Každý by mal robiť to, čomu rozumie. Podnikatelia by sa mali venovať obchodným aktivitám, ostatné by mali nechať na spoľahlivých partnerov. V oblasti informačno-komunikačných technológií (IKT) to nie je inak, hovorí Peter Laco, nový výkonný riaditeľ pre divíziu firemných zákazníkov Slovak Telekom.
Okrem teleslužieb ste spoľahlivým partnerom firiem a živnostníkov v segmente IKT. V čom spočíva sila tohto partnerstva?
Slovak Telekom prevádzkuje obrovskú fixnú dátovú infraštruktúru a mobilnú sieť, má dlhoročné skúsenosti a tím odborníkov ako málokto na trhu. Na podporu zákazníkov využíva partnerstvá s top hráčmi na trhu, ako je Cisco, Microsoft, Versa Networks či Fortinet. Nadštandardné partnerstvá so svetovými hráčmi prinášajú lepšie nákladové podmienky aj príležitosti na vzdelávanie, certifikáciu a výmenu skúseností pre expertov.
Rozvojové aktivity si vyžadujú nemalé investície do technickej infraštruktúry. Na tomto základe budujeme moderné IT riešenia, ktoré pomáhajú v efektívnejšom prevádzkovaní firemnej dátovej siete, poskytovaní služieb profesionálneho virtuálneho dátového centra či v podpore práce zamestnancov z domu s potrebnou úrovňou ochrany firemných informácií. Mnohé z IT služieb potrebujú kvalitné pripojenie na internet.
Tu prichádza naša sila. Keď poskytujeme službu, pripojenie na internet aj záložné pripojenie inou technológiou z jedného miesta, dokážeme garantovať ich kvalitu a dostupnosť.
Riešenia v oblasti IKT si žiadajú individuálny prístup. Nie všade ho klienti dostanú. Ako je to u vás?
Naším cieľom sú spokojní klienti, ktorým služby prinášajú to, čo potrebujú a niečo navyše. Individuálny prístup zohľadňujúci situáciu klienta, potreby a príležitosti, to je jeden z našich základných princípov aj pre firemných zákazníkov.
Chceme byť pre nich partnerom, ktorý ich inšpiruje a na ktorého sa môžu spoľahnúť. Môžu sa tak naplno venovať rozvoju podnikania. Máme vybudovanú jednu z najväčších slovenských sietí vlastných account managerov vo všetkých častiach Slovenska.
Za nimi stoja experti zabezpečujúci návrh, dodanie a prevádzku IT riešení. Štandardné služby po vzájomnej konzultácii nastavujeme podľa konkrétnych potrieb zákazníka. Máme aj dlhoročné skúsenosti s vytváraním väčších i menších unikátnych IT riešení.
IKT sú pomocníkmi v živote firmy nielen v náročnom období, akým je pandémia či lockodwny. Aký prínos majú v živote firmy?
Veľa firiem muselo v náročnom období neplánovane reagovať na presun práce zamestnancov. Významným efektom boli aj vyvolané zmeny vo výrobnom procese, najmä v bezpečnosti zamestnancov a v turbulentných dodávkach materiálov a tovarov.
Pozitívne hodnotím to, že slovenským firmám sa veľa z ich provizórnych riešení osvedčilo a mnohé zostávajú po menších či väčších úpravách ako trvalá súčasť ich fungovania. Dlhodobý prínos pre firmy vidím aj vo zvýšení miery stability pripojenia pre používanie interných systémov a lepšom zabezpečení citlivých dát. To znižuje aj prevádzkové riziká a s tým spojené zbytočné náklady.
Vďaka nasadeniu nových nástrojov na digitálnu komunikáciu sa u klientov zvýšila vzájomná informovanosť zamestnancov a zmenšili sa bariéry medzi vzdialenejšími tímami. Úspešné firmy využívajúce digitálne nástroje na spoluprácu navyše dosiahli presun väčšej časti pracovnej komunikácie na asynchrónnu formu, vďaka ktorej si zamestnanci správu či materiál preštudujú v čase, ktorý im vyhovuje.
Tým sa môže znížiť počet nepotrebných interných pracovných stretnutí a narastá produktivita i spokojnosť. Takáto modernizácia otvára firmám aj neočakávané nové príležitosti pre biznis a sú aj atraktívnejšie pre prilákanie nových zamestnancov.
Veľa sa hovorí o úsporách času a peňazí, Šetria IKT firme skutočne čas aj peniaze?
Úspora času a peňazí neprichádza sama od seba. Záleží na konkrétnom príklade, no pri správnom pochopení potrieb sa ciele klientom darí dosiahnuť a často aj prekonať. Pri analýze problému identifikujeme aj skryté náklady, ktoré nemusí byť vidieť na prvý pohľad, no darí sa ich vďaka novým IT službám odstrániť či zmierniť.
Príkladom je spomínaný objem menej produktívnych stretnutí zamestnancov či náklady na nepotrebné licencie. Niekedy zistíme, že niektoré proaktívne časti organizácie už čiastočne riešili situácie svojpomocne, no so zbytočne vysokými nákladmi na prevádzku a bez adresovania otázky udržateľnosti riešenia. Po správnom pochopení potreby a návrhu riešenia môže dôjsť aj k dočasnému alebo trvalému zvýšeniu priamych nákladov.
