Súkromný dopravca v tlačovej správe uviedol, že má záujem o trať Praha - Košice, na ktorej plánuje od polovice decembra vypravovať dva páry vlakov oboma smermi. O konkrétnych časoch zatiaľ nie je rozhodnuté. 

"Podľa našich prieskumov sa na trase pohybuje viac ako pol milióna cestujúcich ročne a pritom ponuka vlakového spojenia, jeho rýchlosť a predovšetkým úroveň služieb je veľmi slabá. V tomto sa majú slovenskí cestujúci určite na čo tešiť," sľubuje Leoš Novotný, majiteľ a generálny riaditeľ spoločnosti.

ŽSSK v spolupráci s Českými dráhami (ČD) v súčasnosti prevádzkuje na trase Praha - Košice štyri priame spojenia denne oboma smermi. 

Leo Express ďalej uviedol, že v súčasnosti rokuje so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ŽSSK) o prípadnej spolupráci. "O trasu sme požiadali spoločne so slovenskými partnermi, rešpektujeme tak zvyklosti a konvencie v európskej medzinárodnej železničnej doprave," napísal v tlačovej správe.

Podľa slov L. Novotného ešte nie je rozhodnuté o obchodnom modeli a v hre sú viaceré scenáre. Do úvahy pripadá komerčná spolupráca súkromného a štátneho dopravcu, v prípade neúspechu rokovaní je Leo Express pripravený premávať na trase aj na vlastné komerčné riziko.

"Potvrdzujeme, že prebiehajú rokovania o možnej spolupráci (so ZSSK) a ich výhodách pre slovenskú stranu a ďalej nebudeme podrobnosti prebiehajúceho rokovania komentovať," uviedol L. Novotný.

Leo Express v súčasnosti prevádzkuje trať na trati Praha - Ostrava, kde je v ostrej konkurencii s RegioJetom a ČD. Po vstupe súkromníkov na túto trasu sa rozpútala cenová vojna a Radim Jančura, majiteľ spoločnosti Student Agency, pod ktorú RegioJet patrí, obviňuje ČD z dumpingových cien. 

Predĺžiť spoje z Prahy až do Košíc plánuje aj RegioJet, ktorý v súčasnosti premáva na trase Praha - Žilina. "Kvôli našim finančným výsledkom sa predĺženie do Košíc presunulo a plánujeme ho zaviesť, až budeme v zisku. Či to bude za rok, za dva, naozaj neviem," povedal koncom roka R. Jančura v rozhovore pre TREND.sk.

Štátne IC stále v strate

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ŽSSK) v minulom roku znížila stratu pri prevádzke InterCity (IC) vlakov na 1,7 milióna eur, čo je o 48,5 percenta, alebo o 1,6 milióna eur menej ako v roku 2012. Expresné vlaky vyššej kvality jazdiace medzi Bratislavou a Košicami, na ktoré štát nedáva železničiarom dotácie, pred dvoma rokmi prerobili ešte 3,3 milióna eur.

Ako v utorok informoval štátny železničný vlakový prepravca, dôvodom znižovania straty IC vlakov je kvalita služieb, rýchlosť prepravy v porovnaní s cestou, ako aj progresívna cenotvorba podľa troch časových pásiem zakúpenia lístka a zadresnenie nákladov.

"Cieľom pre rok 2014 je zlepšiť hospodársky výsledok IC vlakov v intenciách dlhodobého tempa znižovania straty," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. Štátne IC vlaky vlani prepravili spolu 690-tísc ľudí, pričom ich počet oproti roku predtým vzrástol o vyše dve percentá.

Štátna firma nechcela komentovať plány súkromníkov na trati do Košíc. "Zvyčajne vo svete platí, že konkurencia prináša spotrebiteľom výhody, ale v železničnom sektore je to zložitejšie," poznamenala hovorkyňa ŽSSK Jana Morháčová. "Skúsenosti z Česka v rámci štátom nedotovanej dopravy ukazujú, že konkurencia zrazila ceny na neudržateľnú úroveň pre dopravcov, časť z nich končí so súperením a ceny rastú," dodala hovorkyňa.