České pivá majú na Slovensku silnú pozíciu. K obľúbeným značkám, na ktoré sú Slováci zvyknutí, patria aj Krušovice. Pivovar, ktorý je vo vlastníctve spoločnosti Heineken, sídli priamo v známej žateckej chmeliarskej oblasti. A práve s týmto faktom súvisí aj produktová inovácia z krušovického pivovaru, ktorú v rozhovore priblížia brand manažérka značky Krušovice Lenka Dvorská a riaditeľ krušovického pivovaru a vrchný sládok Michal Rouč.
Sleduje nový ležiak trend horkých pív?
Michal Rouč: Nový ležiak v horkosti prekonáva krušovickú dvanástku o celé štyri jednotky EBU – má ich až 37. Ako v Česku, tak aj na Slovensku sa horké pivá tešia čoraz väčšej obľube. Je vidieť, že zákazník vyhľadáva horkejšie chute, ale to na druhej strane neznamená, že pivá, ktoré majú nižšiu horkosť, by nemali svojich zákazníkov.
Zásadnou zložkou piva Krušovice Bohém je chmeľ, odkiaľ pochádza?
MR: V pive sa nachádzajú jeho tri odrody – svetoznámeho Žateckého poloraného červeňáka dopĺňa dvojica Sládek a Premiant. Chmeľníc je v Česku stále dosť, pričom sa dá povedať, že ich plocha sa buď nemení, alebo ak aj áno, skôr sa zväčšuje než zmenšuje. Umožňuje nám to, aby bol chmeľ v pive Krušovice Bohém stopercentne český.
Ako by ste zhodnotili prínos nového piva pre značku Krušovice?
MR: Novinka Krušovice Bohém prináša práve unikátnosť a odklon od tradicionalizmu a my veríme, že sa nám to podarilo aj vďaka famóznemu dizajnu a netradičnej marketingovej kampani.
Lenka Dvorská: Vnímame to tak, že nový ležiak vyzdvihuje celú značku Krušovice, pričom do nej vniesol nový vietor.
Ako sa novému pivu darí v Česku?
MR: Hoci sa Bohém dostáva na Slovensko až v tomto roku, v Česku je v predaji už od vlaňajšej jari – na trh bol uvedený po Veľkej noci. Bohém je pivnou inováciou s najlepšími výsledkami na českom trhu za posledných päť rokov.
Predpokladáte, že novinka bude podobne úspešná aj na Slovensku?
LD: Očakávame, že nový ležiak by mohol na Slovensku zaznamenať podobné výsledky, avšak prvé vyhodnotenie budeme vedieť urobiť až v lete. Krušovice Bohém uvádzame na trh v balenej aj čapovanej podobe. V obchodoch dopĺňa existujúce silné desiatkové portfólio a prémiové dvanástkové portfólio Krušovíc. V gastro zariadeniach nám zostáva čapovaná desiatka, jedenástku a dvanástku v týchto dňoch na výčapoch nahradí Bohém.
Prečo sa spoločnosť Heineken Slovensko rozhodla uviesť Krušovice Bohém aj na slovenský trh?
LD: Za týmto rozhodnutím bolo viac faktorov. Okrem toho, že sú Krušovice veľmi obľúbenou českou značkou na Slovensku, sme realizovali medzi spotrebiteľmi prieskumy, ktoré nám zodpovedali veľa otázok a potvrdili viacero našich hypotéz. Z výsledkov nám vyplynulo, že po úspechu v Čechách by pivo Krušovice Bohém mohlo zaujať aj našich slovenských spotrebiteľov.
MR: Spoločnosť, ktorá distribuuje konkrétnu značku piva v danej krajine má možnosť voľby, ktoré pivo v rámci danej značky na trh prinesie. Vzhľadom na postoj Slovákov k českým pivám a tiež na základe ich chuťových preferencií bol príchod nového krušovického ležiaka logickým krokom.
Odkedy je Krušovice Bohém na Slovensku v predaji?
LD: Niektorí spotrebitelia možno zaregistrovali, že v obchodných reťazcoch sa objavil v priebehu februára, hoci v jednom z nich sa dal kúpiť už v januári. Čapovaný Bohém bol pritom v dvadsiatke vybraných horeca prevádzok dostupný už v októbri minulého roka, čím sme si chceli produkt otestovať v praxi. Celoplošná distribúcia sa následne rozbehla začiatkom februára. Do výčapov sa ležiak plošne dostáva práve teraz a v priebehu marca bude postupne pribúdať v ďalších reštauráciách a baroch.
Ako prebiehal vývoj nového piva? Koľko ľudí sa na ňom podieľalo?
MR: Proces sa začal už v novembri 2022. Najskôr sme navarili štyri receptúry, ktoré sme ochutnávali. Z nich sme vybrali jednu, ktorú sme ladili hlavne z pohľadu horkosti, pričom v prvom kroku ju ochutnávalo okolo 40 ľudí. Ďalšie ochutnávky už boli menšie a viac spotrebiteľské. Zúčastňovalo sa na nich 15 až 20 ľudí. Časť z nich boli zamestnanci pivovaru, časť tvorili spotrebitelia v definovanom vekovom rozmedzí a s definovanou pivnou preferenciou. Test spočíval v tom, že účastníci mali popísať chuť piva na základe definovaných kritérií.
Inovujete v krušovickom pivovare priebežne aj receptúry pív, ktorú sú súčasťou vášho sortimentu už roky?
MR: Pracujeme aj s pivami, ktoré sú už na trhu zabehnuté. Pridali sme napríklad horkosť do klasickej dvanástky a zvýšili ju na aktuálnych 33 jednotiek EBU. Portfóliu sa venujeme relatívne dlhodobo.
- Lenka Dvorská
Pôsobí v spoločnosti Heineken ako brand manažérka pre značku Krušovice. Vyštudovala marketingový odbor na fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave a už viac ako 10 rokov sa ako marketingová špecialistka pohybuje v FMCG priemysle.
- Michal Rouč
Od roku 2017 je riaditeľom a vrchným sládkom pivovaru Krušovice. Vyštudoval Vysokú školu Chemicko-technologickú v Prahe, odbor sladovníctva a pivovarníctva. V pivovarníctve sa pohybuje takmer 20 rokov.