Ministerstvo dopravy odňalo licenciu na vykonávanie komerčnej leteckej dopravy bratislavskej akciovej spoločnosti Slovakian Airlines, ktorá ani raz nevzlietla na Slovensku na komerčný let. Pre TREND to potvrdil hovorca ministerstva Martin Kóňa. Rozhodnutie ešte nenadobudlo právoplatnosť.
Dopravca vznikol vlani vo februári pod názvom Bratavia a v marci zmenil meno na Slovakian Airlines. Koncom leta získal po Českých aerolíniách 108-miestne lietadlo Boeing 737-500 a 2. decembra 2011 licenciu na komerčnú činnosť.
Plány boli rôznorodé
Pri zrode stáli slovenský podnikateľ Arnold Medzihradský, vplyvný Moskovčan Michail Bagdasarov a generálny riaditeľ arménskej leteckej spoločnosti Armavia Norajr Bellujan. Obchodné plány i vedenie spoločnosti sa dosť menili. Hovorilo sa o kooperácii s arménskymi aerolinkami Armaviou, prepojení letov cez Jerevan napríklad na Blízky východ a Bratislavu do západnej Európy. Vznikli tiež predstavy prevádzkovať spoje z Bratislavy do Paríža, Amsterdamu a ďalších miest, na ktorých sa darilo lowcostovej spoločnosti SkyEurope Airlines. Na týchto linkách nakoniec začali v lete lietať České aerolínie, ktoré však obchodne neuspeli. Pripravovalo sa aj spojenie Popradu s britskými ostrovmi, nič z toho sa však neuskutočnilo.
Akcionárom aerolínií bola spoločnosť Aviainvest a jej menšinovým vlastníkom bola Mika Limited registrovaná v daňovom raji na Jersey, jednom z Normanských ostrovov medzi Britániou a Francúzskom. Jej majiteľom je M. Bagdasarov, ktorý bol istý čas aj predsedom predstavenstva Slovakian Airlines a má rozličné obchodné aktivity v Arménsku vrátane aerolínií Armavia. Kuloárne informácie hovorili o jeho záujme podnikať na Slovensku nielen v letectve.
Odlety a odchody
Obchodné plány hovorili o najmenej troch boeingoch od ČSA, ale aj ten jediný nečinne stál v Bratislave, potom odlietal pár letov z Jerevanu pre Armaviu, vrátil sa do Bratislavy a začiatkom roka definitívne odletel do Arménska a zo slovenského registra ho vymazali. Spoločnosť Mika Limited odišla z Aviainvestu, M. Bagdasarov neskôr aj z predstavenstva aerolínií.
Uskutočnilo sa niekoľko pokusov Slovakian Airlines predať, do Bratislavy prišli záujemcovia z Jordánska i ďalších krajín. Rokovania sa však neskončili s úspechom.
Na Slovensku v súčasnosti lietajú na pravidelných linkách i dovolenkárskych charteroch Danube Wings. Sam Air má jeden boeing pre rôznych touroperátorov. Voľnými kapacitami mu vypomáha aj bratislavská spoločnosť Air Explore, hoci podniká predovšetkým v zahraničí. Až päť boeingov má v lete na slovenských letiskách k dispozícii bratislavská organizačná zložka českej charterovej spoločnosti Travel Service.
Foto – Ján Blažej