Prebehli rokovania, podpísali sa memorandá a vyhlásenia, vládny kabinet dokonca informoval médiá, aby následne tlačovú správu stiahol.

O avizovaných plánoch koncernu Volkswagen preinvestovať viac ako pol miliardy eur do inovácií a modernizácie výrobných procesov, ktoré by zrejme súviseli aj s presunom produkcie modelov v rámci výrobných portfólií, sa malo rozhodnúť už počas leta. Nakoniec ostalo ticho.

Aspoň nateraz. Slovensko spolu s bratislavským podnikom Volkswagen Slovakia totiž stále vyčkáva, či by megainvestíciu mohol získať práve tunajší závod. Novinky však neprinieslo ani nedávne valné zhromaždenie akcionárov koncernu, a preto všetkým zostáva len čakať.

Oliver Grünberg, Volkswagen Slovakia
Neprehliadnite

Šéf Volkswagenu: Zamestnanci majú dobré nápady, treba im načúvať

Podľa informácií TRENDu by oficiálne rozhodnutie mohlo padnúť už čoskoro, a to v polovici novembra, keď zasadá dozorná rada spoločnosti.

Polmiliardová investícia

Doteraz nemecký koncern potvrdil na začiatku leta rokovania aj s našou vládou, s ktorou sa predbežne dohodol na podpore pri plánovaných investíciách. Podľa informácií, ktoré nakrátko pred letom zverejnil Úrad vlády SR, sa predstavitelia kabinetu mali s automobilkou dohodnúť na vyhlásení o zámere investovať na Slovensku.

V zverejnenej správe, ktorú neskôr stiahol, kabinet informoval, že vláda podpísala so zástupcami spoločnosti Volkswagen Slovakia vyhlásenie o zámere investovať do závodu v Bratislave, takzvaný Letter of Intent to Invest.

A podľa vyhlásenia spoločnosť Volkswagen plánuje preinvestovať do roku 2025 na Slovensku minimálne 500 miliónov eur a zachovať celkový počet zamestnancov, aký mal podnik ku koncu júna 2020, minimálne na rovnakej úrovni až do roku 2023.

Na snímke zamestnanec automobilky Volkswagen Slovakia a.s. odchádza z práce po obnovení výroby v Bratislave 20. apríla 2020. Bratislavský Volkswagen od pondelka po niekoľkotýždňovej prestávke čiastočne obnovil výrobu automobilov. Bratislavský závod rozbehol v jednozmennej prevádzke za prísnych opatrení jeden zo segmentov vyrábajúcich SUV vozidlá. Firma prerušila výrobu 17. marca 2020 pre aktuálnu krízovú situáciu v súvislosti s novým koronavírusom. Automobilka sa rozhodla prerušiť výrobu aj z dô
Zdroj: Martin Baumann

Nový projekt podľa prvotnej informácie navyše počítal s vytvorením približne dvetisíc pracovných miest.

TRENDu rokovania a vyhlásenie o zámere potvrdil na začiatku leta aj slovenský závod. „Už začiatkom vlaňajška sme predstavili našu iniciatívu Plán 2025 ako súhrn konkrétnych aktivít k podpore zvýšenia konkurencieschopnosti a atraktivity našej spoločnosti v rámci koncernu. V tejto súvislosti bol dosiahnutý ďalší dôležitý medzník,“ uviedla v tom čase pre TREND hovorkyňa podniku Lucia Kovarovič Makayová.

„Popri prísľubom vedenia spoločnosti v oblasti rastu efektivity, ako aj dosiahnutých dlhodobo udržateľných a primeraných tarifných podmienkach, mohlo byť s vládou podpísané Spoločné vyhlásenie zámerov. Táto dohoda upravuje možnú podporu zo strany vlády Slovenskej republiky v prípade, ak by koncern Volkswagen uskutočnil na Slovensku ďalšie investície,“ potvrdila hovorkyňa. Aktuálne tiež potvrdila, že „koncern Volkswagen o pridelení produktov zatiaľ nerozhodol“.

Pandémia veci posúva

Hoci na rozhodnutie musí Slovensko ešte počkať, portál Automobilwoche začiatkom júla avizoval, že slovenský podnik Volkswagenu získa výrobu modelov Superb a Passat, ktoré sa inak mali vyrábať v plánovanom novom závode nemeckej automobilky v Turecku.

Aktuálne z jeho výstavby zišlo a dostupné kapacity vo výrobnej sieti závodov koncernu sú nateraz pre skupinu postačujúce. V bratislavskom podniku by sa s plánom vyrábať nové modely spájali viaceré investície, ktoré chce vláda dohodnúť.

Audi Q8
Neprehliadnite

V Bratislave by mal Volkswagen vyrábať aj luxusný elektrifikovaný SUV model

TREND po júlových rokovaniach získal stanovisko koncernu, podľa ktorého „Volkswagen pracuje na optimálnom prerozdelení produkcie do rôznych výrobných závodov po celom svete. To platí aj o vyťažení závodu v Bratislave s budúcimi modelmi a s tým spojenými investíciami. Podobné plány existujú, ale, samozrejme, aj pre iné závody“.

Automobilka dodáva, že „v tejto súvislosti môžeme potvrdiť, že bolo so zástupcami vlády Slovenskej republiky podpísané spoločné vyhlásenie zámerov. Detaily tejto dohody nekomentujeme. K rozhodnutiu Dozornej rady koncernu o pridelení projektov doposiaľ neprišlo“. Dá sa predpokladať, že mnohé veci skomplikovala aj druhá vlna pandémie a vývoj počas leta.