Pandémia dáva zabrať aj slovenským nábytkárom s dlhoročnou tradíciou výroby kvalitného domáceho nábytku. Aj oni sa v posledných dvoch rokoch ocitli v novej situácii, na ktorú museli reagovať zo dňa na deň. Už predvlani to pocítili na poklese ziskov v desiatkach percent.

Najmä v období, keď ekonomika klesá, mnohí ľudia siahajú po lacnejšom tovare na úkor kvality, čo potvrdili aj výrobcovia slovenského nábytku. Tí sa však naďalej snažia držať svoj zabehnutý štandard výroby z kvalitných materiálov, hoci to v súčasnosti nie je ľahká cesta.

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Drevona Jozefa Ružanského pandémia covidu-19 poznačila vlaňajší rok najmä z dvoch pohľadov. V prvom rade boli predajne časť roka zatvorené a zároveň na trhu vládol nedostatok surovín na výrobu nábytku. To vnieslo čiastočné navýšenie cien, nakoľko vzrástla cena základnej suroviny – drevotriesky.

Konkuruje im nábytok z Poľska a Číny

Slovenskí nábytkári situáciu na trhu opisujú ako trvalý boj najmä z cenových dôvodov. „Naše postavenie na trhu je pod silným tlakom obchodných reťazcov, ktoré spravidla predávajú takmer výlučne lacno nakúpené výrobky, najmä z Poľska a Číny,“ tvrdí J. Ružanský.

Hoci v poslednom období výrazne rástli online nákupy tovaru prostredníctvom e-shopov, slovenských výrobcov to často stavia do istej nevýhody. „Je ťažké formou predaja cez e-shop presvedčiť zákazníka o rozdiele v kvalite a najmä v trvácnosti výrobku. Stále sa o to ale usilujeme,“ dodáva J. Ružanský.

Aj generálny riaditeľ nábytkárskej firmy Javorina Slavomír Alžbetkin cíti, že trh je presýtený, pričom ho do veľkej miery ovplyvňujú veľkí hráči, ako sú napríklad značky Ikea či Lutz.

Bojujú originalitou a dlhou trvácnosťou

Pre zachovanie šance na prežitie museli slovenskí výrobcovia nábytku zmeniť stratégiu. „Od ponuky vo veľkých reťazcoch sa chceme odlíšiť najmä výrobou vlastných modelov, ktoré spravidla vyrábame s cieľom poskytovať dlhodobú službu,“ vysvetľuje šéf Drevony. Zároveň dodáva, že percentuálny podiel reklamácií má firma podstatne nižší ako veľké reťazce.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa