Aktuálny rebríček najväčších domácich hráčov v stavebníctve, ktorý TREND Analyses zostavuje z údajov poskytnutých spoločnosťami, potvrdzuje vyššiu mieru koncentrácie podnikov zameraných na infraštruktúrne stavby.
Neohrozeným lídrom je naďalej Doprastav, ktorý sa popri cestných stavbách angažuje aj v železničných stavbách i miestnej infraštruktúre. Druhú pozíciu v rebríčku si upevnili košické Inžinierske stavby, ktoré už predvlani odsunuli na tretiu priečku ZIPP Bratislava.
Ten je naďalej jedinou firmou v prvej päťke, ktorá sa špecializuje na pozemné stavby. Aj na štvrtej a piatej priečke sú špecialisti na dopravné stavby – Váhostav SK a Strabag, do ktorého skupiny od roku 2004 patrí aj ZIPP.
Vedúca trojka vlani rástla podstatne pomalšie než väčšina nižšie postavených firiem, po silných prírastkoch v roku 2005 však bolo aj ich zopakovanie dobrým výsledkom. Druhé Inžinierske stavby za dva roky svoje výkony dokonca zdvojnásobili. Opakovane stagnujúcou výnimkou je ZIPP, čo čiastočne súvisí s prerozdelením zákaziek v skupine v prospech Strabagu.
Viaceré firmy zaznamenali prírastky v desiatkach percent vlani i predvlani. Skokanom roka 2006 sa stal Hornex, ktorý najmä vďaka realizácie projektu Europa Shopping Center v Banskej Bystrici svoje výkony medziročne takmer zdvojnásobil. Vyhupol sa v aktuálnom rebríčku z 15. na 6. priečku.
- NEPREHLIADNITE:
- 13118>Najväčšie stavebné podniky v SR
Veľkých zákaziek pribúda
Z najväčších hráčov vlani Doprastav ukončil niekoľko cestných stavieb. Zahryzol sa nielen do nových, ale aj do modernizácie železníc. Podobne ako Strabag a Eurovia-Cesty sa vo veľkej miere podieľa aj na ich opravách ciest.
Veľké firmy sú čoraz aktívnejšie aj v ekologických stavbách. Váhostav-SK vo vedení a ZIPP ako člen združenia sa stretli na takmer trojmiliardovom projekte odkanalizovania Kysúc, pridali sa aj Vodohospodárske stavby.
Skanska BS sa po čistiarni odpadových vôd v Banskej Bystrici ujala aj ako dodávateľ pre Bratislavskú vodárenskú spoločnosť. Tá plánuje len tento rok preinvestovať jeden a štvrť miliardy korún.
Úspešné sú aj košické Inžinierske stavby. Popri dodávkach pre východoslovenských vodárov získali v Česku štvormiliardovú zákazku na výstavbu diaľnice z betónu. Na cestách sa činia i doma, hlavne ako generálny dodávateľ na prvej etape diaľničného úseku Mengusovce – Jánovce.
V rekonštrukciách, ktoré financujú kraje, je úspešná ich sestra v skupine Colas – Cesty Nitra. Skanska BS okrem Slovenska a Česka participovala na tuneloch aj vo Fínsku a Slovinsku. Hornex a Metrostav SK rástli na pozemných stavbách. Metrostav chytil River Park i nové sídlo Slovenskej sporiteľne.
Ako dodávateľ železobetónových monolitických konštrukcií sa výrazne profiluje Skybau. Čoraz viac vidno rakúsku stavebnú dvojku Alpine. V Bratislave stavia spolu s michalovským Chemkostavom Tri veže a ako člen konzorcia rekonštruuje železnice na trati Trnava – Piešťany.
Lavína akvizícií
Stavebné skupiny rastú nielen v stavebnej produkcii. V snahe mať pod kontrolou ceny vstupov diverzifikujú svoje podnikanie do výroby stavebných látok. Veľké skupiny v západnej Európe sú doma aj v PPP projektoch. Zaujímavé marže ich už aj na Slovensku lákajú do realít a developmentu.
Spravidla najrýchlejšia, neraz jediná cesta, ako sa na trhu rýchlo a výrazne presadiť či doplniť produktové portfólio, je kúpa už etablovanej lokálnej spoločnosti. Na Slovensku aktívna Skanska má v skupine bývalé Banské stavby odborníka na podzemie, developerskú i technologickú spoločnosť, najnovšie aj Stamart, zameraný na pozemné staviteľstvo. Francúzsky Colas má Inžinierske stavby v Košiciach, Cestné stavby v Nitre i kameňolom v Maglovci.
Svetový gigant Vinci spojil do spoločnosti Eurovia-Cesty bývalé Cestné stavby Košice a Slov-Viu Poprad. Patrí mu aj Eurovia-Kameňolomy, APS Alkon na pozemné stavby i Vinci Park Services Slovakia prevádzkujúci podzemné garáže. Vlani na jeseň sa z technologickej C + H Baucomex SK stala Vinci Energies SK.
O prevzatí celej skupiny Vinci uvažoval zhruba pred rokom francúzsky vodárenský koncern Veolia. Fúziou by sa narodil svetový líder v oblasti infraštruktúry, stavebníctva a životného prostredia, no transakcia sa neuskutočnila.
Aj do skupiny domáceho lídra Doprastavu už patria PK Doprastav, predtým Priemysel kameňa a TBG Doprastav, zameraný na výrobu betónu. Najmladšia dcéra Doprastav Alfa sa orientuje na stavebný manažment a realitnú činnosť. Ako developer sa profiluje strešná spoločnosť skupiny Doas, a.s.
Trojka na švajčiarskom stavebnom trhu, rodinná firma Marti, odkúpila tunelovú divíziu Váhostavu a od roku 2006 podniká cez a.s. Tubau. Na Slovensku vlastní aj dodávateľa stavebného materiálu Bra-vur a sprostredkovateľskú firmu Marti Contractors.
Rakúsky Strabag je silný najmä v cestných stavbách. Sústredil sa na ne aj v SR, no v závere roku 2003 získal ZIPP, domáceho lídra v pozemných stavbách na kľúč. Ten má tiež závody na výrobu betónových prefabrikátov.
Do výroby stavebných materiálov pre cestné stavby Strabag vstúpil získaním Slovasfaltu a zvolenskej spoločnosti Cesty, mosty, konštrukcie, ktorej zmenili hlavnú činnosť aj obchodné meno na KSR – Kameňolomy SR.
Dve tretiny vlastní skupina aj v spoločnosti Und – Frischbeton. Dieťaťom skupiny je Strabag Development SK, teda sa skupina chystá aj na vlastné projekty. Prvým bude zrejme stavba jeho sídla na Mlynských nivách.
Portugalská Mota Engil, ktorá sa už uchádzala aj o jeden z podtatranských úsekov diaľnice D1, uspela na Slovensku dosiaľ viac v bytových projektoch. V skupine má realitný biznis na starosti M-Invest Slovakia, energetiku firma Eviva, na oceľové konštrukcie sa zameriava Martifer.
Autorka je analytička TREND Analyses.