Na začiatku príbehu, v roku 1993, bola učiteľka strednej školy, ktorá dostala za úlohu zostaviť rozvrh pre všetky triedy. Kto nikdy nebol v zborovni a nevie, ako taký rozvrh vyzerá, nech si predstaví veľkú nástenku rozdelenú podľa dní a tried. Dôležitou úlohou poverený človek zasúva do chlievikov na tabuli farebné papieriky s predmetmi na základe učebných plánov jednotlivých ročníkov a úväzkov učiteľov. Cieľom je, aby sa rozvrhár všetkých papierikov zbavil bez toho, aby museli byť niektorí z učiteľov na troch miestach súčasne. Úspešné zvládnutie úlohy si vyžaduje týždne práce pred pestrou nástenkou, neraz sprevádzané trhaním si vlasov.

Zo Slovenska do sveta

Učiteľka preto vyzvala svojich dvoch synov – vtedy študentov informatiky, aby jej s rozvrhom pomohli. O pätnásť rokov neskôr slovenský program na tvorbu rozvrhov používali tisíce škôl po celom svete.

Slovenský softvér pre školy zaujal aj Microsoft

Zdroj: strauch

Napísanie základného algoritmu programu trvalo Pavlovi Martonovi (na fotografii) a synom Jána Gottweisa rok.

„Základom nášho úspechu bolo, že sme nevymýšľali nič nové, ale program vyzerá presne tak, ako zaužívané nástenkové rozvrhy,“ hovorí šéf firmy aSc Applied Software Consultants Ján Gottweis. Napísanie základného algoritmu programu trvalo Pavlovi Martonovi a synom J. Gottweisa rok. S predajom programu aScRozvrhy začala firma v roku 1995. Dnes je so 17-tisícmi platiacimi a približne 250-tisíc neregistrovanými používateľmi najrozšírenejším programom svojho druhu vo svete, ktorý si zakúpili školy v 117 krajinách.

Bratislavská firma sa nepustila do ničoho nového. J. Gottweis hovorí, že o podobný program sa už skôr pokúšalo mnoho iných firiem po celom svete vrátane Microsoftu. Za úspechom aScTimeTables stojí užívateľské prostredie programu, ku ktorému nie je potrebný stostranový manuál. Preklad programu do 36 jazykov, vrátane baskičtiny a troch dialektov čínskeho jazyka, si už vyžiadal záujem o softvér slovenskej firmy.

Rozvrh od aSc si všimol aj už spomínaný Microsoft. „Bolo to v čase, keď praskla dot.com bublina,“ spomína J. Gottweis. Firma vtedy prišla o približne 160-tisíc eur. Vyvíjala totiž technológie pre niekoľko zahraničných internetových firiem, z ktorých mnohé skrachovali a v aSc peniaze za svoje služby už nikdy neuvideli. Rokovania s Microsoftom sa však ubrali úplne iným smerom. Nadnárodný gigant prejavil záujem o Juraja Gottweisa, syna šéfa aSc. „Musel prejsť konkurzom, ale to miesto nakoniec dostal. V súčasnosti však už pracuje v spoločnosti Google,“ hovorí J. Gottweis.

Najrozšírenejší svetový vyhľadávač je pre aSc aj hlavným marketingovým kanálom. Do reklamy na stránkach Googlu firma neinvestuje veľa – približne 2 500 dolárov mesačne. No podľa slov šéfa aSc stačí, ak ju vyradia iba na pár týždňov a najbližšie dva mesiace čelia poklesom predaja.

„Bezplatný“ biznis model

Práca na úspešnom programe pokračuje aj dnes. Vytvárajú sa aktualizácie, ak sa objavia neštandardné požiadavky, upravuje sa aj základný algoritmus. Odborári zo škôl v New Yorku napríklad nástojili na tom, aby žiaden z učiteľov neučil viac ako tri hodiny za sebou. Najväčší rozvrh zostavený programom aSc Rozvrhy bol pre školu z 92 triedami a vyše 130 učiteľmi

Slovenský softvér pre školy zaujal aj Microsoft

Zdroj: strauch

Šéf firmy aSc Applied Software Consultants Ján Gottweis.

Využívanie moderných informačných technológií sa stáva realitou aj na slovenských školách. Rezort školstva spúšťa pilotný projekt s názvom Planéta vedomostí, ktorý zo zahraničných produktov presadzuje spoločnosť Agemsoft. Ani v aSc nechcú ostať pozadu a do e-learningových programov podľa slov majiteľa spoločnosti, ktorá zamestnáva necelú dvadsiatku ľudí, investujú nemálo prostriedkov. Uspieť by chceli rozšírením elektronickej žiackej knižky o vyučovací obsah s okamžitou spätnou väzbou, prístupom rodičov k výsledkom, aby videli, či sa ich ratolesť zlepšuje. S digitálnym vzdelávaním nechcú ostať len na Slovensku, možnosti na rozvoj vidia aj v susednom Poľsku.

Úspech aSc je podľa J. Gottweisa zložený na firemnej politike, ktorou je bezplatný zber dát pre školstvo. Za týmto účelom v roku 2004 poskytli v rámci projektu Vzdelávacích poukazov  všetkým slovenským základným školám program aSc Agenda. K softwaru použiteľnému aj na administráciu školy neskôr pribudla internetová žiacka knižka či aplikácie na tvorbu vlastnej webovej stránky školy. Ťažisko biznisu firmy však naďalej tvorí rozvrhový program. Krízu v aSc podľa majiteľa firmy nijak výrazne nepocítili. „Školy, naša cieľová skupina, už chudobnejší nebudú,“ hovorí J. Gottweis.

Foto - Maňo Štrauch