Tridsiatka prevádzok, desiatky miliónov investícií a vyše pol miliardové kumulatívne tržby. To je bilancia McDonald´s od vstupu na slovenský trh v roku 1995. Prvú reštauráciu neotvoril v najväčšom slovenskom meste, ale v Banskej Bystrici. V Bratislave ich však dnes má takmer polovicu. V hlavnom meste stoja aj dve najvyťaženejšie reštaurácie reťazca z pohľadu počtu obslúžených zákazníkov.
Za dve desaťročia McDonald´s na Slovensku zainvestoval vyše 60 miliónov eur. V prvých rokoch investície rástli úmerne počtu reštaurácií, neskôr smerovali najmä do rozvoja sformovanej siete šestnástich prevádzok. McDonald´s od roku 2002 šesť rokov vyčkával s pokračovaním v expanzii, no potom to rozbalil.
Odpichol sa v roku 2009, teda paradoxne v čase nástupu hospodárskej a finančnej krízy. Okrem rozširovania siete dával peniaze do modernizácie a rekonštrukcie prevádzok a začal otvárať McCafé kaviarne. Tridsiata prevádzka štartovala koncom vlaňajška v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall.
Globálny biznis McDonald´s má problémy na viacerých frontoch. V Ázii čelí úbytku zákazníkov po škandáloch s dodávkami starého čínskeho mäsa, biznis v Európe brzdí stále malátna ekonomika. Na domácom americkom trhu naň tlačí silná konkurencia. Je čoraz sofistikovanejšia. Najmä mladšie ročníky, takzvaní mileniáni, sa odkláňajú od tradične ponímaného fastfoodu a migrujú ku zdravším, čerstvejším alternatívam. Rastúcej obľube sa tešia takzvané siete fast casual, k dravcom patrí napríklad sieť Chipotle Mexican Grill.
Na rozdiel od Spojených štátov je mladá generácia Slovákov čoraz silnejším fanúšikom McDonald´s. „Noví zákazníci sú najmä z vekovej skupiny takzvaných mileniánov. Je to rýchlo rastúci segment,“ prezrádza v rozhovore s TRENDOM šéf slovenského a českého McDonald´s, Poliak Tomasz Rogacz. Reťazcu sa podľa neho podarilo osloviť tento segment vhodne namixovanou ponukou produktov za výhodnú cenu, ktorej podiel na celkových predajoch stále rastie.
Viac o tom, aké preferencie majú Slováci vo fastfoode, čím sú osobití alebo koľko Big Macov zjedli za dvadsať rokov, sa môžete dočítať v titulkovej téme aktuálneho TRENDU 20/2015
TREND 20/2015