Šetrenie, regulácia, energie, faktúry. To sú slová, ktoré sa v poslednej dobe čoraz častejšie objavujú v bežnej konverzácii medzi kolegami či priateľmi. Dôvodom je energetická kríza a s ňou spojené vysoké náklady na energie. Najväčší problém s vysokými faktúrami majú veľké firmy, ktoré musia riešiť každý detail svojej spotreby. Aj nepatrné zvýšenie cien môže totiž pre firmu predstavovať náklady v desiatkach až stovkách tisíc eur.

Na trhu však pôsobia firmy, ktoré sa zaoberajú energetickou efektivitou. Jednou z nich je aj startup Fuergy, ktorý vznikol vďaka náhodnému stretnutiu energetikov a ľudí z biznisového prostredia. „S kolegom z energetiky sme mali nápady, ako dokážeme procesy optimalizovať a automatizovať. Zvyšok tímu vedel nápady zhmotniť do projektu, ktorý by mohol byť použitý nielen v našich podmienkach, ale aj globálne,“ spomína Radoslav Štompf, CEO spoločnosti Fuergy.

Prepojený hardvér a softvér

Za startupom stoja štyria experti z rôznych oblastí. Okrem R. Štompfa aj Rastislav Kuba, Branislav Šafárik a Vladimír Miškovský. V absolútnych začiatkoch chceli celý projekt postaviť na princípe mikroenergetických transakcií s využitím technológie blockchain.

Rýchlo si však uvedomili, že na to idú z opačného konca a že nápad musia v prvom rade nastaviť, otestovať a doladiť v bežných podmienkach. Ak sa niekedy technológia osvedčí, jednoducho na ňu preklopia už odskúšané a zabehnuté funkcionality.

Dnes sa Fuergy sústreďuje na niekoľko základných produktov a riešení, ktoré je možné nasadzovať rýchlo a celoplošne. Ide najmä o veľkokapacitné smart batériové úložiská a softvérové riešenia pre firmy, výrobcov elektriny alebo dodávateľov elektrickej energie.

„Tento rok by sme sa radi pustili aj do sektora domácností, kde by sme radi spustili ponuku menších štandardizovaných batériových riešení v kombinácii s fotovoltikou a smart riadením výroby a spotreby energie,“ hovorí R. Štompf. Tento sektor si však vyžaduje komplexnejší a systematickejší prístup ako pri firmách.

Zjednodušene možno povedať, že riešenia Fuergy regulujú výrobu a spotrebu elektrickej energie u zákazníka podľa toho či je, alebo bude prebytok, respektíve nedostatok elektrickej energie v sieti. Ide o poskytovanie takzvanej necertifikovanej podpornej služby, ktorá kontinuálne pomáha zabezpečovať stabilitu elektrickej siete a za ktorú sú jej poskytovatelia odmeňovaní prevádzkovateľom prenosovej sústavy. Takúto službu doteraz zabezpečovali hlavne fosílne zdroje.

„Naším cieľom nie je znižovať spotrebu energie u zákazníka. Prostredníctvom nabíjania a vybíjania smart batériových úložísk brAIn vieme spotrebu efektívne posúvať v čase tak, aby sme odbremenili elektrickú sieť a zároveň lepšie zhodnocovali lokálne vyrábanú energiu, napríklad z fotovoltiky, ak sa u zákazníka nachádza,“ vysvetľuje R. Štompf.

Energia ako služba

Okrem smart úložiska, ktoré pomáha sieti nabíjaním a vybíjaním batérie ponúka Fuergy aj čisto softvérové riešenie. To reguluje výkon technológií podľa aktuálnej situácie – teda podľa toho či je aktuálny nedostatok alebo prebytok elektrickej energie v sieti.

Bežne prevádzkované technológie tak dostávajú nový účel využitia, ktorý firmám generuje extra príjem a v konečnom dôsledku si tak znižujú svoje výdavky na energie. Riešenie sa využíva napríklad na Národnom futbalovom štadióne či v Železiarňach Podbrezová.

Výhodou riešení je, že sú vďaka integrovanej umelej inteligencii vysoko prediktívne, plne automatizované a nevyžadujú žiadnu starostlivosť alebo zásahy zo strany zákazníka. Poskytovaním necertifikovaných podporných služieb batérie aktívne zarábajú, čo sa prejavuje aj na celkovej návratnosti technológie.

Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Odmietli stovky tisíc eur od investorov. Svojím produktom cielia na európske samosprávy

Tá sa pri veľkokapacitných úložiskách pohybuje na úrovni 2,4 roka a to pri konzervatívnych cenách energie. V čase najvyšších cien Fuergy dosahovalo návratnosť úložiska iba na úrovni niečo vyše roka. Úložisko, ktorého životnosť dosahuje aj 15 rokov, a ktorého cena sa pohybuje niekde na úrovni 300-tisíc eur sa tak stáva zeleným investičným produktom.

„Vďaka dosahovaným finančným ukazovateľom vieme úložiská poskytovať aj v rámci modelu Energia ako služba (EaaS), určeného pre firmy, ktoré si nemôžu dovoliť kúpu vlastného úložiska,“ hovorí R. Štompf.

