Americká sieť kaviarní Starbucks mení v dôsledku koronakrízy svoj tradičný koncept a viac sa zameria na systém mobilnej objednávky a následného „pickup-u“. Zmeny však idú ruka v ruke s uzavretím štyroch stovák kamenných prevádzok s možnosťou posedenia „pri kávičke“ po celých Spojených štátoch a Kanade. Uskutočniť sa to má v priebehu 18 mesiacov.
Spoločnosť sa chce viac zamerať na systém vyzdvihnutia si kávy počas jazdy autom, prostredníctvom automatov na chodníkoch, na čerpacích staniciach, ako aj ďalších miestach s možnosťou odberu kávy Starbucks. Slúži na to mobilná aplikácia Starbucks určená na objednávky s neoddeliteľnou súčasťou platieb vopred. Dodávky sa realizujú prostredníctvom Uber Eats, dodávkového partnera Starbucks.
„Tretie miesto“
„Obchody Starbucks boli vždy známe ako ,tretie miestoʻ, teda miesto zvítania sa mimo domu a práce, kde sa spájame pri šálke kávy,“ povedal Kevin Johnson, CEO spoločnosti Starbucks. „Keďže sa snažíme prekonať krízu Covid-19, zrýchľujeme naše plány transformácie obchodov, aby sme reflektovali súčasnú situáciu, pričom našim zákazníkom stále poskytujeme bezpečný, známy a pohodlný zážitok.“
Kevin Johnson je presvedčený, že najhoršie obdobie je už teraz za nimi. Pred pandémiou zaznamenávali približne 80 percent transakcií v USA cez aplikáciu Starbucks, t. j. objednávka a platba vopred. Koronakríza narušila tradičné správanie zákazníkov.
Avšak, vzhľadom na silné digitálne zvyky s rýchlo sa rozvíjajúcimi preferenciami zákazníkov smerom k vyšším úrovniam mobilného objednávania sa spoločnosť rozhodla pre formu menej kontaktného pickup-u. Úlohu pritom zohrala aj limitovaná schopnosť renovácií tradičných obchodov.
„Pri tejto stratégii dochádza k zníženiu preťaženia v obchodoch a zároveň nám to umožňuje väčšie fyzické dištancovanie našich zákazníkov,“ uvádza spoločnosť na svojom webe.
Dôležitých 18 mesiacov
„Teraz predpokladáme urýchlenú prestavbu na obchody Starbucks Pickup vo veľkých amerických mestách v priebehu nasledujúcich 18 mesiacov, vrátane dodatočného vybavenia a premiestnenia mnohých existujúcich kaviarní, aby sme rozšírili portfólio našich obchodov pomocou kombinácie vhodných formátov,“ uviedla spoločnosť.
V blízkej budúcnosti plánuje Starbucks vybudovať takéto prevádzky najmä v New Yorku, Chicagu, Seattli a San Franciscu.
Stovky miliónov dolárov dole
Spoločnosť už pred časom zverejnila, že zavretie viac ako polovice prevádzok jej z tržieb v prvom štvrťroku zobralo 3,2 miliardy dolárov (2,8 miliardy eur). Ešte horšie to bolo so ziskom. Ten sa medziročne prepadol až o polovicu, na 328,4 milióna dolárov (291,8 milióna eur). Starbucks v apríli uviedol, že v nasledujúcom kvartáli sa podmienky pravdepodobne ešte zhoršia, v lete by sa situácia mohla stabilizovať a zotavenie firmy očakávajú v roku 2021.
Počas pandémie bolo zavretých viac ako 75 percent kaviarní Starbucks v Japonsku, Veľkej Británii a v Kanade. V USA firma dočasne ukončila svoju činnosť asi v polovici z 8-tisíc kaviarní.
Káva zlacnela
Samotná káva ako komodita od vypuknutia koronakrízy zlacnela podľa údajov Medzinárodnej organizácie pre kávu v priemere o desatinu. Odroda Arabica, ktorá je považovaná za kvalitnejšiu, stratila približne osem percent na svojej hodnote a Robusta, menej kvalitná, až 11 percent. Tak ako aj pri iných komoditách, pitie kávy sa kvôli reštrikčným protipandemickým opatreniam posunulo od reštauračného či kaviarenského spôsobu k domácej spotrebe.