Najväčšieho slovenského výrobcu nanukov a zmrzlín – prešovský podnik Frost minulý mesiac kúpila slovenská dcéra českého mraziarenského konkurenta Nowaco. V Prešove však nanuky ďalej vyrábať nebude a desiatky mraziarov už na Šariši stratili prácu. Nový vlastník sťahuje produkciu všetkých známych značiek Frostu ako Sheriff, Falco, Sabrina či Šarišan do svojho výrobného závodu v Opave. Prešovské prevádzky bude využívať len na skladovanie a distribúciu produktov z Česka.
Prestrelené plány
Česi však nepremiestňujú produkciu len z rozmaru. Úsporné kroky musia vo Froste robiť po tom, čo sa prešovský podnik dostal do zlej finančnej kondície už za čias predchádzajúceho vlastníka – americkej investičnej skupiny Bancroft, ktorá ho kúpila len pred troma rokmi. Predstavitelia Bancroftu o tom hovoriť síce nechcú, ale bývalí pracovníci Frostu a ľudia zo slovenského mraziarenského biznisu TRENDU anonymne hovoria, že americkej firme nevyšla rozvojová misia. Prestrelené investície do skvalitnenia i rozšírenia marketingu i obchodu doviedli Frost do strát a klesli mu aj trhové podiely.
Z niekdajších sedem miliónov eur tržby Frostu z mrazených pochúťok predvlani i vlani klesli na päť miliónov eur. Už predvlani sa nákladmi zaťažená firma dostala do niekoľkomiliónovej straty. Bancroft minulý rok reagoval dosadením krízového manažmentu. Zo 130 zamestnancov vo firme zostalo zhruba 80. Teda toľko, ako mala pred vstupom Američanov. Jej straty sa síce znížili, no ďalej ju už Bancroft zachraňovať nechcel. Začal hľadať kupca. Oslovil Nowaco, ktoré privolilo.
„Je realita, že bývalý manažment Frostu stratil za necelé dva roky na slovenskom trhu so zmrzlinou pozíciu dvojky a dopustil pád do záporných čísel,“ hovorí Petr Sekula, konateľ Nowaco Slovakia z Nového Mesta nad Váhom, čo je slovenská dcéra Nowaca. No obšírnejšie sa k minulosti Frostu vracať nechce. Sústreďuje sa na to, aby sa značky prešovskej firmy na trhu nielen udržali, ale postupne aj rástli.
Zachránené značky
Nowaco si nechalo z Frostu obchodníkov, časť vodičov a skladníkov. Desiatku nových skladníkov ešte prijme po tom, čo areál Frostu prebuduje na sklad. S pár desiatkami ľudí, čo museli z Frostu odísť, sa vysporiadal ešte Bancroft. Ponúkol im nadštandardné odstupné a tak nemusel nahlasovať úradom práce hromadné prepúšťanie. Dohody podpísali sami. „Výrobu musíme posunúť do Opavy, aby sme mohli zefektívniť produkciu značiek Frostu. Bolo by pre nás drahé udržiavať aj prešovskú výrobňu,“ hovorí P. Sekula.
Nowaco verí, že s novozískanými slovenskými značkami uspeje. Nanuky Frostu chce čerstvý vlastník posunúť do nových obchodov. Doteraz prešovská firma dodávala len do predajní či bufetov v rukách malých nezávislých obchodníkov a do dvoch domácich reťazcov - Jednoty a CBA. Zo zahraničných reťazcov spolupracovala iba s Kauflandom. Nowaco o dodávke nanukov Frost už rokuje aj s Tescom či Billou. Jeho tromfom je lepšie vybudovaná distribučná sieť a nepomerne širšia paleta výrobkov. Ponúka nielen zmrzliny, ale aj mrazené ryby, zeleninu, hotové jedlá, zemiakové výrobky, hydinu i mrazené výrobky z diviny či bravčového a hovädzieho mäsa. Celkové ročné tržby Nowaco Slovakia dosahujú 35 miliónov eur. „Vďaka našej distribúcii dostaneme zmrzliny Frostu určite na viac miest,“ hovorí P. Sekula.
Značky Frostu podľa neho na slovenskom trhu zachovajú dlhodobo, i keď nosnou zmrzlinovou značkou materského Nowaca je Prima. Nanuky z radu Prima, ako sú Pegas či Mrož, sú ale vo vyšších kvalitatívnych segmentoch ako značky Frostu a navyše majú na slovenskom trhu stále menší odbyt ako prešovské značky. Doteraz bolo Nowaco na Slovensku silné hlavne v predaji morských rýb a iných „darov mora“. Po akvizícii Frostu získava významnejšie postavenie aj v zmrzlinách. Sumárny podiel Frostu a Primy siaha k 15 percentám. Líder Algida má zhruba pätinu trhu.
Viac o príčinách oslabenia prešovskej firmy Frost i o plánoch jej nového vlastníka Nowaca sa dočítate v najnovšom vydaní týždenníka TREND 1/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - Ivan Fleischer