Výsledný finančný efekt vždy záleží od profilu výroby a spotreby elektrickej energie u zákazníka a od jeho celkového regulačného potenciálu. Čím viac je možné výrobu a spotrebu energie u zákazníka regulovať či už prostredníctvom batériového úložiska, alebo služby, tým väčší finančný efekt z poskytovania podpornej služby je možné dosiahnuť.

„Môže sa teda stať, že firma s ročným odberom elektrickej energie na úrovni 10 GWh, ktorej spotreba elektrickej energie nám dovoľuje menšie regulačné zásahy, zarobí s naším riešením menej než firma, ktorej ročný odber je 1 GWh, avšak jej regulačné možnosti sú zaujímavejšie,“ vysvetľuje R. Štompf.

Expanzia do Česka a Poľska

Silnou a slabou stránkou zároveň je komplexnosť produktov a služieb. Na jednej strane Fuergy prináša nové možnosti ako ušetriť na energiách, respektíve zarobiť na poskytovaní necertifikovanej podpornej služby. Na druhej strane ide o špecifickú energetickú službu, o ktorej drvivá väčšina zákazníkov doteraz ani len nevedela, pretože to vedieť nepotrebovala.

Na to, aby zákazník všetko pochopil, je potrebné mu najskôr vysvetliť, ako funguje elektrická sieť a ďalšie aspekty. To sa často deje v rámci jedného schvaľovania aj na viacerých úrovniach manažmentu. Celý predajný proces sa tým naťahuje o týždne a niekedy aj o celé mesiace.

Vzhľadom na to, že Fuergy ponúka softvérové aj hardvérové riešenia, ktoré sú navzájom kompatibilné, v našich končinách sa firma ešte nestretla s konkurenciou, ktorá by dosahovala porovnateľné biznisové výsledky.

„Je množstvo výrobcov batériových článkov či softvérov na riadenie batériových úložísk alebo energetické riadenie ako také, no všetko sú to len čiastkové riešenia,“ hovorí R. Štompf. Z globálneho hľadiska sú pre Fuergy konkurenciou veľké technologické korporácie, ktoré dokážu obslúžiť väčšiu kapacitu zákazníkov.

Biznisový model Fuergy je postavený na takzvanom success fee, teda na finančnom efekte z poskytovania služieb, ktorý sa delí medzi Fuergy a všetky zúčastnené strany a to podľa vopred stanovených podmienok. Tento biznisový model býva jedným zo zásadných faktorov v zákazníckom rozhodovacom procese. Riešenia sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné prispôsobiť a implementovať na akomkoľvek trhu.

Aktuálne startup pôsobí prevažne na Slovensku. Dokončuje sa tiež prvá inštalácia úložiska v Českej republike, kam budú smerovať aj ďalšie kroky. V blízkej dobe je tiež naplánovaná aj expanzia do Poľska, ktoré sa vo veľmi vysokej miere angažuje v zelených technológiách. Segment zelených technológií je dnes veľmi zaujímavý aj pre investorov. Fuergy na začiatku fungovalo z vlastných zdrojov a z finančných prostriedkov od niekoľkých anjelských investorov.

Bezproblémové financovanie

Vďaka biznisovému prístupu k riadeniu však dokázalo Fuergy veľmi rýchlo financovať vývoj aj z príjmov spoločnosti. Celkovo na vývoj produktov a služieb preinvestovalo už viac ako tri milióny eur. Koncom vlaňajška sa firme podarilo získať prostriedky od investičnej skupiny Pro Partners Holding vo výške 16 miliónov eur.

Časť investície bude použitá na rozšírenie vývojového a predajného tímu, vývoj nových produktov a expanziu. Druhá časť bude použitá na rozšírenie skladových zásob batérií a financovanie výroby batériových úložísk brAIn v rámci modelu EaaS.

Tak ako každá firma aj Fuergy si prešlo viacerými ťažkosťami. Ako hovorí spoluzakladateľ R. Štompf, na začiatku mali možno trochu prehnané ambície. „Boli sme presvedčení o tom, že keď máme výborný produkt, ktorý môže spôsobiť revolúciu v energetike, všetci sa o nás pobijú. Ihneď sme sa pustili na medzinárodný trh a hľadali veľkého zahraničného investora. Bez hmatateľných výsledkov a reálnych inštalácií však bolo veľmi ťažké preraziť,“ spomína.

Ak by mali v tom čase dnešné znalosti, tak by viac energie venovali do inštalovania a pilotného testovania úložísk. Každá inštalácia je jedinečná a prináša nové typy problémov, s ktorými sa musia vysporiadať.

Zákazník chce totiž vidieť reálne čísla a úspešné inštalácie, nie sľuby a krásne vizualizácie. Cieľom firmy pre tento rok je rásť v každom smere. Rozširovať sa budú tímy v rámci všetkých oddelení a aj produktový rad úložísk o riešenia pre domácnosti.

Vo väčšom chce tiež firma rozbehnúť model EaaS, čo bude vyžadovať ďalšie finančné prostriedky. Tie by už však putovali výhradne na výrobu a inštaláciu batériových úložísk. Implementované riešenia, respektíve podiel z dosahovanej success fee spoločnosti zabezpečuje stabilný príjem, s ktorým dokáže bez problémov financovať chod firmy.

Ďalšie dôležité správy

Spoluzakladatelia startupu Luigi’s Box
Neprehliadnite

Tržby každý rok zdvojnásobuje. Slovenský startup pomáha nielen e-shopom, pozná ho aj Európa