Samoobslužné výdajné boxy zažívajú veľký boom. Prispelo k tomu aj vypuknutie pandémie covid-19, ktorá tento trh významne ovplyvnila. Práve počas obdobia, kedy obchody boli zatvorené a ľudia sa snažili vyhýbať osobným kontaktom, sa z úložných boxov stala veľmi obľúbená možnosť vyzdvihnutia zásielok. Pre poskytovateľov úložných boxov je dôležité, aby ich využívanie bolo pre zákazníkov jednoduché a rýchle.
K tomu prispievajú najmä intuitívne technológie, vďaka čomu sa k úložným boxom dostane takmer každý. Boxy je okrem toho možné využívať 24 hodín denne, sedem dní v týždni a za každého počasia, čo z boxov robí výhodnú alternatívu voči kuriérom či Slovenskej pošte.
Boxy a technológie na mieru
Na Slovenskom trhu pôsobí niekoľko hráčov, ktorí neustále rozširujú počet svojich úložných boxov. Jeden z najväčších e-shopov Alza v súčasnosti celkovo prevádzkuje viac ako tisíc Alzaboxov, pričom na Slovensku ich je umiestnených takmer 300. Do polovice budúceho roka chce Alza spustiť približne 3 000 boxov, pričom tretina bude k dispozícii na Slovensku. Zákazníci Alzy tak budú môcť využívať až 100-tisíc doručovacích schránok.
Úložné boxy sa nezaobídu bez technológií. Samozrejmosťou je na mieru vyvíjaný hardvér, softvérové riešenia či ich zabezpečenie. „Celý systém logiky a riadenia Alzaboxov sme vyvinuli interne. To isté platí aj pre hardvér, ktorý riadi schránky. Aj ten sme navrhli interne a vyrábaný je na mieru. Len samotná kovová skriňa je niečo, čo je možné napodobniť,“ vysvetľuje Jan Moudřík, riaditeľ expanzie, facility a showroom managementu Alza.
Všetky boxy sú pod neustálym dohľadom kamerového systému, no ten by sám o sebe nestačil. O bezpečnosť zásielok sa preto stará aj softvérová časť zabezpečenia. Ak by sa box pokúsil niekto vykradnúť, Alza by sa o tejto skutočnosti dozvedela ešte skôr, než by sa to páchateľovi podarilo. „Do Alzaboxov dokážeme doručovať aj viac balíkové zásielky. Najväčšia objednávka, ktorú sme takto doručili, potrebovala 13 schránok. Systém sme od počiatku navrhovali tak, aby bol dostatočne dimenzovaný a stačil tak nášmu tempu rastu,“ tvrdí J. Moudřík.
Svetový líder kupuje slovenskú online donáškovú službu za 50 miliónov eur
Alza poskytne boxy partnerom
Cieľom Alzy je, aby boxy boli dostupné pre čo najviac ľudí. Zároveň však dodáva, že aby projekt dával ekonomický zmysel, umiestňovať ich bude na miesta, kde je po tejto službe najväčší dopyt. „Máme skúsenosti a veľmi dobrý prehľad o celom trhu a regiónoch. Na tomto základe si vytvárame takzvané heatmapy, podľa ktorých potom určujeme miesta, kde je pre zákazníkov prospešné zvýšiť koncentráciu výdajných miest. Zatiaľ platí, že spádová oblasť by mala mať okolo päť tisíc obyvateľov. O umiestňovaní boxov rokujeme a uzatvárame dohody s miestnymi samosprávami, veľkými hráčmi na trhu, ale aj s jednotlivcami a súkromnými vlastníkmi pozemkov,“ dodáva J. Moudřík.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?