Ešte koncom roka 2023 bol totiž predstavený a parlamentom prijatý predchádzajúci konsolidačný balík, ktorému však média venovali o niečo menej pozornosti, nakoľko sa „bežných“ ľudí dotýkal o niečo menej ako konsolidačný balík prijatý v posledných týždňoch. Netreba však zabúdať, že už tento balík prijatý koncom minulého roka zvýšil napríklad zdravotné odvody, znížil výšku príspevkov do druhého dôchodkového piliera alebo zrušil 1. september ako deň pracovného pokoja.
Okrem toho sa zvýšili takmer všetky správne a súdne poplatky o 40 do 54 %, čo je citeľné napríklad pri vybavovaní dokladov, prepise auta, podávaní návrhu na vklad do katastra, ale aj pri zmenách v sro! Súdny poplatok za zápis zmeny údajov o spoločnosti s ručením obmedzeným sa zvýšil z 33 € na 50 € a správny poplatok za vydanie osvedčenia o živnostenskom oprávnení k 1 voľnej živnosti z 5 € na 7 €, za vydanie osvedčenia k 1 viazanej / remeselnej živnosti zo 7,5 € na 11 €.
Ako môžu podnikatelia na týchto poplatkoch ušetriť?
Riešením je vhodné plánovanie zmien v sro a elektronické podanie návrhov, pri ktorom sú správne a súdne poplatky podľa zákona znížené o 50 %, niekedy sú dokonca úplne „odpustené“. Ako modelový príklad si môžeme zobrať jednu z najvyužívanejších zmien v sro - rozšírenie predmetu podnikania o 10 voľných živností. Ak si podnikateľ pôjde vybaviť toto rozšírenie osobne na živnostenský úrad, zaplatí za správne poplatky 70 € + 50 € za súdny poplatok, ktorý má v súčasnosti jedinú sadzbu. Ak si túto službu objedná u nás, zaplatí za ňu menej ako za správne poplatky (keďže my návrhy podávame elektronicky, vďaka čomu môžeme využiť „oslobodenie“ od správnych poplatkov) a navyše všetko vybavíme zaňho, takže nemusí nikam chodiť a môže sa venovať svojmu podnikaniu!
Okrem toho podnikateľom odporúčame zmeny v sro čo najviac kumulovať, teda ak napríklad potrebujú rozšíriť predmet podnikania a vedia, že v blízkej dobe budú potrebovať aj zmeniť sídlo v obchodnom registri, môžu ušetriť ak to urobia naraz, keďže sa dá podať 1 návrh na zápis týchto zmien, vďaka čomu zaplatia iba 1 súdny poplatok. Súdny poplatok sa totiž vždy platí za podaný návrh, v ktorom môže byť počet zmien v sro v podstate neobmedzený. Vďaka troche plánovania, tak môžu podnikatelia výrazne ušetriť.
Čo všetko za mňa napríklad pri spomínanom rozšírení predmetu podnikania vybavíte?
Službu stačí objednať cez náš web start sro. Jediné, čo potrebujeme je vyplniť formulár, do ktorého uvediete osobné údaje konateľa/ov a názvy predmetu/ov podnikania, ktoré chcete doplniť. Následne Vám zašleme na email, ktorý zadáte v objednávke zápisnicu z valného zhromaždenia (alebo rozhodnutie jediného spoločníka, ak má firma len 1 majiteľa) o rozšírení predmetu podnikania a splnomocnenie na podpis. Tieto dokumenty nám pošlete naskenované alebo odfotené na email (podpisy nie je potrebné overiť). Nič viac od vás nepotrebujeme. My následne pripravíme a podáme návrh na vydanie osvedčenia na živnostenský úrad, prevezmeme vydané osvedčenie a pripravíme a podáme návrh na zápis zmeny do obchodného registra, kde zároveň uhradíme súdny poplatok. Po úspešnom zápise predmetu podnikania do obchodného registra vám prepošleme potvrdenie o zápise.
Za predpokladu, že máte elektronický občiansky s čipom, platné podpisové certifikáty, viete pracovať s elektronickými službami ÚPVS, vypracovať potrebné dokumenty a podpísať všetky prílohy kvalifikovaným elektronickým podpisom, by vám všetky tieto úkony trvali v priemere cca. 5 hodín (pokiaľ teda nerobievate túto činnosť viackrát za rok, prípadne nemáte adekvátne právne vzdelanie a špecializáciu na obchodné právo). Jednoznačne teda odporúčame obrátiť sa na odborníkov, keďže nielen, že všetko vybavíme za vás, ale zároveň vám tiež ochotne poradíme s výberom vhodných predmetov podnikania pre vaše podnikanie. Pri riešení zmien v sro s nami navyše vôbec nepotrebujete občiansky preukaz s čipom!
Prejavilo sa zvýšenie súdnych poplatkov nejak v praxi?
Vzhľadom na to, že zvýšenie sadzieb nadobudlo účinnosť od 1. apríla tohto roka, pred týmto obdobím bola časť podnikateľov, ktorí sa „poponáhľali“ s vykonaním zmien v sro, aby ušetrili. Tým pádom následne dopyt po týchto službách o niečo klesol. Po pár mesiacoch sa však opäť vrátil do normálu, vzhľadom na to, že väčšina zmien v sro, ktoré sa realizujú je pre podnikateľov k ich podnikaniu nevyhnutná. Nezostáva teda nič iné ako zvýšenie akceptovať a snažiť sa šetriť financie spôsobmi, ktoré sme uviedli. Keďže sme podnikateľmi aj my, dôrazne kritizujeme takéto zvyšovanie nákladov. Vnímame ho len ako jedno z najjednoduchších opatrení ako „bez námahy“ naplniť štátnu kasu.
Ako majú teda podnikatelia postupovať, ak majú záujem o vaše služby?
Veľmi jednoducho, stačí objednať službu zmeny v sro cez náš web alebo nás kontaktovať emailom na [email protected] alebo telefonicky na 0905 858 858. Ponúkame komplexné služby pre vaše podnikanie od jeho začiatku až po likvidáciu, ale napríklad aj špecializované služby zamerané na podnikanie s verejným sektorom, ako napríklad zápis do zoznamu hospodárskych subjektov, vďaka ktorému sa môžete uchádzať o verejné zákazky.