Závod na výrobu batérií bude umiestnený na Slovensku. Oznámili to v piatok na tlačovej konferencii v Bratislave Marian Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ InoBat a Mark Gresser, prezident WildCat Discovery Technologies, za účasti podpredsedu Európskej komisie (EK) Maroša Šefčoviča a viceprezidenta Európskej investičnej banky Vazila Hudáka.
Spolupráca s Apple či BMW
Začiatok výstavby závodu sa odhaduje na 2. štvrťrok 2020. Produkcia batérií bude spustená koncom roka 2021. Linka bude zo začiatku vyrábať v priemere 1500 batérií ročne s tým, že v ďalších rokoch je plán navýšiť výrobnú kapacitu až na 150-tisíc batérií.
„Nová strategická spolupráca so spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, medzi ktorej zákazníkov patrí napríklad Apple, Samsung či BMW, nám umožní vybudovať vertikálne integrovaný dodávateľský reťazec, začínajúci výskumom a vývojom a končiaci výrobou. Táto patentovaná technológia tak bude môcť slúžiť výrobcom automobilov zo strednej a východnej Európy a verím, že má potenciál spustiť revolúciu batérií pre elektromobily v celej Európe,“ uviedol M. Boček.
Závod by podľa jeho slov mohol byť umiestnený na západnom Slovensku, podrobnosti lokality budú oznámené o niekoľko týždňov.
EÚ chce byť technologicky nezávislá
„Tešíme sa, že prelomová výskumná technológia od spoločnosti Wildcat si vďaka tejto strategickej spolupráci našla svoje miesto v strednej a východnej Európe. Vďaka schopnosti expresne rýchlo vyvíjať, testovať a vyhodnocovať kvalitu nových materiálov a technológií budeme schopní v spolupráci s InoBat a v podstate celým regiónom, udržať sa na čele vývoja nových batérií,“ povedal M. Gresser.
„Takisto sa vyhneme postupnému zastarávaniu výrobných technológií. Zaručíme ich technologickú relevanciu, nehovoriac o vzniku nových pracovných miest počas nasledujúcich desaťročí,“ dodal.
Spoločný projekt podľa nich prichádza aj ako reakcia na výzvu Európskej komisie, ktorá si stanovila za cieľ dosiahnutie technologickej nezávislosti a zlepšenie situácie zaostávajúcej výroby batérií pre automobily v Európe. Výrobná linka by mala mať výkon 100 megawatthodín (MWh), a to s cieľom postupne ju rozšíriť na veľkovýrobu batérií s objemom 10 gigawatthodín (GWh).
„Predpokladá sa, že EÚ sa stane druhým najväčším jednotným trhom s batériami pre elektrické vozidlá a úžitkové úložiská energií. Teší nás, že sa v tomto ohľade rozvíja mnoho európskych iniciatív a zameriavame sa na to, aby sme im poskytli čo najväčšiu podporu, ktorá by pomohla EÚ dosiahnuť jej plný potenciál a etablovať sa ako kľúčový hráč na svetovej scéne počas nasledujúcich dvoch rokov,“ povedal Maroš Šefčovič, podpredseda EK zodpovedný za Energetickú úniu a zakladateľ Európskej aliancie pre batérie.
S financovaním môže pomôcť EIB
Predpokladané finančné náklady na konštrukciu výrobnej linky budú sčasti pokryté akcionármi a strategickými partnermi spoločnosti InoBat a sčasti dlhovými inštrumentmi. Aliancia firiem InoBat a Wildcat zároveň v súčasnosti komunikuje o možnej podpore zo strany Európskej investičnej banky, ktorá už niekoľko podobných projektov podporila.
„Európska investičná banka, ktorá je jednou z finančných inštitúcií Európske únie, blízko spolupracuje s Európskou komisiou pri podpore rozvoja európskeho priemyslu s batériami. Je dôležité priniesť do Európy najlepšie svetové technológie a zlepšovať ich v súlade s európskymi štandardmi. Preto sme radi, že sa spoločnosti Wildcat a InoBat rozhodli spolupracovať a vytvoriť tak odrazový mostík pre budúci vývoj batérií v regióne Danube Valley,“ doplnil V. Hudák.
InoBat je výskumno-výrobná batériová spoločnosť s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami. Inobat je podporovaná investičnou skupinou IPM Group a regionálnymi industriálnymi hráčmi v energetike A.EN. Group a MSM Group. Spoločnosť primárne pôsobí v troch odvetviach – elektromobilita, skladovanie energie a alternatívne palivá.
Wildcat Discovery Technologies vyvíja technológiu, ktorá kombinuje výkon vysokorýchlostného testovania (HTP) a umelej inteligencie. Medzi zákazníkov spoločnosti Wildcat patria poprední výrobcovia batérií z rôznych vrstiev dodávateľského reťazca ako BMW, Daimler, A123, Toyota, Samsung Electronics, Apple, BASF, a mnoho ďalších.