Šanghajskú kaviareň Starbucks Reserve Roastery s rozlohou viac ako 2 700 štvorcových metrov otvorili na nákupnej ulici West Nanjing. Jej súčasťou je veľká pekáreň značky Princi. Podnik tiež disponuje obrovským 40-tonovým medeným sudom na kávu a extrémne dlhým barovým, respektíve kávovým pultom – meria takmer 27 metrov.
V Ázii ide o unikátnu prevádzku. Zamestnanci pred zákazníkmi pražia kávové zrná, k dispozícii sú aj ochutnávky rôznych druhov nápojov, ktoré iné čínske Starbucksy neponúkajú, či aplikácia s rozšírenou realitou, vďaka ktorej sa môžu hostia s chodom a „know-how“ pobočky viac zoznámiť.
Šanghajská kaviareň Starbucks Reserve Roastery Zdroj: Starbucks
Starbucks Reserve Roastery je luxusnejšia verzia klasického Starbucksu a koncept, ktorý má byť podľa firmy budúcnosťou kaviarní. Prvú postavili v americkom Seattli.
Nová pobočka každých 15 hodín
Starbucks považuje Čínu za kľúčový trh. Howard Schultz, zakladateľ reťazca, pri otváraní dokonca poznamenal, že pre Starbucks je trh v Číne dôležitejší ako ten americký. Príjmy z ázijsko-tichomorského regiónu tvoria 15 percent z celosvetových príjmov spoločnosti, podotýka agentúra Bloomberg.
Šanghajská kaviareň Starbucks Reserve Roastery Zdroj: Starbucks
V Číne sa v súčasnosti nachádza okolo 3-tisíc predajní Starbucks, z toho v samotnom Šanghaji okolo 600 pobočiek. Firma tvrdí, že v krajine otvára novú kaviareň v podstate každých 15 hodín, do roku 2021 plánuje prevádzkovať v oblasti 5-tisíc kaviarní.
Číňania sa v čoraz väčšej miere vymaňujú z chudoby a stávajú sa bohatšími a ich hlad po luxusnejšom tovare a prémiových produktoch sa podľa agentúry odráža aj vo zvýšenej chuti po káve. Hlavne mladí Číňania túžia po kvalitnejších a jedinečných zážitkoch. Tomu sa prispôsobila aj koncepcia novej kaviarne Starbucks.
Šanghajská kaviareň Starbucks Reserve Roastery Zdroj: Starbucks
Krajina čaju a kávy
V krajine, pre ktorú je typický skôr čaj, sa káva stáva čoraz obľúbenejším nápojom. Rýchlo rastúci čínsky trh okrem veľkých reťazcov ako Starbucks láka aj malé špecializované značky.
Dominantné postavenie na čínskom trhu má sieť Starbucks, ktorá sa v tejto krajine teší z rýchleho rastu, zatiaľ čo doma, v Spojených štátoch, je pod tlakom novej vlny špecializovaných „gurmánskych“ kaviarní a tiež lacnejšej konkurencie.
Americká sieť mala v minulom roku 54,8-percentný podiel na čínskom kaviarenskom trhu. To jej dáva veľký náskok pred konkurenciou, ako sú McCafe či Costa Coffee.
V Číne, na rozdiel od USA, bolo doteraz najväčšou výzvou pre Starbucks presvedčiť tamojších tradičných konzumentov čaju, aby si dali kávu, a nie konkurenčný boj s miestnymi súpermi. To sa však môže zmeniť. V krajine začínajú pribúdať neuveriteľne rýchlo menšie značky a nezávislé špecializované kaviarne.
V Šanghaji je odhadom 6 500 kaviarní. Ide o malé reťazce, nezávislé obchody a pekárne s kávou, ktoré bojujú o svoj podiel na rýchlo expandujúcom trhu. Experti predpovedajú, že do roku 2022 by mohli tržby kaviarní vzrásť na 79 miliárd jüanov (10,6 miliardy eur).
Starbucks okrem pražiarne začal otvárať v Číne aj drahšie kaviarne a snaží sa zlepšiť ponuku jedál. Využíva pritom populárne miestne platobné platformy Alibaba Group Holding a Tencent Holdings.
Zdroj: TASR