Nielen veľké korporácie, ale aj malí a strední podnikatelia zo Slovenska dokážu so svojím produktom uspieť na ázijských trhoch. Tu sú príklady niektorých z nich.

Fungujú špecifické chute

Spoločnosť Lyra Group začala so svojimi čokoládami dobýjať čínsky trh postupne už od roku 2018. Doposiaľ vyviezla do Číny už viac ako štyri tony čokolády. Dopyt po nej rastie, získava miesto medzi prémiovými značkami a predáva sa aj v ďalších častiach sveta. Najväčším ázijským trhom sú pre Lyru Južná Kórea, Japonsko a Čína. Okrem krajín EÚ sú silné aj Spojené štáty či Spojené kráľovstvo.

„Feedback zo strany zákazníkov je v ázijských krajinách výborný. Náš ekodizajn čokolád v tubusoch je v Číne veľmi obľúbený a populárna je aj čokoláda Ruby. Mysleli sme si však, že v Číne bude najpopulárnejšia tmavá čokoláda. Čísla nám ukazujú, že je to mliečna,“ hovorí Karol Stýblo, CEO spoločnosti Lyra Group.

Šéf čokoládovne tvrdí, že export na ázijské trhy ich naučil výdrži a najmä zlepšeniu medzikultúrnej komunikácie. „Prekvapilo nás, že nebolo potrebné meniť receptúry a prispôsobovať sa v tomto smere lokálnemu trhu. Špecifické chute čokolád vedeli obsadiť určitú časť trhu,“ hodnotí K. Stýblo. Export sa pozitívne odrazil na finančných výsledkoch spoločnosti.

Rast aj počas pandémie

Pri sprostredkovaní obchodu je na ázijských trhoch dôležitý sprievodný servis. Ten zahŕňa komplexný servis importu, ale aj e-commerce manažment na viacerých čínskych e-shopových platformách, ďalej tiež skladovanie, predaj a rozposielanie produktov po celej Číne, ale napríklad aj preklady marketingových materiálov, výrobu čínskych etikiet či realizáciu kampaní.

„Do Ázie už cez nás putovalo viacero značiek ako napríklad rôzne druhy vína. Priamo sme však boli zapojení pri exporte minerálnych vôd či čokolády,“ hovorí Ivan Čarnogurský, zakladateľ spoločnosti Ipec Group, ktorej dcéra Ipec-Foh pomáha slovenským firmám exportovať do Ázie. Biznisový model pre jednotlivé firmy je individuálny. Za niektoré služby si účtuje poplatok a v iných prípadoch má podiel aj z predaja produktov.

Lyra Group spolupracuje s partnerskou firmou skupiny Ipec v meste Tchien-ťin (Tianjin), ktorá je ich výhradným zástupcom v Číne. Po tom, ako sa čokoláda vyrobí a prejde skladom v Ivanke pri Nitre, celý hodnotový reťazec zostáva partnerskej firme.

Nakoľko sa čokoláda predáva z 90 percent online, majú prehľad o tom, kto, kedy a akú čokoládu si v Číne objednal a kedy ju dostal doručenú. Tieto dáta sú pre firmy veľmi užitočné pri určení ďalšej stratégie.

„Momentálne sú objemy čokolády menšie, avšak boli sme schopní pravidelne vyvážať a mierne rásť aj počas pandémie, keď bola severná alebo južná časť Číny v lockdowne. V tomto roku plánujeme zväčšiť objemy exportu a optimalizovať logistické náklady,“ hovorí I. Čarnogurský.

Export zabrzdila vojna

Na ázijské trhy sa chceli pozrieť aj slovenské minerálne vody. Slovensko ako svetový líder v kvalite pramenitých a minerálnych vôd sa totiž ukázalo ako vyhovujúca krajina pre tento typ produktu. Prvá dodávka dojčenskej vody z portfólia slovenskej firmy Budiš začala svoju púť do Číny v polovici novembra 2021.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa