Najväčšia slovenská  dopravná spoločnosť STD Donivo z Vranova nad Topľou sa od augusta reštrukturalizuje.Ivan Jakúbek, riaditeľ bratislavskej pobočky private equity skupiny Enterprise Investors, ktorá od minulého roku vlastní v tejto firme 75-percentný podiel, hovorí, že proces je veľmi citlivý najmä v tejto fáze, keď sa predkladá a schvaľuje reštrukturalizačný plán. Aj preto odmietol poskytnúť ďalšie detailnejšie informácie. Ale dodal, že firma v reakcii na prepad prepravného biznisu v celej Európe v minulom roku spravila úsporné opatrenia a začala diskusiu s bankami. Cieľ je vybalansovať možnosti s časovým harmonogramom splátok. Podľa neho finanční partneri rozumejú krízovým výkyvom v cyklickom odvetví, ako je logistika a preprava.

Podľa názorov ľudí  z brandže, ktorí poznajú Donivo, môže byť za reštrukturalizačnými krokmi okrem krízy aj nie najšťastnejšie načasovaný nákup nových vozidiel, neskoré zavedenie úsporných opatrení a v neposlednom rade aj minuloročný hedžing k rastúcim cenám ropy, ktoré sa vzápätí prepadli. Tieto dôvody šéf STD Doniva Marek Kentoš nepotvrdil a I. Jakúbek hovorí, že sú výmyslom konkurencie.

Ešte v septembri pre TREND M. Kentoš povedal, že vo firme cítia len mierny pokles v cenách a ešte menší v objednávkach, ktoré by mali byť na približne rovnakej úrovni ako vlani. To podľa neho malo aj v tomto roku udržať celoročné tržby spoločnosti na úrovni 60 miliónov eur, čo by ju významnejšie nezabrzdilo ani v nových investíciách do obnovy a modernizácie vozového parku.

STD Donivo vzniklo minulý rok spojením banskobystrického Doniva a vranovského STD. Zamestnáva 680 pracovníkov a kamiónovú flotilu tvorí 370 kamiónov a ťahačov. Ekonomické problémy má väčšina slovenských dopravcov, ktorým v priemere medziročne klesol biznis o zhruba tretinu. Oficiálne štatistiky lízingových spoločností hovoria, že sa im v tomto roku vrátilo až 1 500 lízovaných ťahačov. Ďalšia vlna vracania nesplácaných kamiónov by mala prísť koncom roka, keď zasa firmám, ktoré si odložili splátky, vypršia „splátkové prázdniny“.

Foto na titulke - Miro Nôta