Výrobné i finančné čísla slovenskej dcéry nemeckej automobilky Volkswagen sa vlani vrátili na rastovú krivku. Bratislavský závod Volkswagen Slovakia vyrobil v minulom roku 210 441 vozidiel, čo je o 45,6 percenta viac než rok predtým.

Nosným prvkom výroby boli vlani luxusné SUV, ktoré mali na celkovej produkcii podiel 93 percent. Bratislavský závod vlani vyrobil takmer 80-tisíc áut Volkswagen Touareg, čo je v porovnaní so 48-tisícovou výrobou tohto modelu v roku 2010 značný nárast. O niečo pomalšie rástla výroba Audi Q7, ktorá sa vlani zvýšila z necelých 49-tisíc kusov v roku 2010 na takmer 54-tisíc áut.

Historické maximá dosiahla výroba prevodoviek a komponentov. V Bratislave vyrobil Volkswagen 401-tisíc prevodoviek, čo je medziročný nárast o 5,8 percenta a zároveň je to najviac od štartu ich výroby v roku 1994. V martinskom závode vyrobila divízia komponentov nemeckej automobilovej skupiny spolu 34 miliónov súčiastok, je o 7,9 percenta viac než v roku 2010.

Zisk vystrelil nahor

Rástli aj finančné ukazovatele. Tržby Volkswagenu Slovakia sa vlani vyšplhali na 5,19 miliardy eur a prekonali úroveň roku 2010 o 28,5 percenta. Narástol tiež čistý zisk, po 80-percentnom medziročnom zvýšení vlani slovenská dcéra Volkswagenu zarobila 135 miliónov eur.

Export Volkswagen Slovakia vlani dosiahol úroveň 5,16 miliardy eur keď bratislavská fabrika vyviezla 99,8 percenta vyrobených vozidiel. Z Bratislavy do Nemecka smerovalo 41,9 percenta vozidiel. Nasledoval čínsky trh s 21,1-percentným podielom, USA s 8,7 percentami a 5,3-percentný ruský trh.

Slovenský Volkswagen vlani nakúpil materiály, súčiastky a iné výrobné vstupy za 4,4 miliardy eur. Firma dosiahla historicky najvyššie nákupy na Slovensku, 41-percentný podiel predstavoval hodnotu 1,8 miliardy eur. Druhým najsilnejším importným trh bolo Nemecko s 28,3-percentným podielom a tretím Maďarsko s podielom 12,2 percenta.

Slovenský Volkswagen sa vlani prebudil

Malé autá ťahali investície

Nemecká automobilka vlani na Slovensku preinvestovala 225,5 milióna eur. Najväčšiu časť investícií zhltli prípravy na produkciu malých áut radu New Small Family. Rozbeh ich výroby označil v pondelok za najväčší produktový počin minulého roku výkonný šéf celej skupiny Volkswagen Martin Winterkorn. Keďže fabrika začala s výrobou malých áut až koncom leta nábehovými sériami, vlani ešte do výrobných čísiel príliš neprehovorili. Z prvého Volkswagenu Up! vyrobili v Bratislave do konca roka 12 612 vozidiel. K tomu pridali zhruba po tisícke štartujúcich súrodencov Škoda Citigo a Seat Mii.

Nábeh výroby potiahol nahor aj počet zamestnancov. Ten vlani narástol o pätinu na 8 400 ľudí. Prijímanie nových pracovníkov sa neobmedzilo len na výrobu nových modelov. Dopyt po luxusných SUV autách si vyžiadal prechod na produkciu v nepretržitej prevádzke sedem dní v týždni a prijatie tisícky zamestnancov. „Okrem toho sme koncom minulého roka položili základný kameň novej lisovne,“ poznamenal predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Albrecht Reimold. Ambície netají ani pre tento rok. „Držíme sa nášho cieľa vyrobiť v roku 2012 cez 400-tisíc vozidiel. Sme si istí, že tento cieľ dosiahneme,“ povedal šéf slovenského Volkswagenu.