Nespokojnosť s tovarom alebo službou rieši väčšina zákazníkov myknutím ramena alebo nahnevanou recenziou.
Súdne konanie je totiž pre nich finančne a časovo náročné. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) však upozorňuje na menej často využívanú alternatívu, konkrétne mimosúdne riešenie sporov medzi spotrebiteľom a obchodníkom, respektíve poskytovateľom služieb.
„Cieľom je dosiahnuť zmierlivé riešenie alebo dohodu medzi spotrebiteľom a predajcom o vyriešení sporu, ktorá sa po súhlase oboch strán stáva pre obe strany záväzná,“ približuje za S.O.S Petra Čakovská (P. Č.)
Tá spolu s odborníkmi z advokátskej kancelárie Ružička and Partners Katarínou Kováčovou (K. K.) a Matejom Škultétym (M. Š.) zákazníkom radí, ako celý proces efektívne zvládnuť.
Kto má na Slovensku na starosti mimosúdne riešenie sporov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi?
P. Č.: Alternatívne riešenie sporov (ARS) realizuje subjekt, ktorý musí byť registrovaný na Ministerstve hospodárstva SR. Ich zoznam pre jednotlivé odvetvia spotrebiteľskej ochrany môžu zákazníci nájsť na stránke ministerstva.
Zo zákone medzi ne napríklad patrí aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetí, Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb či Slovenská obchodná inšpekcia. Tá je navyše oprávnená riešiť aj spory, pri ktorých nie je určená kompetencia iných orgánov, okrem sporov vyplývajúcich zo zmlúv o poskytovaní finančných služieb.
Je tiež členom medzinárodnej siete subjektov Travel-Net, ktoré mimosúdne riešia spory týkajúce sa balíkov cestovných služieb a rôznych druhov prepravy. Registrovaným subjektom ARS pre všetky oblasti spotrebiteľskej ochrany je aj spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov.
Kedy môže spotrebiteľ túto možnosť využiť?
P. Č.: Podľa európskeho práva sa na subjekt ARS môže jednotlivec obrátiť v prípade akéhokoľvek sporu, ktorý vyplýva zo zmluvy medzi predajcom a spotrebiteľom. Platí to bez ohľadu na to, či si produkt kúpil v kamennom obchode alebo cez internet. Služby ARS subjektov môže využiť nielen v prípade, ak spolu s predajcom pôsobia v rovnakej krajine, ale aj keď si tovar kúpil v inom členskom štáte EÚ.
Cez systém ARS naopak nemožno riešiť spory predávajúcich, pracovno-právne spory, spory súvisiace so službami všeobecného záujmu, spory súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti ani spory súvisiace s poskytovaním vysokoškolského vzdelávania alebo ďalšieho vzdelávania verejnou či štátnou vysokou školou.
Potrebuje jednotlivec advokáta, alebo sa môže zastupovať sám?
P. Č.: V prípade mimosúdneho riešenia spotrebiteľského sporu so spotrebiteľom a obchodníkom komunikuje poverená osoba pre ARS, prípadne spotrebiteľská organizácia. Služby advokáta v tomto procese nie sú potrebné, no právo na zastúpenie advokátom ostáva zachované.
Koľko peňazí budú musieť spotrebitelia do tohto procesu zainvestovať?
P. Č.: Mimosúdne riešenie sporov i služby systému ARS sú pre spotrebiteľov spravidla bezplatné.
Ako spotrebiteľ celý proces mimosúdneho riešenia sporu začne?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?