Cestovný ruch sa počas pandémie koronavírusu zaradil medzi najviac zasiahnuté odvetvia. Obzvlášť tažké to mali cestovné kancelárie, ktorých biznis je naviazaný na šport. Okrem komplikovaného cestovania totiž museli riešiť aj stále sa meniace podmienky na štadiónoch či komplikovanú distribúciou vstupeniek. Svoje o tom môže povedať spolumajiteľ najväčšej športovej cestovnej kancelárie na Slovensku Futbaltour Matej Očenáš, ktorý sa takmer každý mesiac minulého roka pozeral pri finančných výsledkoch na číslo nula.

„Napriek tomu, že leto sa trochu v oblasti bežného života uvoľnilo, cestovanie ostalo zamrazené, a špeciálne to za športom. Začali sme sa preto venovať najmä e-shopu, kde predávame fanúšikovské predmety. Robili sme aj rúška, klubové šály či adventné kalendáre. Vytvárali sme si tak aspoň nejaký príjem. V zime sme potom začali robiť nešportové zájazdy do exotiky ako napríklad Zanzibar či Dubaj, ale vzhľadom na to, čo sme boli zvyknutí išlo len o malé skupinky či jednotlivcov,“ konštatuje M. Očenáš.

Nákupné centrum Eurovea po uvoľnení opatrení na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19.
Neprehliadnite

Bratislavčania opäť míňajú v obchodoch. Ich apetít je najväčší od marca 2020

Vďaka za ME vo futbale

Tržby za zimné aktivity boli na zmiernenie strát. V tých lepších mesiacoch to však cestovnej kancelárii citeľne pomohlo. Na druhú stranu M. Očenáš tvrdí, že celkom dobre fungovala pomoc od štátu.

„V prvom kole sme dostali maximálnu možnú pomoc, na ktorú sme mali nárok. Teraz čakáme na ďalšiu, takže na prevádzku štát prispel celkom solídne.“ M. Očenáš ešte dodáva, že za pomoc od štátu sú vďační a prekvapení, nakoľko nič nečakali. Odlišná situáciai je ale v Rakúsku či v Nemecku, kde cestovné kancelárie dostali od štátu násobne viac prostriedkov a následky pandémie takmer vôbec nepocítili.

Rovnako to s cestovaním vyzeralo aj na začiatku tohto roka. S príchodom teplejších dní a zlepšujúcou sa pandemickou situáciou sa však postupne začali otvárať hranice a fanúšikovskými pokrikmi začali ožívať aj niektoré futbalové súťaže. Z fanúšikovského, ale aj biznisového pohľadu však všetky pohľady smerovali na Majstrovstvá Európy vo futbale, ktoré sa konali vo viacerých krajinách.

Výrazná strata

Cestovná kancelária zaznamenala v roku 2019 tržby na úrovni niečo viac ako osem miliónov eur so ziskom takmer 23 tisíc. Pandemický rok 2020 stlačil tržby na 1,3 milióna eur a namiesto zisku spoločnosť zaznamenala výraznú stratu vo výške 982 tisíc eur. Za tento rok sa spoločnosť hlavne vďaka majstrovstvám Európy v tržbách pohybuje na sume niečo pod dvomi miliónmi. Z toho asi 80 percent spravil už spomínaný šampionát. Za júl a august tohto roka sa tržby pohybovali medzi 150 až 180 tisícami eur.

Dlho totiž nebolo jasné, či sa budú zápasy hrať s divákami a ani to, aké budú povolené kapacity. Na poslednú chvíľu bolo potvrdené, že diváci sa zápasov budú môcť zúčastniť, no za podmienky znížených kapacít. Cestovné kancelárie sa tejto informácii potešili, no vrásky im robili rôzdielne podmienky vstupu do krajín a nejasná distribúcia vstupeniek.

„Napriek tomu toto obdobie hodnotím veľmi úspešne. Na zápasoch slovenskej reprezentácie sme mali stovky klientov. Okrem toho chodili klienti aj na zápasy do Budapešti alebo do iných dostupnejších destinácií. Zaznamenali sme veľkú chuť ľudí cestovať,“ úspešne hodnotí ME vo futbale M. Očenáš. Ceny zájazdov v podstate udržali na pdobných hladinách ako v minulosti.

Dá sa povedať, že vstupenky sú kvôli nižšej dostupnosti o niečo drahšie, no tento fakt aspoň čiastočne kompenzujú lacné letenky. Ceny hotelov sú rovnaké alebo tiež o niečo lacnejšie, takže vo výsledku stoja zájazdy veľmi podobne ako pred pandémiou.

Naopak, krajiny, z ktorých návštevy vyplývala povinnosť karantény neboli pre ľudí zaujímavé takmer vôbec a podmienky bolo ochotné akceptovať len malé percento ľudí. Kde to bolo voľnejšie tak ľudia boli ochotní podstúpiť testy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa