Black Friday sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. Väčšina obchodov totiž počas tohto obdobia začína veľké výpredaje s vysokými zľavami, s cieľom motivovať k nakupovaniu čo najväčšiu skupinu zákazníkov. Black Friday sa udomácnil aj v online priestore. Nákupy v e-shopoch neustále rastú a predajcovia majú oproti kamenným prevádzkam k dispozícii viacero možností, ako osloviť zákazníka.
Black Friday má však aj svoju odvrátenú stránku, a to vďaka niektorým e-shopom, ktoré sa nevyhýbajú nekalým praktikám. Veľmi obľúbenou „disciplínou“ je totiž navyšovanie cien tesne pred spustením zľavovej akcie, z čoho nakoniec vyplynú pre zákazníka zaujímavé, no nereálne zľavy. E-shopom sa táto praktika vypláca aj napriek tomu, že im za ňu hrozia pokuty.
Vianočno-lockdownový nápor e-shopy zvládajú. Zásoby majú za viac ako štvrť miliardy eur
Tohtoročný Black Friday prekvapil
V minulosti boli v tejto oblasti priekopníkmi najmä e-shopy Alza či Mall, ktoré sa nevyhli častej a početnej kritike zo strany zákazníkov. Pri niektorých produktoch totiž zvykli deklarovať naozaj vysoké zľavy, no v skutočnosti boli aj o niekoľko desiatok nižšie. E-shopom bola aj niekoľkokrát udelená pokuta, pričom jednu z najvyšších dostala Alza vlani v Maďarsku a to vo výške 892 miliónov forintov, čo je v prepočte viac ako dva a pol milióna eur.
V Českej republike každý rok monitoruje ceny a uvádzané zľavy portál Hlídač shopů, za ktorým stojí trojica startupov. Konkrétne ide o Apify – služba špecializujúca sa na prehľadávanie veľkého množstva webových stránok a vyťahovaní z nich užitočných informácií, Keebola – prevádzkujúci cloudovú platformu pre spracovanie dát či tím vývojárov zo štúdia TopMonks.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?