Aktualizované 3. 4. 2012 o profil
Stredoeurópsku pivovarskú skupinu Starbev, ktorej vlajkovou loďou sú Pivovary Staropramen, kúpila od CVC Capital Partners Limited severoamerická pivovarská skupina Molson Coors Brewing Company. Firma o tom dnes informovala v tlačovej správe. Cena transakcie je 2,65 miliardy eur.
Starbev so sídlom v holandskom Amsterdame a v Prahe prevádzkuje v strednej a východnej Európe deväť pivovarov. Minuloročné tržby skupiny presiahli v prepočte 17 miliárd českých korún (690 miliónov eur), výroba členských pivovarov prekročila 13 miliónov hektolitrov.
„Akvizícia Starbev dokonale zapadá do stratégie Molson Coors rozširovať portfólio prémiových značiek a pôsobnosť na rastúcich trhy po celom svete,“ uviedol prezident a výkonný riaditeľ Molson Coors Peter Swinburn.
Pivovary Staropramen sú za plzenským Prazdrojom dlhodobo dvojkou na českom pivnom trhu, na ktorom majú zhruba 15-percentný podiel. Zo známych značiek vyrába skupina pivá Staropramen, Braník či Velvet. Do Starbev patria aj ďalšie pivovary v Bulharsku, Chorvátsku, Maďarsku, Čiernej Hore, Rumunsku a Srbsku. Skupina má obchodné aktivity aj na Slovensku a v Bosne a Hercegovine. Firma CVC Capital Partners pivovary v decembri 2009 kúpila od pivovarníckeho gigantu AB InBev.
Staropramen má viac ako 140-ročnú tradíciu
S myšlienkou postaviť priemyselný pivovar na pražskom predmestí Smíchov, ktoré bolo v druhej polovici 19. storočia rýchlo rastúcou priemyselnou štvrťou, prišli dvaja miestni priemyselníci Jan Kohout a Vilém Pick. V roku 1869 bola založená firma Akcionársky pivovar a sladovňa, ktorá krátko potom začala s výstavbou veľkorysého pivovaru podľa projektu technika Gustava Nobacka. Prvá várka piva uvarili 1. mája 1871.
Po začatí predaja nového piva sa mohli zakladatelia radovať. Išlo dobre na odbyt, v robotníckej štvrti hralo určite rolu aj to, že pochádzalo z rýdzo českého pivovaru. Ten zažil nebývalý rast – začínal s plánovaným objemom 22 500 hektolitrov (hl), v roku 1889 už uvaril viac ako 100-tisíc piva. Propagácii piva pomohla aj návšteva cisára Františka Jozefa I. v roku 1880, ktorý pivo pochválil a dokonca sa po slovensky podpísal do pamätnej knihy.
Po úspešnom štarte pivovar prikúpil pozemky na ďalší rozvoj a tiež, kvôli zostrujúcej sa konkurencii, si zaregistroval niekoľko ochranných známok. Z radu názvov ako napríklad Pračep alebo Starozdroj sa nakoniec ujal Staropramen, ktorý bol prvýkrát schválený v roku 1911.
Rast podniku pozastavila svetová vojna, ale obdobie prvej republiky bolo cez počiatočné problémy dobou ďalšej prosperity. Staropramen sa stal najväčším pivovarom v krajine a koncom 30. rokov, po rozsiahlej modernizácii, sa uvareným objemom piva cez 850-tisíc hl zaradil medzi tri najväčšie pivovary v Európe.
Úspešné obdobie uťala druhá svetová vojna, po ktorej prišlo znárodnenie a útlm investícií. Napriek tomu podnik pokračoval vo zvyšovaní výroby a v roku 1960 prekročila produkcia milión hektolitrov piva. Hoci bol výrobcom piva predovšetkým pre Prahu, darilo sa mu aj exportovať.
Po zmene režimu založili tri vtedajšie veľké pražské pivovary – Staropramen, Braník a Prvý pražský meštiansky pivovar v Holešoviciach akciovú spoločnosť Pražské pivovary. V roku 1993 kúpila 34 percent Pražských pivovarov britská pivovarnícka skupina Bass, ktorá okrem iného začala rozsiahlu modernizáciu Smíchovského pivovaru.
V roku 2000 Bass predala svoju pivovarnícku divíziu belgickej skupine Interbrew, ktorá v roku 2007 ukončila výrobu v Braníku a preniesla ju na Smíchov. Súčasťou skupiny, ktorá sa po fúziách zmenila na najväčšie pivovarnícke zoskupenie sveta Anheuser-Busch InBev, zostal Staropramen až do roku 2009. Vtedy sa novým majiteľom pivovarov Staropramen stala investičnej spoločnosti CVC Capital Partners, ktorá od AB InBev kúpila pivovary v Česku, na Slovensku, v Bosne a Hercegovine, Chorvátsku, Maďarsku, Čiernej Hore, Rumunsku a Srbsku. Tie potom vložila do skupiny vystupujúcej pod názvom Starbev, ktorej vedenie sídli v Prahe a Amsterdame a ktorej hlavnou značkou je Staropramen.
Vlani Pivovary Staropramen predali medziročne o osem percent viac piva než predvlani, keď predaný objem zvýšili na 3,03 milióna hektolitrov. Vo výsledkoch nie je zahrnutá licenčná výroba piva, ktoré firma varí v zahraničí. Na slovenskom trhu má Staropramen, ktorý okrem svojich tradičných značiek varí tiež pôvodne belgický ležiak Stella Artois, zhruba 15-percentný podiel.
Ilustračné foto na titulke - Wikimedia.com