Ak je však výsledkom nárast produktivity zamestnancov či zvýšenie úspešnosti predaja, celkový efekt zmeny je pozitívny. IKT však rozhodne nie sú len náklady. Ide najmä o to, že dávajú spoločnostiam možnosť mať ich biznis pod kontrolou. Prinášajú vizibilitu, kontrolu a možnosť včas zasiahnuť.
IKT sú dôležité aj pri práci z domu. Mnohým home office spôsobil počas pandémie problémy (pomalé počítače, internet, padajúce spojenie s firemnými servermi či so sieťou. Existuje spôsob, ako neprísť o nervy?
Pri práci z domu zamestnanec vidí, respektíve vníma len špičku ľadovca. Skutočné know-how je pod povrchom. Aby to celé fungovalo, je potrebné, aby mal zákazník vybudovanú kvalitnú, bezpečnú a dobre manažovanú vnútornú infraštruktúru a aby mal k dispozícii spoľahlivú a bezpečnú konektivitu.
V neposlednom rade musí mať aj dobre vybavené a bezpečné pracovné stanice a koncové zariadenia. Ak niektorý z týchto stavebných blokov nie je dobre zabezpečený, vždy to vypláva na povrch.
Home office zrejme ostane populárny aj po pandémii. Čo by malo byť ideálnou technickou výbavou?
To závisí od situácie v domácnosti a od miery dôležitosti stabilného pripojenia. Je rozdiel, keď má niekto doma vyhradenú vlastnú miestnosť, a keď niekto funguje od jedálenského stola. Keď za nami príde klient, ktorému záleží na rýchlosti, stabilite a zabezpečení fungovania zamestnancov pri práci z domu, tak poskytujeme dodatočné malé štýlové zariadenie do domácej siete, ktoré automaticky vytvára zabezpečené pripojenie do firemnej siete, priorizovanie pracovnej prevádzky, záložné pripojenie cez mobilné dáta a doplnkové služby, ktoré sú spravované centrálne.
Ako je to s menšími firmami, so živnostníkmi a ako s veľkými hráčmi?
Využívanie služieb až tak nezávisí od veľkosti firmy, skôr od charakteru podnikania a stratégie rozvoja. Mobilné a zároveň aj pevné telekomunikačné služby využíva viac ako 80 percent živnostníkov a firiem s menej ako piatimi zamestnancami.
Tento podiel postupne s veľkosťou firiem narastá až na sto percent pri najväčších spoločnostiach. Miera využívania moderných IT služieb každým rokom postupne narastala a rok 2020 bol prelomový. Poskytovanie manažovaných IT služieb sa stáva novým štandardom.
Ktoré segmenty sú na tom dobre a ktoré zle?
Najväčšia pozitívna dynamika bola v oblasti retailu, podporných služieb a logistických služieb. Na druhej strane sú silno zasiahnuté odvetvia cestovného ruchu a HoReCa, kde významný podiel firiem rieši existenčné otázky. V každom segmente však vidím odvážne firmy, ktoré sa neboja, a práve takouto formou získavajú konkurenčnú výhodu.
Aká je situácia v segmentoch finančných služieb?
Dlhodobo patrí k najvýznamnejším sektorom, pre ktorý poskytujeme neustále sa rozširujúce portfólio služieb a inovácií. V uplynulom období sa zvýšili očakávania na nákladovú efektívnosť. V dôsledku nárastu pôsobenia inovatívnych medzinárodných fin-tech firiem však vidíme nárast ich záujmu a odhodlania.
Medzi najväčšie nové spoločné témy patrí posun k softvérovo definovaným firemným sieťam, zabezpečenie prevádzky koncových zariadení a spolupráca na inováciách pri nových formách komunikácie s klientmi.
Kam sa celá oblasť IKT môže posunúť?
Oblasť IT je atraktívna vďaka vysokému tempu inovácií s praktickým využitím. Poskytovanie služieb prostredníctvom cloudu sa už stáva štandardom. Rastie počet spôsobov využitia technológie internetu vecí, ich pilotných projektov i spokojných klientov.
Výrobným podnikom otvorí nové možnosti aj technológia privátnych 5G sietí na špeciálne priemyselné využitie. Vždy je však dôležité myslieť na výber skúseného a spoľahlivého partnera. My klientov dokážeme inšpirovať a poradiť im aj vďaka skúsenostiam z Deutsche Telekom.
- Peter Laco (42)
- Do Slovak Telekomu nastúpil v roku 2020 na pozíciu manažéra predaja segmentu veľkým zákazníkom, od júna je výkonným riaditeľom pre divíziu firemných zákazníkov. Predtým pôsobil v spoločnosti KPMG, priniesol dlhoročné skúsenosti z oblasti manažmentu, predaja a konzultačných služieb. V KPMG sa venoval najmä témam zákazníckej skúsenosti. Predtým viedol slovenskú pobočku spoločnosti IBM. V Slovak Telekome sa zameriava predovšetkým na transformáciu a rast v B2B sektore.