Vyše 50-percentné zvýšenie výroby áut prinieslo vlani slovenskej dcére juhokórejskej automobilky nárast tržieb z 1,684 miliardy eur na 2,888 miliardy. Kia Motors Slovakia vlani vyrobila 229 505 automobilov a vykázala čistý zisk 42,9 milióna eur. Rok predtým zaknihovala zisk 25,9 milióna eur. Nárast výroby áut by mal pokračovať aj tento rok, plán hovorí o výrobe 240-tisíc vozidiel.

Pod objem výroby by sa podľa senior manažéra oddelenia vzťahov s verejnosťou Dušana Dvořáka nemala zásadnejšie podpísať ani naplánovaná výmena modelov vo výrobnej náplni závodu. O tej hovoril TRENDU pred mesiacom prezident Kia Motors Slovensko Čong Mjong-čchul. V polovici roka by si mala slovenská Kia vymeniť so sesterským závodom Hyundai Motor Manufacturing Czech v neďalekých Nošoviciach na severe Moravy výrobu kompaktného športovo-úžitkového vozidla Hyundai ix35 za malé viacúčelové vozidlo Kia Venga.

Dôvodom je vývoj na trhoch oboch segmentov, ktorý celkom nesleduje očakávania, s ktorými sa oba závody koncernu Hyundai – Kia budovali. Automobilka predpokladala, že trh malých viacúčelových áut, medzi ktoré patrí aj Kia Venga, bude rásť, no omnoho viac stúpa predaj v segmente kompaktných športovo-úžitkových vozidiel. Tam patria Hyundai ix35 a Kia Sportage, vyrábané oba v Žiline.

„Výmena má za cieľ efektívne využiť výrobné kapacity oboch závodov a pripraviť ich na rast, ktorý očakávame v roku 2012,“ dovysvetlil D. Dvořák. Vozidlo sa bude v závode pri Žiline vyrábať do konca júna, potom sa výroba presunie do Nošovíc. Hlavné prípravné práce na spustenie výroby Kie Venga budú počas odstávky cez Veľkú noc a letných dovoleniek. Štart výroby Vengy je naplánovaný na október.

Výmena modelov vo výrobe zmení štruktúru produkcie v slovenskej Kii. Vlani tvorili športovo-úžitkové vozidlá 58 percent vyrobených vozidiel, zvyšok boli tri verzie modelu cee´d. V prvej časti tohto roku by mal pomer podľa D. Dvořáka ostať zachovaný. Potom sa podiel športovo-úžitkových áut zníži, no aj pri možnom slabšom odbyte Vengy by podľa neho mala predaje ťahať terénna Sportage, ktorá sa po vlaňajšom uvedení chytila pomerne dobre.

Presun výroby by mal podľa D. Dvořáka absorbovať nemalú časť tohtoročných investícií vo fabrike. Ďalšie by mali smerovať do dostavby druhej motorárne, ktorú začala Kia stavať ešte vlani. V prvej s kapacitou 300-tisíc motorov ročne vlani pracovali mierne nad mieru – vyrobili 320 900 motorov. Tie dodávajú nielen pre vlastnú montáž, ale aj pre Nošovice. Keďže v oboch závodoch rastie finalizácia áut, potrebuje kórejské duo viac motorov. V novej motorárni by sa mali v apríli skončiť stavebné práce, beží už aj inštalácia strojov. Kia už nabrala dvesto z 250 zamestnancov do novej prevádzky a zaškoľuje ich.

Vlani tvorila výstavba motorárne, ako aj zavádzanie nového 1,7-litrového turbodieselového motora do výroby gro investície Kia Motors Slovakia, ktoré dosiahli 164 miliónov eur. Tento rok by mali investície predstavovať zhruba rovnakú sumu.

Výroba áut v Kia Motors Slovakia

rok

2006

2007

2008

2009

2010

počet áut

5 000

145 000

201 000

150 000

229 505

Prameň: Kia Motors Slovakia

Ilustračné foto na titulke - TASR / Pavol Ďurčo