menej. Stratu sa ale podarilo znížiť len o sumu, ktorú oproti plánu zo začiatku roku do železníc nalial štát. V programe revitalizácie, ktorý v tomto roku schválila vláda, sa pôvodne počítalo s tým, že po zvýšení dotácie klesne strata ŽSR pod sto miliónov eur. V tomto roku plánujú ŽSR vyrovnané hospodárenie, pričom náklady i výnosy by mali dosiahnuť 495 miliónov eur.

Pred navýšením dotácie ŽSR vlani plánovali dosiahnuť celkové výnosy 358 miliónov eur, z toho poplatky dopravcov za použitie infraštruktúry mali predstavovať takmer 96 miliónov eur, a celkové náklady 551 miliónov eur. „V porovnaní s plánom roku 2010 je tento výsledok hospodárenia horší o 69,59 milióna eur,” povedala o pôvodne očakávanej strate podniku pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Nová správna rada ŽSR schválila podnikateľský plán spoločnosti na rok 2012 v polovici decembra. „Vyjadruje zámer vedenia dosiahnuť vyrovnané hospodárenie,” uviedla M. Pavliková. ŽSR majú podľa nej v tomto roku ambíciu zintenzívniť a zlepšiť komunikáciu s Úradom pre verejné obstarávanie, aby sa sprehľadnili veľké tendre. Ide napríklad o dva roky trvajúci tender na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, ktorého uzavretiu a podpisu zmluvy bránia pokračujúce súdne spory. „Čaká nás tiež riešenie otázky rušenia tratí už roky nevyužívaných pre nákladnú či osobnú dopravu a ich ďalšieho prípadného využitia,” uviedla M. Pavliková.

Ilustračné foto na titulke - SITA / Ľudovít Vaniher