Na projekte pivárne a reštaurácie Spilka pracovali dokopy štyri roky. Potom prišla jar 2020 a s ňou kvôli pandémii prvý lockdown.. Letné uvoľňovanie opatrení nestihli, podnik v bývalom Steine, na križovatke ulíc Legionárska a Krížna, otvorili 14.októbra. „Nechceli sme čakať. Vedeli sme, že na druhý deň musíme z nariadenia vlády opäť zatvoriť,“ hovoria konatelia Roland Teöke a Jozef Olejár. Priestor s vnútornou kapacitou 380 miest plánovali využívať na koncerty, eventy a posedenia.
Klasická piváreň, kde zo stropu visí 55 pôvodných lámp z pivovaru Stein, aktuálne citlivo a vkusne zrepasovaných, funguje zatiaľ len z jednej štvrtiny. Na otázku, či by pomohlo, keby štát vytvoril výnimku a umožnil vstup do interiérov reštaurácií tým, ktorí sú zaočkovaní, odpovedali obaja jednoznačne. „Určite by sme sa pod to podpísali.“ Očakávajú však, že ľudia budú zodpovední a jednou z výhod plynúcich z očkovania bude jednoznačne sloboda.
TREND sa rozprával s konateľmi bratislavskej Spilka Beer and Restaurant niekoľko dní po tom, čo sa vďaka uvoľňovaniu protipandemických opatrení otvorili exteriéry reštaurácií.
Prečo ste sa deň pred jesenným zatváraním interiérov reštaurácií rozhodli otvoriť? Nechceli ste čakať?
Práve preto, že projekt sme pripravovali štyri roky. Dva roky vznikal nápad, ďalšie dva sme stavali. Bola to obrovská rekonštrukcia. Budova, v ktorej sedíme, je zapísaná na Krajskom pamiatkovom úrade. Ich podmienkou bolo, aby sme niektoré interiérové prvky aj doplnky zachovali. My sme tak spravili. Aj preto sa dĺžka výstavby predlžovala. Ide totiž o železobetónový skelet, z podlahy vystupuje deväť stĺpov, ktoré siahajú až po strop. Na každom poschodí by mohol byť bazén. A tie tu vlastne pôvodne aj boli.
Terasy sa otvorili, no majitelia prevádzok nejasajú. Návrat do normálu potrvá možno pol roka
Kvasné vane?
Áno. Spilka znamená vo fachovej terminológii kvasná vaňa. Samotný pôvod slova sa snažíme vypátrať, zatiaľ sme na to neprišli. Ale vieme, že sú to kvasné vane, kde pivo dva až tri mesiace leží a fermentuje.
Po tom jednodoňovom úvodnom otvorení ste teda pokračovali rozovozom jedla.
Bola to jediná možnosť. V marci minulého roka, keď prepukol covid-19 aj na Slovensku, sme boli v kolaudačnom procese. 14. októbra sme otvorili a na druhý deň zatvorili. Vedeli sme, čo bude, že opatrenia nám interiér dlhodobo otvoriť neumožnia. Nikto ale neveril, že by mohla pandémia nabrať až takýto kurz. Rozbehli sme teda donášku.
Máte aj vlastnú? Pokiaľ viem, fungujete cez komerčné donáškové platformy.
Donášku si robíme aj sami. Ale figurujeme aj na Wolte a Bolt Food, potrebujeme uspokojiť objednávky všetkých zákazníkov.
Je to svojim spôsobom aj dobré promo, najmä pre menej známu reštauráciu.
Je to pravda, ale ide o drahú reklamu. Provízie sú vysoké, do 30 percent. Pri rozvoze denného menu nám ale pokrývajú značnú časť prepravy jedla k zákazníkovi. Okrem toho máme dve vlastné autá a jedlo rozvážame aj sami. Ja a môj kolega.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?