Miroslava Kučeráková (30) spravuje portfóliá s investičným vínom. Začínala na juniorskej, asistentskej pozícii v spoločnosti J&T ešte počas štúdia na univerzite. Bolo to v roku 2015. „V tom čase si náš šéf (Patrik Tkáč, pozn. TRENDU) začal tvoriť vlastnú zbierku vín, spočiatku však len zo záľuby," spomína. Ona sama začala na jeho osobnom portfóliu aktívne pracovať až o dva roky neskôr. „Sám na to nestíhal," dodáva M. Kučeráková s tým, že k evidenciám začali postupne pribúdať ďalšie aktivity a za niekoľko rokov sa vínny biznis v J&T Wine Holding rozrástol na biznis v hodnote niekoľkých desiatok miliónov eur. 

Na Slovensku neexistuje veľa osôb, ktoré sa investičným vínom zaoberajú a zatiaľ ani vinári, ktorí by tvorili investičné víno. „Potenciál tu ale je. Chce to však ešte niekoľko rokov," vysvetľuje odborníčka na investičné víno. Región strednej Európy už začína byť v očiach investorov známy, predovšetkým Maďarsko. 

Niekoľko stoviek fliaš pre celý svet

Majetní ľudia majú záujem prevažne o raritné vína, ktoré sa vyrábajú v malých množstvách alebo je náročné ich zohnať. Alfou a omegou sú dobré vzťahy s predajcom a klientom, ale aj vzájomná dôvera. Tá sa buduje roky. „Ja už dnes viem, kedy, kde, ktoré víno prichádza na trh, viem, kto má na čo exkluzivitu, dokážem  predpokladať, dostávam informácie," vysvetľuje. 

V bratislavskej mestskej časti Devín otvoril podnikateľ Patrik Tkáč nový koncept lokálnych potravín s vlastnou vinotékou s ponukou viac ako 1500 druhov vína s názvom Od Našich.
Neprehliadnite

Investičné vína za pol milióna a v noci vstup pre registrovaných. Pozrite si Tkáčove potraviny

Hovorí, že nemá rada, keď obchodník do vína investuje, vytvára si zaujímavé portfólio a napokon víno vôbec nepije. Je potrebné vedieť, čo sa za jednotlivými investíciami ukrýva. „Predsalen, je to poľnohospodárstvo. Človek, ktorý s vínom obchoduje, musí mať k nemu vzťah," hovorí s tým, že pokiaľ tieto atribúty nespĺňa, investíciu do vína neuznáva. 

Investičné vína sa pijú. Práve kvôli spotrebe následne vzniká dopyt a zvyšuje sa ich cena. V rozhovore sme sa rozprávali aj o tom, či sa oplatí investovať aj do šumivých vín, ako rastie ich cena, ale aj o tom, ako Slováci vnímajú investovanie do nápoja, akým sú vína. Predsalen, ide o komoditu, ktorá môže byť laikom vnímaná ako klasický spotrebný tovar. 

Učí sa za behu

Na otázku, ako dlho si treba zručnosti ohľadom investičných vín osvojovať, akým spôsobom komunikovať s klientom, predajcom a ako sa k informáciám o raritných vínach dostávať, odpovedala M. Kučeráková jednoznačne. „Treba na to veľa času. Ale dovolím si tvrdiť, že stále toho ešte veľa neviem," smeje sa a dodáva, že víno je v prvom rade jej vášeň a učí sa skôr prirodzene, so záujmom o vínny biznis. 

Celé video s Miroslavou Kučerákovou

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa