Hoci točí miliardy, je nad vecou. Pôsobí uvoľnene a z toho, že žije v tieni svojej manželky si robí srandu. On však v Česku takmer z ničoho vybudoval jeden z najväčších e-shopov v Európe zameraný na predaj okuliarov a kontaktných šošoviek. Okrem neho stojí za ďalšími menšími projektami a spolu s manželkou založili rodinný holding JSK Investments.

Reč je o podnikateľovi Jaromírovi Kijonkovi, ktorý chce s e-shopom Alensa expandovať na ďalšie trhy. V rozhovore pre TREND tiež hovorí o tom, prečo štát vníma ako tretieho spoločníka, ktorého by nikomu neprial či o tom, ako dokážu spolu s manželkou skĺbiť pracovný a súkromný život.

V rozhovore sa tiež dozviete:
  • ako hodnotí konkurenciu v Česku a na Slovensku,
  • za koľko kúpil doménu Alensa.com,
  • aké to je byť svojej manželke zákazníkom a obchodným partnerom,
  • kedy by sa odhodlal k predaju Alensy,
  • a iné.

Ako hodnotíte rok 2022?

Z pohľadu majiteľa e-shopu Alensa to nie je vôbec zlý rok. Je rozhodne lepší ako v takzvanej „covidovej“ dobe. Pocítili sme nárast predaja najmä u kontaktných šošoviek a dioptrických okuliarov.

Aké očakávate finančné výsledky za rok 2022?

Ak sa pozrieme čisto len na e-shop Alensa bez ďalších menších firiem s obdobným sortimentom, tržby budú zhruba na úrovni 85 miliónov eur [v prepočte viac ako dve miliardy českých korún – pozn. TRENDU].

Čím to je, že sa vám v podstate z ničoho podarilo vybudovať jeden z najväčších e-shopov v danom segmente v Európe?

Bez dlhodobej, tvrdej a konštantnej práce by to nešlo. Sústredili sme sa na cenu a rýchlosť dodania. Náš sklad okuliarov a šošoviek je rozhodne najväčší v strednej a východnej Európe a predávame iba to, čo máme skladom.

Ako sa od pandémie zmenilo zákaznícke správanie?

Nášmu biznisu pomohlo, že počas pandémie bolo ľahšie predávať slnečné ako aj dioptrické okuliare cez internet. Na druhej strane väčšina obratu Alensy tvorí predaj kontaktných šošoviek. Európsky trh v tomto segmente klesol o 10 až 15 percent. Ľudia totiž dovtedy využívali kontaktné šošovky na šport i do práce.

Pokiaľ ste doma, ľudia neriešia, že nevidia tak ostro. Ak je to potrebné, nasadia si dioptrické okuliare. Naviac sa v dobe pandémie vyrojilo veľa novej konkurencie, online priestor začal byť atraktívny a nová konkurencia sa snažila presadiť cenou prípadne neefektívnym a často predraženým online marketingom.

Na snímke Jaroslav Chrapko. zakladateľ spoločnosti Dedoles s.r.o.
Neprehliadnite

Dedolesu sa zrejme podarí utiecť hrobárovi z lopaty. Získal investora a ide splácať dlhy

Ako vnímate konkurenciu na českom a slovenskom trhu?

Sústreďujeme sa na racionálne správajúcich sa zákazníkov. Konkurencia nás núti sa nezastaviť a neustále na sebe pracovať. Mnohých konkurentov poznám osobne a veľmi si ich vážim. Nemám rád určité pokrivenie trhu, keď sa e-shopy vydávajú za startupy a majú pritom silne externé financovanie. Je to ako súťažiť s niekym, kto používa doping a steroidy. Druhou kategóriou sú silno oligopolné až monopolné spoločnosti. Ide najmä o zahraničné korporácie.

O vás je známe, že ste nevyužili externých investorov. Bude sa na tom niečo meniť?

Momentálne sa nič meniť nebude, ale nebránime sa na túto tému diskutovať so spoločníkmi. V tomto segmente vidíme príležitosti v rozvoji omnichanelového retailu a konsolidácii trhu v strednej a východnej Európe. S externým kapitálom sa dá napredovať rýchlejšie, ale nie tak efektívne. Pre malé optiky prídu veľké zmeny a ich nutná adaptácia na nové podmienky bude pre nich kľúčová.

V minulosti ste dostali ponuky na predaj Alensy. Kedy by ste sa odhodlali k jej predaju?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa