Dynamický medziročný nárast čistého zisku firma pripisuje najmä silnému rastu tržieb. Podľa hovorkyne slovenského a českého McDonald’s Zuzany Svobodovej výnosy spoločnosti z hospodárskej činnosti narástli vlani o viac ako trinásť a pol percenta, za čo vďačí hlavne ponuke prémiových burgrov v kombinácii s novinkami.
Vykázaný čistý zisk štyri milióny eur je výsledkom podnikateľských aktivít, ktoré vychádzajú zo všetkých tridsiatich slovenských reštaurácií. Samotná spoločnosť McDonald’s Slovakia dosahuje príjmy na jednej strane z prevádzkovania vlastnej siete dvadsiatich prevádzok a na druhej strane z poskytovania franšízy obchodným partnerom, ktorí prevádzkujú v súčasnosti desať reštaurácií, približuje hovorkyňa slovenského a českého McDonald’s Zuzana Svobodová.
McDonald's na Obchodnej ulici Zdroj: Maňo Štrauch
Nové reštaurácie odložené
Podľa výročnej správy sa čistý zisk spoločnosti, s výnimkou piatich percent na povinnú tvorbu rezervného fondu, prevedie na účet nerozdeleného zisku minulých rokov. Ku koncu roka 2017 na ňom firma držala 9,2 milióna eur.
Počet slovenských reštaurácií McDonald’s sa od roku 2014 nemení. Pred pár mesiacmi Z. Svobodová naznačovala, že reťazec má v tomto roku v pláne expanziu, z ktorej však zišlo. „V dôsledku vývoju na realitnom a developerskom trhu sa tento rok žiadne otváranie nových reštaurácií neuskutoční.“
Väčšinu z tridsiatky reštaurácií mali ešte pred štyrmi rokmi pod palcom franchisingoví partneri. Následne sa pomer obrátil a väčšinu prevádzok si firma vzala pod seba. Traja licenční partneri v súčasnosti prevádzkujú dohromady desať reštaurácií - dve bratislavské (Nám. SNP a Obchodná ulica), obe v Trnave i Nitre, tri v Košiciach a jednu v Prešove.
Úvahy o opätovnom posilnení franchisingu
Slovenský McDonald’s vo výročnej správe za rok 2017 uvádza, že uvažuje o potenciálnom refranchisingu trhu v rámci globálnej stratégie. „V tejto chvíli finišujú prípravy plánu ďalšieho rozvoja nášho biznisu na Slovensku, preto bližšie informácie nemôžem poskytnúť,“ komentuje Z. Svobodová.
McDonald's v Košiciach Zdroj: Ľubomír Ferko / NMH
Prvú reštauráciu otvoril McDonald’s na Slovensku v roku 1995 v Banskej Bystrici. Zo súčasnej tridsiatky prevádzok sa štrnásť nachádza v Bratislave, zvyšok je rozdelený medzi jedenásť miest. Dvadsaťdva reštaurácií siete je rozšírených o kaviarenský koncept McCafé. Naposledy reťazec otváral pobočku v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall koncom roka 2014.
Ako sa darí McDonald’s na Slovensku | ||||
(údaje v mil. €) | ||||
Rok | Tržby celkom | Tržby – vlastná sieť | Tržby – franchisingové | Čistý zisk |
2013 | 57,9 | 25,6 | 32,4 | 1,8 |
2014 | 59,6 | 25,2 | 34,3 | 2,2 |
2015 | 62,4 | 33,1 | 29,5 | 0,3 |
2016 | 66,1 | 43,9 | 22,3 | 2,1 |
2017 | 74,9 | 49,7 | 25,2 | 4,0 |
Pozn.: Tržby sú za reštauračné služby; čistý zisk zahŕňa zisk z tržieb 20 prevádzok spoločnosti McDonald’s Slovakia plus jej zisk z príjmu od desiatich franchisingových partnerov | ||||
PRAMEŇ: McDonald’s, Finstat |